Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami : Perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa. (Al-Furqan:74) akhifaizul Blogging Portal


Sunday, November 05, 2006

Ujian

Pertama : Hard Disk Notebook telah rusak, maka dengan itu notebook ini tidak beroperasi selama untuk beberapa hari, alhamdulillah setelah diganti baru hard disknya dan diusahakan pembaikannya oleh adinda terchenta dr doBot maka ianya beroperasi kembali.

Kedua : Keretaku dilanggar lari dikawasan parking. Dilanggar dibahagian co-pilot. Sewaktu hendak pergi mengerjakan solat Jumaat baru kusedar ianya telah kemek. Itupon dikhabarkan oleh abang azami yang menumpang keretaku untuk sama-sama pergi menunaikan solat Jumaat.

Ketiga : TM Net terus tidak memberi respon kepada permintaanku walaupon sudah masuk minggu kedua aku mengaktifkan akaunku. Accountnya sudah diaktifkan, tapi portnya masih belum ok. Buktinya bila aku login di rumah ayahanda bonda account ku bulih digunakan, tp bila mencuba di rumah kami, usahaku gagal.

Hari ini sekadar mencoret ujian-ujian yang aku lalui. Sebenarnya setiap ujian yg kita lalui ada hikmahnya, cuma kita tidak nampak secara tersurat. Kita akah cuba muhasabah apa kesilapan yg kita lakukan. Setiap kali ujian-ujian menimpa cuba kita muhasabah. Sememangnya muhasabah perlu dilaksanakan setiap hari tetapi bila ujian-ujian yang tidak diduga berlaku ke atas diri kita, kita akan lebih keras memerah otak untuk memikir apa kesilapan kita, bagaimana untuk memperbaiki kesilapan kita dan bagaimana hendak kita hadapi situasi tersebut.

Bila kita ketemui cara-cara untuk mengatasi permasalahan situasi berkenaan, ianya merupakan satu hikmah yang kita sering lupa dan sering kita lupa untuk syukuri.

Contohnya bila kita marah. Bila mana kita sakit hati sangat, kita akan tercari-cari bagaimana caranya untuk melembutkan hati kita yang marah. Berbagai cara kita bulih lakukan. Kita boleh senyapkan diri, kita boleh asingkan diri dari orang sekeliling kita dan dari banyak2 cara yang kita laksanakan itu kita juga seharusnya berusaha untuk mencari penyelesaian berdasarkan Al-Quran dan As-Sunnah.

Kita cari dalil-dalil membantu kita mengatasi nafsu amarah, geram, sakit hati dan sebagainya. Tatkala inilah kita mempraktikkan teori yang kita pelajari. Berkata-kata memang mudah, melaksananya belum pasti lagi. Tapi lebih rugi lagi jika kita belajar tapi kita tidak praktikkan atau ingati kembali apa yang kita pelajari. Jika kita gagal berfikir sewaktu diselubungi keresahan, kegelisahan atau kemarahan bermakna akal kita telah dipengaruhi oleh nafsu. Sama-sama jangan kita biarkan akal kita tidak berfungsi dengan sewajarnya apabila kita menghadapi ujian.

-------------------------------------------------------------

“Dan juga (lebih baik dan lebih kekal bagi) orang-orang yang menjauhi dosa-dosa besar serta perbuatan-perbuatan yang keji dan apabila mereka marah (disebabkan perbuatan yang tidak patut terhadap mereka), mereka memaafkannya.”( Asy-Syura:37)

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home