Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami : Perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa. (Al-Furqan:74) akhifaizul Blogging Portal


Friday, April 14, 2006

Coward Leadership

Pagi tadi waktu dalam perjalanan ke JKR Kuala Lumpur dan Mindef ada satu seisi forum di Radio IKIM.fm yang membuatkan diriku rasa tertarik untuk mendengarnya.

Mungkin yang biasa mendengar radio IKIM.fm tahu forum apakah yang ku maksudkan ini. Hampir sebulan lamanya promo mengenai forum ini diulang-ulang, forum yang dimaksudkan ialah Global Risk and Crisis Forum yang dianjurkan oleh Institut Kefahaman Islam, Malaysia. Mantan PM kita telah dijemput untuk membicarakan apa yang dinamakan dengan leadership.

Apa yang menarik perhatianku adalah kata-kata beliau diakhir ceramah beliau tadi, beliau menyentuh mengenai Coward Leadership yang mana di masa sekarang, ianya adalah satu trend yang dipraktikkan oleh kuasa-kuasa besar yang kononnya hebat dalam dasar-dasar luar mereka. Kuasa besar yang merasa diri mereka hebat sebenarnya terdiri daripada pemimpin-pemimpin yang berpaksikan ideologi pengecut.

Dalam menjadi pemimpin salah satu tanggungjawab pemimpin adalah membuat keputusan. Bagaimanapun kepimpinan pengecut ini berupaya membuat keputusan dari beribu batu, hatta sejauh 8,000 batu kepada tentera-tentera yang berada di negara-negara yang mereka dakwa musuh-musuh mereka. Pemimpin hanya tahu mengarahkan tanpa tahu akan situasi medan peperangan, atau dalam bahasa mudahnya pemimpin tidak tahu apa-apa tentang peperangan dan hanya mengikut hawa nafsu mereka sahaja dalam mengambil keputusan. Apa yang diperolehi dari mesyuarat sesama mereka, itulah yang akan terlaksana nun jauh beribu batu dari tempat keputusan diambil.

Mungkin juga kepimpinan pengecut ini boleh dikaitkan dengan isu Nuklear Iran. Kuasa-kuasa barat hanya mementingkan diri mereka sendiri sahaja. Mereka takut jika negara yang tidak bersekutu dengan mereka bakal memiliki sesuatu yang amat bernilai yang mereka sangka hanya milik mereka selama ini, mungkin mereka beranggapan barang ini hanya milik mutlak mereka dan orang lain tidak berhak untuk memiliki dan membangunkannya..

Kuasa barat sebenarnya telah melakukan kesilapan yang besar jika mereka beranggapan sedemikian, keupayaan seseorang atau sesebuah negara itu bergantung pada usaha mereka. Merekalah orang yang bertanggungjawab merencana dasar-dasar negara mereka sendiri, bukankah ini suatu yang kuasa barat canangkan suatu ketika dulu melalui dasar Nasionalisme mereka. Ingatkah kita bagaimana Empayar Turki Uthmaniah hancur dek kerana dasar Nasionalisme keparat ini.

Kini bila sebuah negara ada rasa kebertanggungjawaban dalam memelihara kedaulatan negara mereka dengan cara mempersiapkan keupayaan mereka, kuasa barat mula gentar dengan mereka. Adakah wajar dominasi nuklear hanya didominasi oleh kuasa yang tidak bertanggungjawab dan sejarah telah membuktikan kuasa barat adalah satu kuasa yang tidak bertanggungjawab pada Perang Dunia Kedua. Atas dasar kebinatangan mereka inilah Nagasaki dan Hiroshima di hancurkan walaupon pada masa itu kekuatan Jepun telah mula merosot ke tahap minimum.

Kelemahan Jepun ini mereka sedari sebaik sahaja Kapal Yamamoto milik tentera Jepun dimusnahkan oleh puak kuasa Barat. Jepun sudah pon berada diambang kekalahan apabila tenggelamnya Yamamoto, tapi disebabkan sikap rakus kuasa barat ini dan sikap tidak mampu menangani pasukan kamikaze tentera Jepun kuasa barat telah mengambil keputusan untuk menghancur Nagasaki dan Hiroshima. Hanya disebabkan keberanian tentera kamikaze yang hanya, hanya, hanya menyerang tentera-tentera bersekutu, rakyat Jepun yang tidak berdosa menjadi korban kebuasan suatu kuasa yang kononya mendaulatkan hak asasi manusia. Mereka sedar kepimpinan Jepun memang sayangkan negara mereka, jadi salah satu cara untuk meredakan ledakan-ledakan kamikaze adalah melakukan perbuatan kejam dan zalim tersebut.

Tidak mustahil satu hari nanti kuasa barat boleh bertindak seperti apa yang mereka pernah lakukan, jika tiada suatu kuasa yang bersiap untuk menggerunkan mereka, sudah pasti mereka merasakan mereka adalah kuasa besar mutlak dunia. Dari dulu sampailah sekarang, sememangnya puak kuffar ini memiliki ciri-ciri coward leadership. Pengecut untuk menghadapi realiti peperangan yang sebenarnya, ini dibuktikan dengan peristiwa WW2. Takut menerima realiti ada negara ingin memperkayakan sumber uraniumnya, ini dibuktikan dengan isu nuklear Iran dan isu-isu nuklear terdahalu, bila USSR wujud mereka musnahkan keupayaan USSR.

Entahlah, I’m too irritated with US policy tentang banyak perkara. Malam nie sekadar melepaskan kegeramanku kepada US yang bodoh dan tidak berhati perut.

Tapi ada satu ayat Dr M yang membuatkan kurasa terkejut. Dia menyanjung para panglima atau para jeneral yang berjuang di medan perbatasan dengan menggunakan kuda-kuda, pedang-pedang serta peralatan-peralatan peperangan dan berupaya membuat keputusan pada masa itu juga tanpa bergantung kepada orang lain dalam membuat keputusan seperti yang berlaku sekarang ini.

Nota Kaki:
1. Jadual Kuliah Sekitar Bandar Baru Bangi dan Kajang untuk Bulan April 2006
2. Jadual Kuliah Dr Asri Zainul Abidin untuk bulan April 2006 di sekitar Lembah Klang.
--------------------------------------------------------------

“Sesungguhnya perbuatan yang baik itu menghapuskan (dosa) perbuatan yang buruk. Itulah peringatan bagi orang-orang yang ingat” (Hud:114)

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home