Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami : Perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa. (Al-Furqan:74) akhifaizul Blogging Portal


Thursday, February 15, 2007

Tabung oh Tabung

Kadang-kadang aku tidak paham kenapa pihak yang bertanggungjawab membantu dalam pendidikan adik-adik kita dalam meneruskan dan menamatkan pengajian hanya mampu membantu dalam tempoh pengajian. Itupon dengan niat mengaut keuntungan selepas mereka dibantu.

Sedih aku melihat bila adik-adik yang baru tamat pengajian telah mula berhutang dengan PTPTN. Dan ansurannya juga boleh tahan berat. Dan yang lebih menyedihkan, terdapat interest yang bulih ku kategorikan agak melampau.

Habis belajar, belum bekerja sudah berhutang. Akhbar Berita hari ini melaporkan akan menaikkan lagi kadar faedah bagi mereka yang gagal melunaskan hutang mereka. Memang betul, hutang itu perlu dilangsaikan. Aku tidak nafikan perkara ini, tapi biarlah berpada dalam skim pembayaran balik.

Cuba contohi badan-badan kerajaan seperti MARA atau JPA yang dilihat skim bayaran semulanya agak longgar. Memang betul, PTPTN bulih memberi kelonggaran, tetapi setelah beberapa prosedur dilaksanakan. Setelah beberapa kali turun naik pejabat. Cuma kadang2 pihak PTPTN terlepas pandang bukan semua orang mampu berurusan di pejabat PTPTN. Ada orang yang sudah mula bekerja terikat dengan waktu bekerja, ada orang yang belum ekerja tetapi jauh pulahendak berurusan.

Bila terbaca artikel ini teringat kisah seorang staff abah yang pernah mengikut suaminya belajar di Sweeden. Di mana first degree bagi rakyat di sana adalah percuma. Memang tidak layak negara kita dibandingkan dengan Sweden. Tapi apa yang aku harapkan adalah biarlah kerajaan dan badan kewangan yang mencekik darah ini mengkaji semula tujuan asal membantu pelajar.

Sudahlah belajar penat-penat, bila keluar dari Universiti belum tentu ada kerja, alih-alih dah kena mulakan bayaran. Sedih kadang-kadang bila melihat scenario ini. Kadang-kadang hati tertanya-tanya bila melihat adik-adik yang sedang belajar, especially yang belajar di kolej-kolej swasta. Soalan yang biasa berlegar dalam kepalaku, bagaimanakah keadaan mereka selepas bergraduasi, mudah ke untuk mendapat pekerjaan dengan gaji yang sesuai dengan keadaan ekonomi sekarang.

Bagi mereka yang berhasrat untuk membuat pinjaman PTPTN fikirlah banyak kali. Aku sering menasihatkan orang biarlah PTPTN menjadi pilihan yang terakhir dalam usaha menampung perbelanjaan ke universiti.

Aku sangat-sangat kecewa dengan keadaan ini. Agak-agak korang kolej swasta nie mula bercambah waktu zaman siapa jadi Menteri Pendidikan ya? Cuba fakir-fikirkan.

--------------------------------------------------------------
Dan jika orang yang berhutang itu sedang mengalami kesempitan hidup, maka berilah tempoh sehingga dia lapang hidupnya dan (sebaliknya) bahawa kamu sedekahkan hutang itu (kepadanya) adalah lebih baik untuk kamu, kalau kamu mengetahui (pahalanya yang besar yang kamu akan dapati kelak). ( Al-Baqarah:280)

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home