Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami : Perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa. (Al-Furqan:74) akhifaizul Blogging Portal


Sunday, February 11, 2007

Februari

Semalam berbicara sedikit dengan zaujah terchenta perihal keprihatinan golongan agamawan di Malaysia tentang peri pentingnya menyedarkan masyarakat dengan sambutan hari Valentine. ALhamdulillah, kebanyakan kerajaan negeri telah mula sedar akan pentingnya untk menyalurkan maklumat sebenar kepada rakyat setiap negeri akan bahayanya hari Valentine ini.

Hari ini diriku dikejutkan dengan berita yang dipaparkan oleh akhbar Utusan yang menlaporkan kadar kehamilan tanpa nikah meningkat saban tahun selepas hari Valentine. Jelas di sini, walaupon sesetengah daripada kita telah berusaha untuk memberi kefahaman tentang bahayanya Valentine tetapi masih ramai sangat umat Islam khususnya di Malaysia ini tidak faham apa itu Valentine.

Apa yang lebih menyedihkan, mereka tidak faham akan kesan Valentine pada aqidah mereka, dan mungkin ramai yang tidak tahu akan latar sejarah hari Valentine ini.

Alhamdulillah, khatib-khatib di negeri-negeri seluruh Malaysia rasanya berusaha keras untuk menyalurkan kefahaman mengenai hari Valentine ini. Di Batu Pahat sewaktu bertugas outstation baru-baru ini, khatib ada mengingatkan jemaah Jumaat akan bahaya Valentine.

Laporan akhbar Utusan benar-benar memeranjatkan diriku. Sedih melihat bangsaku bergelumang dalam dosa atas dasar menyambut perayaan yang mereka sendiri tidak tahu asal-usulnya. Perayaan yang disambut atas dasar ikut-ikutan telah meranapkan jati diri seorang muslim dalam memelihara maruah Islam dan diri sendiri.

Sebenarnya pemahaman dalam sesuatu perkara itu amatlah penting dalam tindakan kita. Ketiadaan pemahaman mengenai Valentine membuatkan sesetengah individu terjebak kepada perkara yang tidak bermoral ini.

Dari mana datangnya pemahaman? Jawapan mudahnya adalah dari PENDIDIKAN. Pendidikan hanya akan terlaksana apabila ada pendidik dan juga penyaluran maklumat mengenai sesuatu isu.Bila ada pendidikan mengenai bahayanya hari Valentine, insyaAllah kepincangan seperti ini tidak akan berlaku.

Golongan yang menyambut hari Valentine ini rata-ratanya boleh kurumus sebagai mengikut trend secara mengkhinzir-buta. Mereka melihat ianya suatu budaya yang baik tanpa melihat kesannya dari aspek tuntutan agama. Bagi golongan ini, mereka berpendapat tiada salahnya untuk menzahirkan rasa kasih-sayang, kasih-sayang yang mereka dakwa fitrah manusia patutlah dihormati.

Semua kita yang cintakan Islam pasti tidak akan menolak fakta fitrah menyintai seseorang, tetapi kita ada garis panduannya.Apa-apa yang kita buat kita tidak bulih melangkaui batasannya. Contoh mudah, kita bekerja dan di setiap ada peraturannya, maka kita sebagai pekerja seharusnya mengikuti lunas peraturan yang telah ditetapkan oleh majikan kita. Apa kesannya jika kita tidak menmatuhi peraturan yang telah ditetapkan? Banyak bukan kesannya.

Islam telah menggariskan panduan yang sangat jelas tentang hubungan kasih-sayang ini. Di sini diriku rasanya tidak mahu menulis tentang nilai kasih-sayang yang dianjurkan oleh Islam, rasanya ramai di antara kita yang telah faham akan peri pentingnya nilai kasih-sayang ini.

