Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami : Perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa. (Al-Furqan:74) akhifaizul Blogging Portal


Saturday, January 27, 2007

The Manchester Museum

Alhamdulillah sewaktu pi Manchester hari tu berkesempatan pi satu Museum. The Manchester Museum. Kat Manchester nie sebenarnya banyak museum. Muzium Industri lah, Muzium Transport lah, Muzium Yahudi lah dan macam-macam muzium lagi.

Manchester Museum boleh kukira menarik jugaklah. Nampak entrance macam kecik aje. Tapi di dalamnya bulih tahan lah banyak sectionnya. Untuk pengetahuan pembaca blogku. museum in adalah sebahagian daripada University of Manchester. Masuk adalah percuma. Mengambil gambar juga adalah percuma, Cuma perlu habaq pada kaunter yang kita hadir bersama kamera dan berhajat untuk mengambil gambar.

Yang menjadi masalah bila nak ambil gambar mungkin lightingnya yang agak malap. Almaklum lah kamera tak cukup canggih. Ini semua nak kena cari dslr nie. Ada sesiapa yang nak menjual yang 2nd hand dslr?

Di dalam museum ini terdapat pelbagai koleksi dan galeri yang antaranya ialah Animal Life, Archaeology, Ancient Egypt, Living Cultures, Prehistoric Life, Rocks and Minerals, Science for Life, Animals, Archaeology, Archery, Coins, Fossils, Living Animals, Living Cultures, Plants, Rocks and Minerals.

Antara tempat yang tak boring2 den duduk tengok adolah Ancient Egypt and Dinosor. Bila tengok dinosor teringar Aiman anaknya Abg Eddy.



Perkarangan The Manchester Museum



Di dalam bangunan inilah Rutherford pernah diami. Orang pertama yang pisahkan atom.Agak-agaknyalahkan berapa kali dia cuba dan gagal?



Inilah dia pintu masuk utama ke galeri-galeri pameran Muzium Manchester



Den tak ingat Quran nie dari mana dan dari kurun ke berapa. Tapi yang den ingat inilah satu-satunya perkara yang berkaitan dengan Islam yang dipamerkan disini.Ayat yang sedang dipamerkan adalah Surah Yassin (36) ayat 78-83.[78] Serta dia mengemukakan satu misal perbandingan kepada Kami (tentang kekuasaan itu) dan dia pula lupakan keadaan Kami menciptakannya sambil dia bertanya: Siapakah yang dapat menghidupkan tulang-tulang yang telah hancur seperti debu?[79] Katakanlah: Tulang-tulang yang hancur itu akan dihidupkan oleh Tuhan yang telah menciptakannya pada awal mula wujudnya dan Dia Maha Mengetahui akan segala keadaan makhluk-makhluk (yang diciptakanNya);[80] Tuhan yang telah menjadikan api (boleh didapati) dari pohon-pohon yang hijau basah untuk kegunaan kamu, maka kamu pun selalu menyalakan api dari pohon-pohon itu.[81] Tidakkah diakui dan tidakkah dipercayai bahawa Tuhan yang telah menciptakan langit dan bumi (yang demikian besarnya) berkuasa menciptakan semula manusia sebagaimana Dia menciptakan mereka dahulu? Ya! Diakui dan dipercayai berkuasa! Dan Dialah Pencipta yang tidak ada bandinganNya, lagi Yang Maha Mengetahui. [82] Sesungguhnya keadaan kekuasaanNya apabila Dia menghendaki adanya sesuatu, hanyalah Dia berfirman kepada (hakikat) benda itu: Jadilah engkau!. Maka ia terus menjadi.[83] Oleh itu akuilah kesucian Allah (dengan mengucap: Subhaanallah!) Tuhan yang memiliki dan menguasai tiap-tiap sesuatu dan kepadaNyalah kamu semua dikembalikan.






Discovery the Tomb of the Two Brothers. Memula tengok macam cuak-cuak jugak. almaklumlah mayat betol.



Tak ingat apa nama mummy nie. Tapi yang den ingat mummy nie mati ketika usia tua dek kerana jangkitan kuman. Jika tak silap den namanya bermula dari huruf A. Ada sesiapa kenal mummy ini?



Kesian singa ni, dikurung di dalam sangkar kaca untuk tatapan umum.



Ini bukan raksasa ataupon dinosor yer. Ini adalah rangka seekor gajah. MasyaAllah besar sungguh gajah ini.



Haaa, ini baru dinasor. Namonya T-Rex. Namo glamernya yang lain adalah Stan. Sebabnya biasalah kan, orang yang bernama Stan jumpo dio, tu namo gelaran Stan melokek sampai la nie. Nak tahu full name T-Rex kena tanya Aiman. Kan ummikan?


P/S - Untuk melihat imej dengan pixel yang lebih besar, sila klik pada gambar.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home