Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami : Perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa. (Al-Furqan:74) akhifaizul Blogging Portal


Saturday, November 18, 2006

Jangan putus asa berdoa

Daripada Abu Hurairah bahawa Nabi SAW bersabda bermaksud: "Allah sentiasa memperkenankan doa seseorang hamba selama doa itu tidak mengandungi (perkara) dosa, (perkara yang) memutuskan silaturahim dan selama tidak meminta supaya cepat-cepat diperkenankan."

Lalu Baginda ditanya oleh seseorang: "Apa maksudnya meminta dicepatkan?"

Jawab Baginda: "Umpamanya seseorang itu berkata dalam doanya:"Aku berdoa, aku berdoa tetapi aku belum melihat doaku diperkenankan. Lalu aku putus asa dan berhenti berdoa." (Hadis Riwayat Muslim)
-------------------------------------------------------------
"Dan tidaklah ada yang lebih zalim daripada orang yang mereka-reka perkara-perkara yang dusta terhadap Allah, atau mendustakan kebenaran setelah kebenaran itu disampaikan kepadanya. Bukankah (telah diketahui bahawa) dalam neraka Jahannam disediakan tempat tinggal bagi orang-orang yang kafir?"(Al'Ankabuut : 68)

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home