Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami : Perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa. (Al-Furqan:74) akhifaizul Blogging Portal


Thursday, October 13, 2005

Ramadhan

Alhamdulillah hari ini merupakan hari yang ke sembilan kita mejalani ibadah puasa dalam bulan Ramadhan al-Mubarak ini. Pejam celik pejam celik dah masuk hari ke 9 dan insyaAllah malam ini kita akan berada di malam ke 10 Ramadhan. Bagaimana yer agaknya Ramadhan kita setakat ini?

Sebenarnya hari ini sekadar ingin berkongsi sedikit rasa gembiraku. Orang tanya apa yang aku gembira? Macam biasa kita pasti akan rasa gembira dengan kehadiran Ramadhan. Selain dari gembira menyambut kehadiran Ramadhan yang mana pada malam harinya dikurniakan kelebihan Solat Sunat Terawikh yang mana solat ini tidak dapat dilakukan di bulan-bulan lain aku turut gembira melihat masyrakat sekelilingku, terutamanya rakyat Malaysia.

Kita sering dihambat dengan pelbagai berita-berita sedih yang sering pelakunya adalah orang Melayu beragama Islam. Mungkin ada sebahagian daripada kita sudah mual dan sedih sangat dengan fenomena ini.

Alhamdulillah kehadiran bulan Ramadhan al-Mubarak ini menampakkan sedikit sinar bahawa rakyat Malaysia sebenarnya tahu untuk menghargai Ramadhan dan berusaha untuk merebut peluang memperbanyakkan amal ibadah di dalam bulan ini.

Secara peribadinya diriku rasa sangat gembira melihat jemaah yang hadir untuk mendirikan solat sunat Terawikh terutamanya di masjid-masjid seperti di Masjid Putrajaya, Masjid Shah Alam dan juga Masjid Uniten.

Hari pertama ku di Masjid Putrajaya, MasyaAllah the crowd was at outstanding figure. In fact those who performed 20 Rakaat was tremendous around 2 ½ saf. Tahun-tahun lepas ku tidak rasa seramai itu jemaah yang melakukan 20 rakaat.


Tapi Masjid Negeri Shah Alam adalah masjid yang paling mengejutkanku. Jemaahnya ramai sungguh seperti solat Jumaat ramainya. Kereta yang parking pon sampai melimpah ruah sehingga ke luar kawasan masjid. Gembira bila tengok orang ramai-ramai macam tu, kena plak tu Masjid Negeri dah berair-cond, hilang penat rasanya bila tengok orang ramai-ramai.

Tatkala upis lain mempercepatkan waktu pejabat upis ku plak melambatkannya. Sedikit tensen den dibueknya, pukul 6 baru habis waktu pejabat. Bagaimana sibuk pon diriku aku akan cuba pulang pada jam 6. Jika diriku berhajat bersolat di Shah Alam, maka diriku akan mengextendkan waktu kerjaku.

Banyak sebenarnya hikmah kerja banyak di bulan Ramadhan nie, dalam diam-diam kita tak sedar masa dah berlalu dengan pantas, alih-alih dah lunch hours, bila lunch hours masa nie biasanya berehat la sokojapkan, lopeh tu sedar-sedar dah kol 3,4,5 dan 6. Pukul 6 dah bulih pulang.

Tapi bilo poie site tu yang agak takut sikit tu, alhamdulillah setakat nie belum perlu ke site dan insyaAllah minggu depan bakal ke Pangkalan TLDM, Lumut. Ya Allah, Ya Tuhanki, permudahkanlah urusan hambamu di site kelak. Ameen.

P/S
Alhamdulillah...hari ini dapat mesej dari kenalan lama menyatakan mereka sudah dikurniakan dengan seorang puteri pada 5th Sepetember 2005. Mabruk buat Mohd Fauzan dan Idaman Pertiwi di atas kelahiran orang baru dalam hidup anda. Moga berjaya membina sebual Baitul Muslim yang sentiasa dalam keredhaanNya... ameeenn.

Jadual Kuliah
1. Jadual Pengajian sekitar Bandar Baru Bangi dan Kajang bagi Bulan Oktober 2005.
--------------------------------------------------------------
Dan bagi Allah jualah kuasa pemerintahan langit dan bumi dan kepada Allah sahaja tempat kembali (sekalian makhluk).(An-Nuur : 42)

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home