Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami : Perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa. (Al-Furqan:74) akhifaizul Blogging Portal


Monday, February 12, 2007

Biadap

Lihatlah kebiadapan Israel. Dunia mengecam pembinaan jambatan yang diimpikan, mereka buat tak tahu dan terus sahaja melaksanakannya. Tidak hirau dengan bantahan dunia, mereka seolah-oleh berkuasa mutlak. Hinggakan hendak bersolat pon dilarang. Langsung tiada kebebasan buat saudara-saudara kita di sana. Apa yang kita buat untuk mereka? Sama-sama kita renungkan.
-----------------------------
Israel teruskan projek ke Masjidil al-Aqsa

BAITULMAQDIS: Israel terus menjalankan projek pembinaan di laluan menuju ke Masjidil al-Aqsa meskipun projek itu dibantah dunia Islam dan dua hari selepas bantahan ganas Palestin, termasuk serangan ke atas bas pelancong Kanada.

Dengan dikawal ketat polis Israel, pekerja kembali ke tapak binaan di kawasan tembok Kota Lama selepas cuti sehari kelmarin.

Suasana tegang terus memuncak di bandar itu sejak minggu lalu apabila Israel memulakan projek berkenaan di kawasan Tanah Haram manakala Yahudi menganggap kawasan itu sebagai Temple Mount.

Israel mahu membina kawasan pejalan kaki baru bagi menggantikan tanjakan asal yang diperbuat daripada tanah dan mengalami kerosakan sejak tiga tahun lalu selepas dilanda ribut salji.

Jurucakap polis, Micky Rosenfeld berkata, tiada sebarang insiden semalam dan menegaskan, kerja pembinaan itu akan diteruskan sepanjang hari.

Katanya polis dan anggota tambahan seramai lebih 2,000 akan terus ditempatkan di dalam dan sekitar Baitulmaqdis Timur selain melarang Muslim bawah 45 tahun memasuki masjidil al-Aqsa.

Ketika berucap menjelang mesyuarat mingguan Kabinet, Perdana Menteri Israel, Ehud Olmert mengecam golongan dalam dunia Arab antarabangsa yang mempunyai kepentingan kerana menjadikan isu itu sebagai alasan mengapi-apikan lagi kebencian dan permusuhan terhadap rejim Yahudi itu.

Tanjakan sedia ada kata Olmert, perlu dibaik pulih kerana strukturnya sudah dianggap bahaya dan kerja binaan dilakukan adalah di kawasan tanggungjawab mutlak Israel serta dikawal rapi.

Jumaat lalu, kira-kira 200 polis anti rusuhan melemparkan bom renjatan dan gas pemedih mata ke arah penunjuk perasaan yang melontar batu selepas lebih 3,000 penduduk Palestin berhimpun menunaikan solat di al-Aqsa.

Kelmarin, remaja Palestin melempar batu ke arah polis Israel selain membakar bendera Zionis serta menyerang bas pelancong Kanada dengan batu.

Kawasan tembok terbabit, sudah beberapa kali mencetuskan intifada Palestin. Kawasan terbabit dianggap suci oleh Islam kerana dikatakan menjadi tempat Nabi Muhammad mikraj ke langit manakala Yahudi menganggap tempat itu menjadi rumah ibadat mereka.

Mengulas mengenai pembentukan kerajaan campuran Palestin menerusi deklarasi Makkah, Olmert berkata, kerajaan baru Palestin mesti mengiktiraf negara Israel seperti yang dituntut dalam proses damai tajaan Barat, selain menghentikan serangan terhadap rejim Yahudi itu. – AP

Sumber : Berita Harian, 12 Februari 2007
-------------------------------------------------------------
Dan tiadalah bagi mereka sebarang penolong - yang lain dari Allah - yang dapat memberikan pertolongan kepada mereka; dan sesiapa yang disesatkan oleh Allah (disebabkan pilihannya yang salah) maka tidak ada baginya sebarang jalan (untuk mendapat hidayah petunjuk).(Asy-Syuura : 46)

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home