Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami : Perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa. (Al-Furqan:74) akhifaizul Blogging Portal


Saturday, February 03, 2007

Sabar

Kadang-kadang orang di sekelilingku melihatku seperti gembira. Tapi kegembiraan yang kupamerkan itu tidak semestinya apa yang kurasai. Orang kadang-kala tidak nampak kedukaanku. Kadang-kadang orang melihat diriku sebagai seorang yang knowledgeable tapi jauh dalam diriku aku rasai diriku masih banyak yang perlu kupelajari. Terlalu banyak aku perlu tahu, semakin banyak yang aku tahu, semakin banyak aku rasa aku tidak tahu.

Ujian yang datang sering menduga kita, sering mengajar kita bagaimana untuk berhadapan dengan ujian. Ujian biasanya berbentuk masalah, masalah boleh diselesaikan apabila kita tahu asbabnya. Masalah tidak mungkin dapat diselesaikan jika kita tidak tahu puncanya. Apa pon masalah yang kita hadapi, kita cuba selesaikan berpandukan al-Quran dan as-Sunnah. Jangan biarkan hati-hati kita terusan kosong dek disebabkan masalah. Kita fikirkan apa yang boleh kita laksanakan agar ia senantiasa berada di atas landasan Islam. Dan perkara utama dalam menghadapi masalah adalah sabar. Allah menguji kita dengan ujian agar kita menjadi sabar. Aku sangat takut aku menjadi orang yang tidak sabar.

Ya Allah Ya Tuhanku permudahkan urusan hambaMu ini. Kurniakanlah kami kesabaran dalam menyelesaikan masalah ini. Kurniakan kami kekuataan Ya Allah. Golongkanlah kami ke dalam golongan orang-orang yang Engkau redhai.

-------------------------------------------------------------
Katakanlah (wahai Muhammad): “Wahai hamba-hambaKu yang beriman! Bertaqwalah kepada TuhanMu” Bagi orang-orang yang berbuat kebaikan di dunia ini akan beroleh kebaikan. Dan bumi Allah itu luas. Hanya orang-orang yang bersabarlah yang disempurnakan pahalanya tanpa batas".(Az-Zumar:10)

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home