Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami : Perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa. (Al-Furqan:74) akhifaizul Blogging Portal


Wednesday, November 08, 2006

Kejam

Sedih bilamana ku dengar berita ini. Lepas satu dosa, ke satu dosa yang lain.

Seorang pemikir, seorang professional seorang yang selayaknya dihormati oleh masyarakat sekeliling tetapi melakukan jenayah yang sangat kejam. Trip ke Mongolia disusuli dengan penambahan bintik hitam di hati. Dari dosa zina ke dosa membunuh. Dari satu dosa ke satu dosa. Dari dosa seorang diri kepada dosa yang melibatkan ramai orang.

Tidak terfikirkah dia jika ahli keluarganya diperlakukan seperti demikian. Tidak ada rasa gentar sedikitkah pada janji-janji Allah tentang azabnya jika melakukan dosa. Jika benarlah hamba Allah ini melakukan jenayah ini maka selayaknya dia dihukum bunuh.

Si penerima arahan untuk melaksanakan misi ini juga kelihatan seperti seorang yang tidak punya akal. Hanya melaksanakan arahan pihak atasan tanpa berfikir. Tidak takutkah mereka akan akibatnya. Mungkin mereka fikir jenayah mereka di bumi ini dapat di sembunyikan, al-maklumlah anggota pihak keselamatan tapi bagaimanapula mereka hendak menjawab di Mahkamah Allah azzawa jalla kelak?

Alhamdulillah kisah ini diketengahkan oleh pihak media. Bayangkan jika kisah ini tidak diketengahkan oleh pihak media, mungkin juga perkara ini akan disenyapkan atau mungkin juga kes ini akan terus berkubur. Al-maklumlah kes ini melibatkan kes VIP, bilamana ianya melibatkan pihak VIP maka ianya kadang-kala seperti tidak diendahkan oleh sesetengah pihak hanya kerana hendak menjaga nama VIP berkenaan.

Teringat satu kisah seorang ‘abid akhirnya mati dalam kekufuran dek kerana wanita. Kisahnya lebih kurang beginilah gamaknya.

Link lanjutan untuk membaca kisah Pembunuhan kejam ini ;

1. Penganalisis ditahan -- Bantu siasatan kes wanita warga Mongolia dibunuh kejam
2. Guna 3 Bom untuk Letupkan Mangsa
3. Mangsa upah Penyiasat Persendirian untuk menjejaki
4. Cif Inspektor, dua konstabel ditahan reman

--------------------------------------------------------------

Hadis Abdullah bin Mas'ud r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: Tidak dihalalkan darah seorang muslim yang telah bersaksi bahawa tidak ada tuhan melainkan Allah dan bersaksi bahawa aku adalah utusan Allah kecuali salah satu di antara tiga perkara ini: Iaitu seorang janda yang berzina, seseorang yang membunuh orang lain dan orang yang meninggalkan agamanya iaitu orang yang memisahkan dirinya dari jemaah. (HR Muslim)

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home