Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami : Perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa. (Al-Furqan:74) akhifaizul Blogging Portal


Monday, October 03, 2005

PMR 2005

Teringat lagi tatkala diriku mengambil peperiksaan PMR.

Antara detik-detik yang tidak dapat kulupakan sepanjang hidup, mungkin? Tatkala peperiksaan PMR bakal menjelma diriku diserang penyakit chicken pox yang berjangkit dari adikku doBot yang sebulan sebelum itu menghidapnya.

Adikku merupakan student MRSM,Terendak tatkala itu, oleh yang demikian pihak sekolah terpaksa menghantarnya pulang untuk berehat kerana bimbang penyakitnya akan berjangkit kepada orang lain. Tapi tanpa disangka-sangka diriku pula yang berjangkit tatkala menduduki peperiksaan PMR. Gatalnya hanya Allah sahaja yang tahu, dibawah tilamku abahku meletakkan daun bamboo yang katanya boleh meredakan kesan-kesan penyakit itu.

Masih segar dalam ingatanku, bondaku lah yang menghantar ku sekolah setiap hari bagi memastikan anak sulungnya tidak kekok dan tidak gabra untuk mengambil peperiksaan. Ketika di dewan peperiksaan aku diasingkan jauh dari pelajar-pelajar lain. Tempat duduk asalku dikosongkan, aku duduk dihujung dewan bagi langkah-langkah pencegahan agar pelajar-pelajar lain tidak berjangkit dengan penyakitku.

Alhamdulillah, result ku bulih dikatakan agak baik. Dengan result yang kuperolehi diriku diterima masuk ke dua buah sekolah berasrama penuh yang menjadi impianku sejak dari form 2 setelah melihat adikku doBot melangkah masuk ke MRSM, Terendak. Dia adalah antara motivatorku untuk bersaing. Aku diterima masuk ke Maktab Tentera Diraja, Sg. Besi dan juga MRSM Serting, aku menolak untuk meneruskan pengajian di MTD.

Hari ini adikku Siti Syaza Syahirah pula menduduki peperiksaan yang sama. Buat seberapa kalinya dalam hidupku diriku terasa gentar akan keupayaannya untuk menduduki peperiksaan. Sama seperti ketika dia menduduki peperiksaan UPSR dulu, Alhamdulillah peperiksaan UPSR nya bulih kukategorikan memuaskan, sungguh tak kusangka dengan pencapaian UPSRnya. Kali ini aku berharap dan memanjatkan du’a baginya agar beroleh satu keputusan yang cemerlang di dalam peperiksaan PMRnya.

Jika tidak lebih bagus, biarlah sekurang-kurangnya beroleh keputusan seperti yang kuperolehi dulu.

Hari ini sepatutnya aku bercuti untuk menghantarnya kesekolah bersama bonda untuk memberi sedikit anjakan motivasi kepadanya untuk menghadapi peperiksaan besar ini. Ku kira pada awalnya aku tidak dapat mengambil cuti kerena terlalu banyak bebanan kerja, Alhamdulillah, urusan cuti ku dipermudahkan, aku berjaya merequest cuti separuh hari. Aku terpaksa mengambil cuti separuh hari kerana ada uruasan di Melaka yang terpaksa kuselesaikan untuk hari ini.

Pada mulanya merancang untk pergi pada sebelah petang, tapi hatiku tergerak untuk pergi sebelah pagi seusai menghantar adikku ke sekolah. Biar cepat abis urusan agar urusan keluarga dapat dilakukan pula. Alhamdulillah urusanku di Melaka selesai segera, dan aku berada di Seremban kembali kira-kira pada sebelah tengahari.

Seawal jam 0705 pagi kami telah pergi menghantar adikku untuk menduduki peperiksaan, takut juga kami, kami plak yang lebih takut. Kira-kira jam 1230 bondaku dan diriku pergi mengambilnya untuk membawa makan tengahari. Seusai makan kami menasihatinya agar solat di Surau sekolah agar lebih mudah. Maklumlah kalau solat di surau sekolah mungkin lebih selesa dan lebih rasa seperti macam ditempat sendiri jika dibandingkan untuk solat disurau public yang lain.

Waktu nak turun dari kereta, kesian pon ada den melihat adik den, macam takut plak nak amik paper seterusnya. Mungkin dek kerana paper pagi tadi yang menurutnya agak susah membuatkannya rasa takut untuk mengambil paper pada sebelah petang nie pula. Siap mintak ma kantar sampai ke kelas. Den dengan selamba cakap, alahai tak payah laa, kesian kek mak nak jalan jauh-jauh. Akhirnya dia mengalah dan beransur ke medan peperiksaan. Kami berdua duk mengingat kan dia untuk memperbanyakkan du’a. Jangan duk jawab tapi tiada pengharapan. Pengharapan pada Allah adalah penting bagi setiap manusia. Berusaha, berdu’a dan bertawakkal.

Alhamdulillah waktu mengambilnya di petang hari muka adikku sedikit memancarkan sinar kegembiraan. Tapi dalam dia memancarkan sinar kegembiraan den pon ado raso takut. Takut dio over-confident plak nanti. Apo lah den nie kan, macam-macam raso, budak tu confident pon den ghisau, budak tu ghisau laie lah den ghisau…ish.ish…ish …

Esok adikku akan menduduki paper yang sedikit tough, iaitu Science, dulu sains dalam bahasa melayu sekarang sains dalam bahasa omputeh, adik den dan rakan-rakannya seMalaysia adalah student pertama bagi peperiksaan PMR menggunakan Bahasa Inggeris untuk subjek science and math.

Jaja, kami sekeluarga akan sentiasa mendu’akan adik berjaya dalam peperiksaan PMR. Lebih dari itu kami sentiasa mendu’akan agar dirimu menjadi seorang muslimah yang ideal (solehah) dan berjaya duniawi wa ukhrawi..insyaAllah. Sejukkanlah hati bonda dan ayahanda kita jaja. Gembirakan lah depa ya wahai adikku. Along and angah percaya adik bulih melakukannya. Moga mumtaz in this examination…

P/S – Alangkai bestnya Jaja kalau hang selalu berpakaian begini, Ustaz pon kato hang lawo pakai camni kan? Ingat tak?

Jadual Kuliah
1.Jadual Pengajian sekitar Bandar Baru Bangi dan Kajang bagi Bulan Oktober 2005.
Terima kasih diucapkan kepada abang akmal dan keluarga kerana berusaha menyediakan jadual ini untuk kebaikan bersama. Moga Allah membalas jasa baik abang akmal dan keluarga.
Jadual kuliah bagi bulan Oktober 2005 adalah dalam format pdf, adalah dicadangkan agar mereka yang berhasrat untuk melihatnya agar dapat mengdownloadkannya tertebih dahulu.
--------------------------------------------------------------

`Ya Tuhanku, tambahkanlah kepadaku ilmu pengetahuan.` (Taha : 114)

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home