Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami : Perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa. (Al-Furqan:74) akhifaizul Blogging Portal


Sunday, July 31, 2005

Terima kasih Pak Lah dan kerajaan.

Terasa sedih sangat tentang kenaikan harga minyak yang baru ini, naik 10 sen, banyak tu, baru sahaja ku rasa menulis perkara berkisar kenaikan harga minyak dua bulan yang lalu, kini harga minyak naik lagi.

Ku kira ini adalah pengagihan beban, beban kerajaan kepada beban rakyat, bukan aku nak menyalahkan seratus peratus, tapi setiap tindakan yang dilakukan perlu mengambil kira kepentingan rakyat.

Kita tidak mahu melihat perkara yang pernah berlaku di Indonesia turut berlaku di negara kita. Rakyat Indonesia pernah mengamuk kerana harga minyak mereka meningkat sehingga membebankan mereka.

Tatkala tambatan ringgit dihapuskan dan nilai ringgit semakin kukuh, dan ada sesetengah penganalisa ekonomi berpendapat nilai ringgit mungkin berkemampuan berada pada paras 2.60 per USD, walaupun pada pandangan ku agak mustahil sebenarnya, kita dikejutkan pula dengan kenaikan terbaru ini.

Tambatan yang dimansuhkan tempoh hari memberi sinar kepada rakyat Malaysia untuk melihat harga barangan, especially harga barangan runcit turun berikutan peningkatan nlai mata wang ringgit.

Kita berharap agar kenaikan ini tidak menaikkan harga barangan runcit, yang mana ku kira sukar untuk berlaku.

Nota kaki
Bonda seorang sahabatku sedang diuji dengan keadaan kurang sihat, diriku memohon kepada pembaca blog ku mendu’akan agar bonda sahabtku segera sembuh. Kepada sahabatku, perbanyakkan bersabar dan perbanyakkan du’a, yakinlah du’a seorang anak kepada orang tuanya amat mustajab. Ameeen …
--------------------------------------------------------------
Dan segala muka akan tunduk dengan berupa hina kepada Allah Yang Tetap Hidup, lagi Yang Kekal Mentadbirkan makhluk selama-lamanya; dan sesungguhnya telah rugi dan hampalah orang yang menanggung dosa kezaliman. (Taha : 111)

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home