Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami : Perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa. (Al-Furqan:74) akhifaizul Blogging Portal


Tuesday, April 18, 2006

Bila Bogel dan Buka Baju Baru Tangkap

Lihatlah bila kempimpinan dan keputusan dibuat oleh orang kafir. Kita sepatutnya mencegah bukannya bila perkara dah berlaku baru nak ambil tindakan.

Diriku personally cukup tersentuh dengan berita muka depan akhbar berita harian hari ini. Sunggupon perkara ini belum muktamad, tapi bunga-bunga keputusan sudah ada menampakkan perkara-perkara yang tidak kena. Moga-moga Pak Lah tidak membuat keputusan sebodoh begini.

Mencegah biarlah dari akar umbinya, bukan kita hendak menghalang kebebasan orang, kebebasan orang ada batasannya, jika kebebasan diluar lingkungan batasan maknanya kita sedang berjalan menuju kehancuran.

Sudahlah tindakan murni sesetengah pihak diperkotak-katikkan, ini pula timbul cadangan untuk menyuburkan lagi budaya maksiat dalam kehidupan masyarakat Malaysia. Jadi dengan itu tidak hairanlah satu hari nanti Malaysia boleh menjadi seperti negara-negara barat yang hancur nilai-nilai murni dalam kehidupan mereka. Steven R. Covey pon sedar akan peranan beragama dalam hidup manusia,(Lihat Habit ke 8 yang dicadangkan oleh Steven) tetapi orang-orang kita pula cuba menjauhkan diri dari kehidupan beragama yang telah menetapkan satu cara hidup yang lengkap.

Dibawah den pastekan keratin akhbar Berita Harian hari ini.
-----------------------


Draf perinci kelakuan lucah
Oleh Shamsul Kamal Amarudin

LUMUT: Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) akan hanya dibenarkan mengambil tindakan terhadap individu atau pasangan yang berbogel atau membuka pakaian untuk melakukan sesuatu yang menjurus kepada perlakuan seksual di tempat awam.

Perkara itu terkandung dalam draf garis panduan yang akan dimasukkan dalam Undang-undang Kecil Taman PBT sebagai panduan kepada penguat kuasa ketika menjalankan tugas.

Bagaimanapun, draf awal garis panduan itu, yang sudah disediakan Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan atas arahan Kabinet minggu lalu, tidak menyentuh mengenai isu bercium atau berpeluk di tempat awam.

Menterinya, Datuk Seri Ong Ka Ting (gambar), berkata penguat kuasa PBT boleh mengambil tindakan terhadap mereka yang berbogel atau ‘membuka baju untuk melakukan sesuatu’ kerana ia didefinisikan sebagai perbuatan lucah melampau.

“Definisi kelakuan lucah melampau atau sumbang ini akan diperincikan lagi selepas berbincang dengan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat; Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kementerian Pelancongan.

“Hanya selepas definisi itu diluluskan Kabinet dan Mesyuarat Majlis Negara bagi Kerajaan Tempatan (MNKT), barulah ia akan diguna pakai secara seragam oleh semua PBT,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika merasmikan Mesyuarat Jawatankuasa Perunding Perbadanan Perbandaran Malaysia yang dihadiri semua Yang Dipertua PBT seluruh negara di Swiss Garden Resort di Damai Laut, dekat sini, semalam.

Ong berkata, definisi penting supaya anggota penguat kuasa PBT tidak membuat tafsiran sendiri terhadap undang-undang kecil berkenaan.

“Kita tidak mahu undang-undang kecil itu ditafsirkan sewenang-wenangnya sehingga pasangan yang berpegangan tangan atau memeluk bahu pun mahu diganggu.

“Kita tidak mahu anggota penguat kuasa PBT menjadi polis akhlak kecuali jika ada aduan daripada orang ramai yang menyatakan ada orang berbogel di kawasan awam seperti taman,” katanya.


Beliau juga berkata, anggota penguat kuasa tak perlu mengekori pasangan yang masuk ke taman untuk mengintip apa yang mahu mereka lakukan kerana ini akan menghantar mesej salah kepada dunia luar terutama pelancong asing.

“Isu ini turut mendapat perhatian pihak di luar negara serta boleh memberi kesan terhadap Kempen Tahun Melawat Malaysia 2007, jika tidak dilakukan dengan betul,” katanya.

Sementara itu, Ong berkata kementeriannya akan menggunakan Petunjuk Prestasi Utama (KPI) terhadap semua PBT untuk menilai kecekapan agensi berkenaan dalam mentadbir kawasan masing-masing.

Berikutan itu, PBT yang ingin memohon kenaikan taraf pada masa depan akan dinilai berpandukan KPI dan usaha itu dapat menjamin setiap pihak berkuasa berkenaan mempunyai keupayaan seiring dengan status naik taraf yang dipohon.

“Sejak tiga tahun kebelakangan ini, banyak PBT memohon naik taraf daripada majlis daerah menjadi majlis perbandaran dan seterusnya bandar raya dengan mengemukakan data seperti bilangan penduduk dan kutipan cukai sebagai syarat kelayakan.

“Bagaimanapun, kita dapati PBT hanya menunjukkan prestasi memberangsangkan sebelum dinaikkan taraf, sebaliknya kembali bersikap sambil lewa selepas permohonan itu diluluskan,” katanya.


Nota Kaki:
1. Jadual Kuliah Sekitar Bandar Baru Bangi dan Kajang untuk Bulan April 2006
2. Jadual Kuliah Dr Asri Zainul Abidin untuk bulan April 2006 di sekitar Lembah Klang.
--------------------------------------------------------------

Lalu Kami (adakan jalan) mengambil Firaun bersama-sama tenteranya, kemudian Kami humbankan mereka ke dalam laut, sedang ia berkeadaan tercela.(Adz-Dzaariyaat:40)

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home