Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami : Perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa. (Al-Furqan:74) akhifaizul Blogging Portal


Sunday, February 18, 2007

TV3

Alhamdulillah, sejak kebelakangan ini Stesen TV3 ada menyiarkan serba sedikit derita rakyat Palestin di kaca TV. Diriku yakin pasti ramai di antara kita yang tersentuh bila melihat saudara seIslam kita yang serba daif. Yang terpaksa menumpang tanahair orang untuk meneruskan kehidupan. Tidak keterlaluan jika aku katakana pasti ada di antara kita yang mengalirkan air mata bila melihat visual-visual yang dipaparkan di TV3.

Pertama-tamanya aku ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada TV3 dan juga syabas buat TV3 yang menyediakan laporan ini. Sekurang-kurangnya adalah sedikit usaha pihak TV3 untuk menyiarkan kesengsaraan rakyat Palestin untuk tatapan kita semua. Untuk kita renungkan, dan yang paling penting untuk kita usahakan sesuatu untuk membantu saudara seAqidah kita di sana.

Tapi apa yang masih kurang dalam usaha untuk membantu rakyat Palestin ini adalah kurangnya promosi untuk bantuan terutama bantuan dari segi kewangan. Pihak TV3 boleh mengwar-warkan tabung-tabung yang membantu rakyat negara Palestin ini ataupon TV3 sendiri boleh wujudkan satu Tabung Khas untuk membantu rakyat Palestin ini seperti mereka mewujudkan tabung banjir tempoh hari yang mendapat kolobrasi dengan Maybank2u.com.

Jika kita lihat, tabung-tabung bantuan kepada rakyat Palestin ini jarang dapat di buat secara online (maksudku Maybank – Maaf yer Maybank sbb terlalu direct, kpd rakan-rakan di Maybank dapatlah kiranya di buat sesuatu), jika kita hendak menghulurkan bantuan kewangan kita perlu pergi ke Bank berkenaan. Namakan apa sahaja pertubuhan, AMAN Palestine, JIM atau apa shj pertubuhan lain yang mungkin diriku terlepas pandang, ianya pasti tidak dapat dilakukan secara online di Maybank2u.com. Alasan yang pernah diberikan kepadaku adalah Ini adalah pertubuhan dan jika encik hendak transfer kan duit, encik perlu ke bank kami. atas dasar apa ianya tidak boleh dilaksanakan atas talian aku tidak mengerti. Cuma diriku belum pernah mencuba kaedah IBG (Inter Bank Giro). Can anybody clarify this to me? Is it possible?

Oleh itu wahai sahabat-sahabatku dan juga pembaca-pembaca blogku, marilah sama-sama kita menyimpan beberapa nombor akaun pertubuhan-pertubuhan yang menyalurkan bantuan kepada saudara seIslam kita di Palestin ini di dalam wallet kita, di dalam PDA kita, di dalam diari kita supaya bila kita terasa hendak menghulur dan kita ternampak bank yang berkenaan kita boleh terus masuk ke dalam bank itu dan teruskan aktiviti mengdepositkan wang ke dalam akaun-akaun pertubuhan-pertubuhan ini.
-------------------------------------------------------------
"Kalau kamu zahirkan sedekah-sedekah itu (secara terang), maka yang demikian adalah baik (kerana menjadi contoh yang baik) dan kalau pula kamu sembunyikan sedekah-sedekah itu serta kamu berikan kepada orang-orang fakir miskin, maka itu adalah baik bagi kamu dan Allah akan menghapuskan dari kamu sebahagian dari kesalahan-kesalahan kamu dan (ingatlah), Allah Maha Mengetahui secara mendalam akan apa yang kamu lakukan."(Al-Baqarah:271)

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home