Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami : Perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa. (Al-Furqan:74) akhifaizul Blogging Portal


Wednesday, July 06, 2005

Ada Apa Dengan KDNK?

Yang kaya semakin kaya, yang miskin pada kedana. Satu fenomena adanya jurang pendapatan yang besar dalam sesebuah negara dan dunia amnya.

Mengikut Laporan Bank Dunia Kaum Majoriti iaitu 80% dari penduduk dunia hanya menguasai 20% kekayaan dunia. Ini bermakna bahawa kekayaan dunia ini hanya perhimpun kepada puak minoriti, ini membuktikan kepada kita bahawa adanya jurang pendapatan. Ini bermakna KDNK (GDP) dan KNK (GNP)bukanlah alat yang tepat untuk mengukur 'kesejahteraan' sesebuah negara.

Lihat tulisan kritikan terhadap KDNK yang menjadi alat pengukur kesejahteraan rakyat dinegara kapitalis...dan bagaimana tuntutan Islam untuk mendekatkan jurang pendapatan dalam Islam.

1. Baca lagi artikel “Ada apa dengan KNDK?
2. AS Paling Kaya KDNK $11.67 trilion

Nota kaki
This article was posted by a friend of mine. Tq Bro.
Untuk mengetahui satu seminar yang bertajuk “Seminar Islam dan Cabaran Pemikiran Semasa” boleh lah melayari laman web dibawah ini.
http://jailurrashied.blogspot.com
----------------------------------------------------------

“Lalu mereka ditimpa keburukan padah perbuatan-perbuatan jahat yang mereka lakukan; dan orang-orang yang zalim di antara golongan (yang musyrik) ini akan ditimpa juga akibat buruk perbuatan-perbuatan buruk perbuatan jahat yang mereka lakukan, dan mereka tidak akan dapat melepaskan diri.“(Az-Zumar : 51)

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home