Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami : Perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa. (Al-Furqan:74) akhifaizul Blogging Portal


Saturday, February 17, 2007

Ujian

Entry ini adalah untuk peringatan diri sendiri dan juga ahli keluargaku. Moga kita semua tergolong dalam golongan orang-orang yang sabar dalam menerima ujian Allah. Roda tidak selamanya di atas. Roda pasti akan berpusing ke bawah jika hendak melengkapkan satu pusingan.

Ujian adalah sunatullah yang ditetapkan bagi seorang hamba kerana empat perkara. Ianya adalah seperti berikut;

1. Mengangkat darjat seseorang didunia dan di akhirat. Orang-orang yang mendapat ujian adalah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, di mana mereka diuji di awal perjalanan hidupnya. Lalu mereka bersabar dan mengharap pahala dari ujian itu. Allah akan meninggikan darjat untuk selamanya.

2. Untuk mendidik hamba yang diuji, di mana Allah mendidik hati manusia dengan ujian agar menjadi bersih dan ikhlas kepada Allah.

3. Membuktikan erti kehambaan kepada Allah.. Sebab Allah ingin mengetahui bahawa hamba benar-benar seorang hamba Allah. Perkara itu tidak mungkin berlaku dengan pengakuan semata-mata atau dengan alas an tidak berdalil sampai ia enyatakan pengabdiannya. Ramai orang yang mengaku hamba Allah, tetapi ketika dicuba dengan ujian ia kembali kepada keadaannya semula dan ia rugi dunia dan akhirat. Itulah kerugian yang nyata.

Maka di antara faedah ujian yang paling agung adalah merealisasikan maqam ibadah bila kamu sebagai hamba Allah. Inilah ujian, maka bersabarlah dengannya. Kerana Yang menulis ujian ke atasmu adalah Yang menulis nikmat untukmu.

4. Memperolehi bahala di sisi Allah. Sesuatu yang diamanahkan oleh Allah tidak akan hilang di waktu ia hilang di sisi manusia. Orang yang berhubung dengan Allah tidak akan rugi tetapi beruntung. Orang yang di tolong Allah tidak akan kalah, tetapi akan menang.

Artikel oleh Dr ‘Aidh Abdullah al-Qarni dari buku Jagalah Allah, Allah Menjagamu

p/s jangan lupa baca hadith dibawah untuk peringatan bersama.
-------------------------------------------------------------
Wahai anak, sesungguhnya aku ingin mengajarkan kepadamu beberapa kata, jagalah Allah, pasti Dia akan menjagamu, jagalah Allah pasti kamu dapati Dia di hadapanmu (dengan pertolonganNya), kenallah Allah dalam kesenangan, pasti Dia akan mengenalimu dalam kesusahan. Ketahuilah bahawa kemenangan ada bersama kesabaran. (HR Tirmidzi)

Labels: ,