Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami : Perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa. (Al-Furqan:74) akhifaizul Blogging Portal


Sunday, July 03, 2005

Muat Turun "The Unified Theory of Existence"

”Muslim Brothers and sisters, in the name of Allah you are called to jihad …. If we lose this battle against syaitan then Islam is lost. This is the last battle, this is the final jihad.”

Ini adalah sebahagian daripada tulisan Profesor Muhammad Al-Mahdi dalam satu. mesej bertajuk The Final Jihad.

Lebih menarik, aktivis Islam berbangsa Amerika ini suatu ketika dahulu. tidak pernah mempercayai kewujudan Tuhan. Dibesarkan oleh ibu. bapa berfahaman athies, dia sering berkata, dialah orang yang terakhir akan mempercayai Tuhan, hari ini Profesor Muhammad adalah antara mereka yang mengalak umat Islam di seluruh dunia berjihad melawan godaan syaitan.

Faktor inilah yang menarik saya menghubunginya. Biarpun baru. selesai menjalani rawatan kanser, beliau kelihatan sihat untuk berbicara mengenai hidup dan perjuangannya.

Air mukanya yang bersemangat pada pagi Jumaat itu., membuatkan saya sukar meneka sebesar manakah. penderitaan yang terpaksa ditanggung oleh pesakit kanser peringkat akhir sepertinya. Tidak ada penawar untuk kanser peringkat ini. Malah. doktor pernah memberikan tempoh hidup selama tiga bulan kepadanya.

Apapun, dengan kuasa Allah s.w.t., setakat rencana ini ditulis, Profesor Muhammad masih lagi hidup dan bekerjaa selama 12 jam sehari bagi meneruskan perjuangan yang dirumuskan sebagai “Makna Jihad yang Terakhir.” Proffesor Muhammad adalah pengasas kepada laman web http://www.islamic-world.net, sebuah laman web terbesar di dunia, dilawati sebanyak 1.5 juta kalai dalam sebulan oleh pelawat dari 130 buah Negara.

Beliau merupakan pengasas kepada Projek Khalifah, satu projek yang menumpukan kepasa usaha membesarkan kanak-kanak dengan karekter Islam yang cemerlang. Setakat ini, Projek Khalifah diterima baik umat Islam di Malaysia, Afghanistan, Bangladesh, Mesir, Amerika Syarikat, Australia, Bosnia dan Arab Saudi.

Mengimbas ke belakang, Profesor Muhammad dilahirkan dan dibesarkan di Amerika Syarikat dalam masyrakat yang tidak mempercayai kewujudan Tuhan. Memasuki alam dewasa dia semakin yakin bahawa Tuhan tidak wujud.

Bagaimanapun , kepercayaan ini gyah apabila beliau menyertai tentera Amerika Syarikat untuk dilatih dalam bidang elektronik nuclear dan teori fizik. Setelah memahami logic dalam teori asas relativity dan teori khusus relativity yang diperkenalkan oleh Albert Einstein, barulah beliau menyedari akan kewujudan Tuhan.

“Oh, No!”, inilah dua patah kata yang terdetik di dalam hatinya. Beliau sungguh terkejut kerana selama ini beliau begiu yakin dengan penemuan sains materialis bahawa Tuhan tidak ada.

“Tidak lama kemudian saya sedar, jika saya menjadi seorang saintis yang jujur, saya mesti menerima data saintifik yang mengesahkan secara terang Tuhan ada.”

Dalam tempoh empat tahun mempelajari fizik dan dilatih disebuah makmal penyelidikan terkemuka di Amerika Syarikat, Profesor Muhammad berpeluang bekerja dengan beberapa pemenang hadiah Nobel dalam bidang fizik. Beliau mengakui pengajian fiziklah yang menukar dirinya dari seorang bukan Muslim kepada seorang Muslim. Namun beliau tidak menjadi muslim sekelip mata. Belaiu merantau ke seluruh pelusuk dunia untuk mencari agama. Beliau pergi ke India, Thailand dan Kemboja untuk mempelajari agama Buddha dan Hindu.

“Selama beberapa tahun mempelajari agama Hindhu, Buddha dan Kristian. Masa itu tidak terfikir langsung tentang Islam. Di Amerika kami minda kami diasuh Islam itu tidak bagus,”katanya.
Selepas mengkaji ketiga-tiga agama itu beliau tidak nampak logic didalamnya kerana agama berkenaan meminta dia melakukan perkara-perkara yang tidak dapat dilakukan oleh saintis.

“Sebagai contoh, kristian memisahkan sains dan agama. Saya tidak yakin, jadi saya pon mencari agama lain.”

Profesor Muhamad seterusnya membaca terjemahan dan tafseer Al-Quran oleh Yusof Ali. Selain itu, turut membaca banyak buku mengenai pelbagai topic yang merangkum mengenai topic ttg Islam.

“Al-Quran mengesahkan semua perkara yang saya sudah tahubenar sebelum ini. Saya dapat jawapan yang saya tidak pernah dapat sebelum ini,” katanya.

Beliau mengakui berasa terlalu gembira kerana menemui agama yang yang membolehknnya bersifat jujur sebagai seorang saintis. Namum begitu, dia tidak mempunyai sahabat muslim pon dalam tempoh lima tahun dia mengkaji isi Al-Quran.

“Ini hanya berlaku antara saya dan Allah dan tiada siapa pon menjadi saksi,”katanya.

Seterusnya Profesor Muhammad berhijarah ke Indonesis untuk mendekati masyarakat Islam.

Alangkahterkejutnya beliau apabila mendapati penghayatan masyrakat Islam di Indonesia tidak sama dengan penghayatan yang tercatat di dalam Al-Quran.

“Mereka hanya mewarisi amalan spiritual, bukan ilmu pengetahuan berbentuk spiritual. Mereka tidak tahu teologi Islam, kepercayaan terhadap Islam yang lebih dari amalan seharian. Orang Islam sepatutnya ada ilmu yang objektif,” katanya.

Pengamatan terhadap masyarakat Islam sering menimbulkan pertanyaan, mengapa umat Islam amat lemah dalam mengamalkan ajaran sebenar agama ini? Apabila pengetahuan Islamnya semakin mendalam, beliau akhirnya menemui Konsep Khalifah.

“Orang Islam lemah kerana mereka mengabaikan fakta bahawa Allah ciptakan mereka untuk menjadi khalifah. Allah beritahu ini banyak kali.”

”Sesungguhnya Aku hendak menjadikan khalifah di muka bumi” (Al-Baqarah:30)

Justeru, beliau mengasaskan Projek Khalifah yang bertujuan menarik perhatian ummah keada kenyataan paling terang di dalam Al-Quran iaitu Allah menciptakan manusia melalui Adam untuk menjadi khalifahNya di muka bumi.

Projek ini diasaskan dengan wangnya sendiri dan bantuan daripada dermawan muslim yang percaya dapat mengubah dunia dengan cara mengubah generasi. Tidak sukar berurusan dengan kanak-kanak kerana Profesor Muhammad memiliki tiga ijazah doktor falsafah dalam bidang psikologi kanak-kanak.

“Jika kamu membuat perubahan besar dalam diri manusia, kamu kenalah mula ketika mereka masih kecil.”
Selain mendidik kanak-kanak, Profesor Muhammad juga berjihad dengan cara menyebarkan ilmu pengerahuan, idea dan cara hidup Islam melalui internet.

Laman web yang diasaskannya banyak mencabar fahaman secular materailis Barat. Antara topic yang menarik di dalam laman web berkenaan adalah Modern Science Finds God. Menurutnya fahaman secular materialis Barat sekarang telah menjauhkan fikiran umat Islam daripada Allah, merampas masa depan kanak-kanak Islam, menanam kepercayaan tidak percaya kepada Tuhan di dalam minda kanak-kanak, tidak menghormati ibubapa dan orang tua, menjadi mudah putus asa, mengabaikan ilmu pengetahuan dan mencintai gaya hidup yang bersandarkan pada keseronokan semata-mata.

Mengenai Barat, katanya mereka sekarang amat kuat dari segi ekonomi dan ketenteraan. Mereka guna kuasa perang dan ekonomi untuk membentuk imej gagah di mata dunia. Mereka juga memiliki alat propaganda yang efektif untuk mempengaruhi dunia.

“Lihatlah betapa hebat usaha ‘membasuh minda’ masyarakat dunia melalui berita, filem, muzik popular dan fesyen.”

Justeru adalah menjadi tanggungjawab setiap umat Islam untuk menentang pengaruh Barat. Malangnya sekarang, amat sedikit di kalangan umat Islam yang mahu menunaikan tanggungjawab ini.

Bercakap tentang pengaruh Barat, saya terus bertanyanya mengenai jihad perang.

“Barat kuat dari segi ketenteraan. Jika menggunakan pedang, pistol dan bom, kita mungkin tidak ada peluang untuk menang. Jihad dengan akal fikiran akan lebih memenagkan kita kerana di dalam Al-Quran terdapat segala ilmu pengetahuan. Ilmu pengetahuan jauh lebih hebat dari pedang.”

Sambungnya lagi, Islam sedang berkembang hebat dengan kira-kira 1.3 billion penduduk dunia. Orang Islam juga mempunyai senjata yang hebat, yakni ilmu pengetahuan dan cara hidup yang superior berbanding agama lain. Selain itu, Allah sentiasa menyebelahi umat Islam.

“Kalau kita gunakan kelebihan ini, saya yakin kita akan menang,” katanya.

Artikel oleh : Maizura Mohd Ederis, Milenia Muslim Januari 2005.

Nota Kaki
Alhamdulillah . …. Teruja den baco artikel di atas.
Dapatkan Majalah Milenia Muslim setiap bulan.

Untuk kalian mendownload e-books boleh lah ke link di bawah.
Antara buku beliau yang dikatakan menarik adalah The Unified Theory of Existence yang ditulis dalam tiga volume.

Bulih tahan juga tebalnya, dan yang lebih menariknya ianya ditulis dalam bentuk dialog diantara Philosopher Scientist and Tinny. Alangkah indahnya kalau buku ini dibiat movie.

Link dibawah ini adalah link ke web e-books koleksi Prof Muhammad.
Muat turun E-Buku tulisan Prof Muhammad al-Mahdi

--------------------------------------------------------------
“Barangsiapa yang berbuat sesuai dengan hidayah (Allah), maka sesungguhnya dia berbuat itu untuk (keselamatan) dirinya sendiri, dan barangsiapa yang sesat maka sesungguhnya dia tersesat bagi (kerugian) dirinya sendiri. Dan seorang yang berdosa tidak dapat memikul dosa orang lain, dan Kami tidak akan meng`azab sebelum Kami mengutus seorang rasul. ( Al-Isra’ : 15 )

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home