Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami : Perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa. (Al-Furqan:74) akhifaizul Blogging Portal


Wednesday, July 27, 2005

Mahathir oh Mahaleel

Seperti yang kujangka, keputusan BOD Proton untuk tidak mempebahuri kontrak Tg Mahaleel akan membuat Dr. M sedikit melenting.

Lihat sahajalah pada sidang akhbar semalam, memalukan, beliau tidak dapat menyorokkan rasa marahnya dihadapan para pemberita.

Sebenarnya diriku tidak marah akan Mahathir dalam isu mempertahankan kepentingan Proton, sewajarnya dia mempertahankan Proton kerana di Proton terdapat banyak kepentingan, bukan hanya kepada beliau tetapi juga kepada mereka yang terlibat dengan Proton, tapi yang menjadi kemusykilan den adalah kelantangan beliau mempertahankan Mahaleel. Kenapa harus dipertahankan sangat si Mahaleel tu?

Sibuk dikatakan Mahaleel bagus. Kenapa seorang yang baik dalam menjalankan tanggungjawab harus diberhentikan? Itulah antara kenyataan yang pernah dikeluarkan oleh dr. M suatu ketika dahulu ketika ura-ura Mahaleel akan dipecat oleh BOD.

Kayu pengukur kebolehan Mahaleel yang disandarkan oleh dr M ialah kebolehan Mahaleel membina kilang pengeluaran Proton di Tanjung Malim. Membina sebuah kilang tanpa bantuan kerajaan, itulah sebabnya kenapa dia bangga dan berterima kasih dengan Mahaleel yang meneruskan kesinambungan dr M dalam Proton yang beliau usahakan 20 tahun lepas.

Tapi sebenarnya apa yang orang luar tahu tentang kilang di Tanjung Malim, apakah pengorbanan yang terpaksa dilakukan oleh warga Proton dalam usaha membina sebuah kilang yang serba canggih dan hampir keseluruhannya menggunakan kaedah automasi dalam pengeluarannya? Tahukah anda kilang Proton di Tanjung Malim hanya menggunakan 30% hingga 40% sahaja kemampuan sebenarnya dari segi pengeluaran?

Sebenarnya kilang Tg Malim tidak perlu dibina, kapasiti pengeluaran di Shah Alam sebenarnya sudah mencukupi. Jangan kita ikut gergasi automatif lain di dunia, mereka berani membina kilang kedua, ketiga, keempat dan seterusnya selepas hanya 10, 15 atau 20 tahun beroperasi. Tapi apa yang perlu kita lihat dan ikuti adalah bagaimana mereka memasarkan produk mereka dengan efektif di dunia. Jika kereta sudah menembusi pasaran dunia dan mampu bersaing dengan kereta dunia barulah wajar kiranya membina kilang kedua yang kapasitinya lebih besar bersesuaian dengan permintaan.

Percaya atau tidak nak mencapai breakeven dalam tempoh 10 atau 15 tahun pon belom mampu untuk kilang di Tg Malim. Ini semua perkiraan mudah, simple calculation, takkan itu pon bekas CEO Proton tak bulih fikir?

Kenyataan dr M yang paling menyedihkan dan memalukan semalam ada dua yang sempat kudengar.

Yang pertama, kalau Nissan bulih dikuasai oleh kuasa asing kenapa Proton tidak? Biarlah mereka yang berkebolehan dan yang ada brain menyusun dan merangka perjalanan sebuah syarikat. PM asing pon bulih mentadbir negara jika dia ada brain. Sedihkan, kenyataan macam tu bulih keluar dari mantan PM yang kononnya satu ketika dulu memperjuangkan bangsa Melayu dan Negara Malaysia. Ada ke dia mahu orang luar mentadbir negara.

Dan yang kedua, diriku rasa tidak wajar dr M mengetengahkan kedudukan kewangan kerajaan, ini semua akan menggusar rakyat Malaysia, ada ke patut dia kata kerajaan Malaysia tiada duit buat masa ni. Jika ada kebenaran pon dengan apa yang dikatakan, adakah tindakan itu suatu tindakan yang wajar? Bagi diriku ia adalah suatu tindakan tidak wajar sama sekali, ianya akan memberi kesan kepada pelabur-pelabur.

Dr. M kesian melihat Mahaleel yang mana pada klaus baru kontraknya tidak terdapat tanda-tanda kenaikan pada kontrak barunya. Hai dr M, si Mahaleel tu gajinya dah lah berlipat kali ganda banyaknya dari operator-operator di Proton. Takkan lah Mahaleel tak bulih consider untuk berkorban demi syarikat, jika orang lain tiada bonus kenapa hang plak nak demand kenaikan yang tidak dipersetujui oleh BOD.

Satu sahajalah yang bulih den katakana pada Mahaleel, kalau orang dah tak nak kita, undur la, don’t create a mess, don’t make other people feel uncomfortable with your existence and if u are not happy with the clause leave it and don’t ever create a national controversy.

Lagi bacaan mengenai isu Proton.
1. Berita Harian - Dr Mahathir perjelas isu AP, Proton
2. Utusan - `Saya mahu berbakti kepada Proton'
3. Utusan - `Kenyataan Rafidah tidak benar' -- Kerap berubah beri penjelasan soal AP tanpa asas kukuh - Mahathir
4. Bernama - FULL TEXT OF THE STATEMENT ISSUED BY FORMER PRIME MINISTER TUN DR MAHATHIR MOHAMAD
5.Jeff Ooi - Vintage Mahathir

Dan pembacaan mengenai isu ini juga dikupas oleh Jeff Ooi di Screenshotsnya .....

Sekadar mencoret di malam hari.
2300 – 26 July 2005
--------------------------------------------------------------
(Bagi menyatakan sebabnya mereka dibiarkan di dalam azab, Allah Taala berfirman): "Demi sesungguhnya! Kami telah menyampaikan kebenaran kepada kamu (melalui Rasul Kami), akan tetapi kebanyakan kamu (telah menentangnya, kerana kamu) tidak suka kepada kebenaran itu".(Az-Zukhruf : 78)

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home