Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami : Perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa. (Al-Furqan:74) akhifaizul Blogging Portal


Tuesday, February 14, 2006

Marilah membantu Maahad Tahfiz Darul Fuqaha

Alhamdulillah, Segala puji bagi Allah Tuhan sekelian alam, selawat dan salam buat junjungan besar Muhammad SAW.

Alhamdulillah dalam minggu lepas berpeluang menghadiri satu majlis ilmu di Bangi, yakni Forum Bicara Ad-Deen yang dianjurkan oleh Radio IKIM.fm. Forum diadakan di Darul Fuqaha, Sg Merab Bangi.

Alhamdulillah, perjalanan ku ke Bangi dipermudahkanNya, hati sebenarnya tertanya2 pukul berapa agaknya kuliah bermula, sebab berdasarkan pada pemberitahuan lebih kurang jam 8 mlm. Alhamdulillah forum start lewat sikit yakni lepas Isya’. Maklumlah diriku sampai rumah sudah kira-kira jam 7:15 malam, kalau nak kejar jam 8:00 malam mungkin tak sempat, bulih dikatakan den tawakkal jer poie hari tu, kot forum belum start pon tak po, kot forum dah start pon tak po. Yang ponting dapek jumpo dan dengar ilmu orang2 hebat ilmunya.

Para panelisnya terdiri dari Ust Dr Asri (USM), Ust Ahmad Syukri (PPZ) dan juga Ust Wan Sohor (UIA) dan moderatornya DJ glamer IKIM.fm, Ust Zamri Hj Zainal Abidin. Topik perbincangan adalah “Tsunami Jariah : Bersediakan anda?“

Alhamdulillah, forum mendapat sambutan yang amat baik dikalangan orang ramai. Individu sejauh Taman Tun pon turut hadir.

Di kesempatan ini terasa ingin berkongsi satu poin yang diutarakan oleh salah seorang panelis.

Antara kata-kata yang masih teringat “Biarlah bila kita bersedeqah kita terasa berat untuk mengeluarkan sedeqah tersebut“. Bukan niat panelis untuk mempertikaikan keikhlasan individu yang menghulurkan duit yang nilainya sedikit, tp panelis menyarankan agar kita sama-sama menghulur dengan satu nilai yang kita sayangi, yang mana kita rasa sedikit berat untuk mengeluarkannya.

Kita hulur untuk mencari keredhaanNya, kita menghulur untuk membantu dan meringankan beban orang-orang yang memerlukankannya. Panelis tidak sekali-kali meremehkan pemberian sedikit, cuma beliau menyarankan kalau bulih biarlah berlebih bila kita menghulur jika berkemampuan.

Di kesempatan ini ingin menwar-war kan kepada individu yang berhajat untuk menyumbang bagi Dana wakaf pembelian 2 ekar tanah untuk pembinaan Kompleks Ilmu Darul Fuqaha boleh lah berbuat demikian dengan bank in sejumlah wang ke dalam akaun yang dinyatakan di ruangan sumbangan ikhlas di kolumn sebelah kanan blog ini.

Untuk sumbangan bagi tujuan pengurusan Maahad Tahfiz Darul Fuqaha (MTDF) boleh juga berbuat demikian dengan menyalurkan ke dalam akaun mereka. Untuk pengetahuan kita semua kos pengurusan bulanan MTDF mencecah sebanyak RM12,000.00 sebulan.

Untuk maklumat lanjut mengenai MTDF boleh lah layari Maahad Tahfiz Darul Fuqaha.

Kepada mereka yang berminat untuk mendengar Forum yang memakan masa hampir 1 ½ jam tempoh hari boleh lah kiranya download di link di bawah. Harap maaf, kualiti bunyi agak kurang baik, insyaAllah bulih dengar, Cuma noisenya sedikit banyak. Seusai pusingan pertama kupasan oleh setiap panelis terdapat persembahan nasyid dari penasyid2 dari UKM. Harap maaf, diriku terpaksa juga merakam nasyid mereka dan beberapa kata-kata pengerusi majlis pada majlis tersebut.

Forum Bicara Ad-Deen di Maahad Tahfiz Darul Fuqaha bertopik “Tsunami Jariah : Bersediakan Anda”

Dan belanjakanlah sebagian dari apa yang telah Kami berikan kepadamu sebelum datang kematian kepada salah seorang di antara kamu, lalu ia berkata: `Ya Rabb-ku, mengapa Engkau tidak menangguhkan (kematian)ku sampai waktu yang dekat, yang menyebabkan aku dapat bersedekah dan aku termasuk orang-orang yang saleh?` Dan Allah sekali-kali tidak akan menangguhkan (kematian) seseorang apabila telah datang waktu kematiannya. Dan Allah Maha Mengenal apa yang kamu kerjakan. (Al-Munafiquun:10-11)

Nota Kaki:
1. Jadual Kuliah Dr Asri Zainul Abidin untuk bulan Februari 2006 di sekitar Lembah Klang.
2. Jadual Kuliah Sekitar Bandar Baru Bangi dan Kajang untuk Bulan Februari 2006
3. Jadual Kuliah Surau al-Hidayah, Bandar Kinrara, Puchong untuk Bulan Februari 2006


--------------------------------------------------------------

Atau siapakah yang telah menciptakan langit dan bumi dan yang menurunkan air untukmu dari langit, lalu Kami tumbuhkan dengan air itu kebun-kebun yang berpemandangan indah, yang kamu sekali-kali tidak mampu menumbuhkan pohon-pohonnya? Apakah disamping Allah ada tuhan (yang lain)? Bahkan (sebenarnya) mereka adalah orang-orang yang menyimpang (dari kebenaran). (An-Naml:60)

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home