Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami : Perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa. (Al-Furqan:74) akhifaizul Blogging Portal


Sunday, February 18, 2007

Rancang Perjalanan

Biasanya bila menjelma perayaan yang besar di Malaysia diriku dan adikku akan memastikan perjalanan pulang ke kampong halaman akan berjalan lancar. Kami tidak mahu terkandas di dalam kesesakan lalulintas yang lama. Biarlah kami bertolak sedikit lewat, asalkan kami tidak stress di perjalanan.

Kami adik-beradik biasanya menggunakan khidmat PLUS untuk perjalanan ke utara atau ke selatan. Dan biasanya apabila perayaan-perayaan besar ini atau di hari-hari yang mana cuti umumnya agak panjang kami akan pastikan yang kami akan menalifon PLUS infoline untuk mendapatkan maklumat tentang kesesakan lebuhraya. Alhamdulillah, cara ini agak efektif sebenarnya, dan yang lebih penting ianya dapat mengurangkan stress di dalam kereta dan juga dapat mengelakkan kita dari membuang masa di atas jalan raya.

Pernah suatu ketika duu, rasanya sambutan Aidil ‘Adha rasanya, kami bertolak pulang lebih kurang jam 2100Hrs, masuk-masuk lebuhraya PLUS sahaja sudah mula terkandas di dalam kesesakan lebuh raya. Masuk di Plaza tol kajang, dan sebelum sampai plaza tol Bangi kami telah mula terkandas. Perjalanan yang biasanya mengambil masa lebih kurang sejam menjadi 4 jam. Bayangkan betapa stressnya kami di dalam kereta.

Alhamdulillah semalam pulang ke rumah mak and abah Seremban, sedikit lewat. Lebih kurang jam 2015 baru sampai Seremban. Itupon setelah menalifon PLUS bertanyakan status kesesakan lalulintas di sepanjang perjalanan untuk ke Seremban.
-------------------------------------------------------------
"Wahai umat manusia, sekiranya kamu menaruh syak (ragu-ragu) tentang kebangkitan makhluk (hidup semula pada hari kiamat), maka (perhatilah kepada tingkatan kejadian manusia) kerana sebenarnya Kami telah menciptakan kamu dari tanah, kemudian dari setitik air benih, kemudian dari sebuku darah beku, kemudian dari seketul daging yang disempurnakan kejadiannya dan yang tidak disempurnakan; (Kami jadikan secara yang demikian) kerana Kami hendak menerangkan kepada kamu (kekuasaan Kami)......."(Hajj:5)

Labels: