Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami : Perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa. (Al-Furqan:74) akhifaizul Blogging Portal


Wednesday, August 31, 2005

Merdeka!!! - Tak tahu nak letak Tajuk Apo.

Entah kenapa waktu melihat sambutan kemerdekaan Malaysia ke-48 malam tadi di kaca tv perasaanku bercampur-baur.

Melihat dari kaca tv di kedai makan, pada mulanya bercadang hendak makan di awal malam, tapi dek kerna tak larat sangat bila balik dari office, berehat-berehat la dulu. Bila jam menunjukkan lebih kurang jam 1130 perut dah mula berkeroncong tahap maksima. Nak tak nak kena pi makan nie.

Perasaan bercampur baur ketika melihat laungan kemerdekaan dilaungkan, ada gembira, ada sedih ada geram tapi secara jujur banyak perasaan sedih dari rasa-rasa yang lain. Terfikir perlukah laungan kemerdekaan dilaungkan dalam kita menyambut kemerdekaan? Mungkin perlu kukira, bagi mengimbau sejarah silam, perit jerih datuk nenek kita memperjuangkan kemerdekaan untuk negara tercinta pinjaman Allah ini. Tapi ada juga gerak hatiku mengatakan ianya tak perlu, banyak cara untuk menterjemahkan erti kemerdekaan.

Rasa tidak perlu lebih banyak dari rasa perlu, ini hanyalah sekadar pandangan peribadi. Mungkin lain orang lain pandangannya dalam isu menyambut kemerdekaan. Bagi diriku laungan tidak memainkan apa-apa peranan dalam menyambut kemerdekaan. Kita hanya meniru apa yang dilakukan oleh Tunku Abdul Rahman. Kalau nak dikirakan pon bukan bukan pukul 1200 tengah malam Tunku melaungkan kemerdekaa. Entahlah, mungkin orang ada berkata aku nie kekampungan atau orthodox sangat, itu tak bulih ini tak bulih. Masalahnya bukan itu tak bulih ini tak bulih, masalahnya aku rasa tak perlu itu sahaja.

Banyak lagi cara nak mengenang jasa mereka yang berusaha kearah kemerdekaan negara kita. Antaranya mengadakan kempen mengingati jasa mereka.

Sedih betul tengok rakyat Malaysia yang berpeluh-sakan, berasak-asak, berhimpit-himpit hanya semata-mata nak meraikan kemerdekaan Malaysia yang ke-48. Sepanjang hidupku tak pernah ke mana-mana tempat untuk meraikan kemerdekaan. Cukuplah kalau terasa hendak melihat kemeriahannya (kononnya) sekadar ditonton di kaca tv.

Bak kato orang nogori, poning kepalo den dek ghamai orang cam tu. Dah la menyusahkan, nak cari parking confirm satu masalah besar, nak drive confirm jam dan macam-macam masalah lah yang bakal kunjung tiba kalau poie ke sambutan macam tu.


Tatkala Korea Selatan telah menghasilkan jet pejuang pertamanya, T-50 dengan termetrainya kerjasama di antara mereka dan Lockheed Martin kita masih berseronok dengan kejayaan kita menggapai kemerdekaan lalu. Mengenang kemerdekaan tiada salahnya, yang salah adalah caranya. Orang duk sibuk menyalahkan keruntuhan akhlak remaja kita, sibuk mengatakan remaja terlibat dengan pelbagai masalah sosial, tapi sebenarnya, jawapannya adalah mudah, kita yang menyediakan jalan kearah itu, maka itulah yang mereka nampak. Sejak kebelakangan nie diriku sedikit kecewa bila orang asyik-asyik menuduh remaja kita rosak, seperti hanya beban keruntuhan akhlak mereka hanya terpikul dibahu mereka, sedangkan apakah peranan kita dalam membendung masalah ini? Sudahkah kita berperanan? Biarlah sedikit usaha kita, asalkan ikhlas dan ada sumbangan ke arah pembentukan sahsiah remaja yang lebih elok.

Entahlah sekadar mencoret tatkala menunggu mengburn ceramah oleh bekas paster Assembly of God (AOG) yang telah bergelar muslim untuk seorang sahabat dan dalam keadaan mata yang mengantuk sangat-sangat. Agak menarik kuliah beliau. Nama beliau ialah Ust. Saifuddin dan nama kritiannya adalah Richard Agustine.

Wallahu ‘alam.

Nota Kaki
Anybody can verify this news, this news claims that Mahathir return all the Proton cars to Proton Berhad. Below is the link where the news head been published.
Mahathir returns cars to Proton out of anger over developments

Jadual Kuliah
1.Jadual Pengajian Surau Al-Hidayah, Bandar Kinrara, Puchong bagi Bulan Ogos 2005.
2. Jadual Pengajian sekitar Bandar Baru Bangi dan Kajang bagi Bulan Ogos 2005.
--------------------------------------------------------------
Narrated Anas bin Malik: The Prophet said, "Facilitate things to people (concerning religious matters), and do not make it hard for them and give them good tidings and do not make them run away (from Islam)." (Saheeh Bukhari)

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home