Cuma di dalam posting ini diriku menyeru agar kita (terutama diri penulis) semua dapat kiranya membezakan sesuatu yang bukan milik kita (bukan budaya kita, bukan tuntutan agama kita). Kemudian tanamkan rasa tidak suka dan tidak akan menyambut perayaan yang tiada kaitan dengan kita. Kemudian kita beri pemahaman ini kepada orang-orang yang hampir dengan kita, terutamanya ahli keluarga kita, kemudian sahabat handai dan seterusnya jika mampu seluruh umat Islam. InsyaAllah dengan cara ini kita dan juga orang-orang yang rapat dengan kita serta masyarakat dapat menghindarkan diri dari mengamalkan suatu budaya yang bukan milik kita.

------------------------------------------------
Kes remaja hamil luar nikah meningkat selepas Valentine’s Day

KUALA LUMPUR 9 Feb. – Kes remaja hamil luar nikah di negara ini sering menunjukkan peningkatan setiap kali selepas sambutan Hari Memperingati Kekasih yang disambut pada 14 Februari setiap tahun.

Gejala itu jika dibiarkan berlarutan dibimbangi akan menyumbang kepada meningkatnya kes pembuangan bayi di negara ini.

Pengasas Pusat Kebahagiaan Wanita dan Remaja (Kewaja), Yahaya Mohamed Yusof berkata, berdasarkan kepada kes yang dikendalikannya, jumlah remaja hamil yang dirujuk ke pusat itu pada akhir Februari dan awal Mac biasa meningkatnya.

Katanya, dalam tempoh itu pusatnya yang menempatkan remaja-remaja yang bermasalah menerima purata 40 hingga 45 remaja hamil.

‘‘Sebahagian besar remaja yang ditempatkan di Kewaja mengadu mereka lupa diri ketika menyambut Hari Memperingati Kekasih atau Valentine’s Day.

‘‘Mereka keluar berpasangan dan berpesta sehingga larut malam, kemudian mengambil pil khayal hingga tidak sedar ‘terlanjur’ lalu hamil,’’ katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di sini hari ini.

Justeru, katanya, Kewaja menyarankan supaya sambutan hari tersebut diawasi dan sewajarnya oleh semua pihak terutama ibu bapa dan tidak dijadikan amalan di kalangan remaja khususnya yang beragama Islam.

‘‘Islam tidak menggalakkan sambutan seperti itu kerana hari tersebut bukan sahaja mengagungkan budaya Barat malah mempunyai banyak pengaruh sosial yang tidak baik,’’ katanya.

Dalam hal itu, beliau berpendapat kempen kesedaran harus dijalankan sepanjang tahun bagi meningkatkan kesedaran remaja terutamanya terhadap bahaya pergaulan bebas.

‘‘Kempen yang berterusan akan membantu untuk membendung gejala tidak sihat ini,’’ katanya.

Kemaja yang ditubuhkan pada tahun 1988 membimbing wanita serta remaja bermasalah terutama yang mengandung di luar nikah menggunakan elemen Islam Hadhari.

Sumber : Utusan Malaysia, 10 Februari 2007.

Bacaan Tambahan mengenai Fatwa Hari Valentine
1. Islam Larang Sambut Hari Valentine - Bernama
2. Hukum Orang Islam Menyambut Perayaan Valentine’s Day – Oleh Ustazah Norzila, Bahagian Istinbat, Jabatan Mufti Negeri Selangor (Link ini merupakan file berformat PDF.
3. Ruling on celebrating Valentine's day
4. Valentine's Day From an Islamic Perspective – IslamOnline.Net
5. Hari Kekasih bertopengkan kasih sayang - Utusan Malaysia 13/02/2007
-------------------------------------------------------------
Wahai orang-orang yang beriman! Apabila diminta kepada kamu memberi lapang dari tempat duduk kamu (untuk orang lain) maka lapangkanlah seboleh-bolehnya supaya Allah melapangkan (segala halnya) untuk kamu dan apabila diminta kamu bangun maka bangunlah, supaya Allah meninggikan darjat orang-orang yang beriman di antara kamu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan agama (dari kalangan kamu) beberapa darjat dan (ingatlah), Allah Maha Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang kamu lakukan..(Mujadalah:11)

Labels: