Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami : Perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa. (Al-Furqan:74) akhifaizul Blogging Portal


Wednesday, June 22, 2005

Rhetoric or Reality?


Semalam tergerak hati nak nengok Fast Forward. sebuah rancangan di TV1.
Alhamdulillah hari nie wakil PAS diberi peluang untuk diwawancara oleh moderator rancangan ini. YB Nasharuddin Mat Isa diwawancara.

PAS rhetoric or reality? Ada beberapa benda yang tak menarik yang diutarakan oleh moderator rancangan ini. Yang mana diriku rasa moderator macam tak buat sedikit homework. Ada beberapa soalan yang bulih dikategorikan clumsy jugak lah yang diutarakan oleh moderator.

Mungkin ada sesetengan ilmuwan dari golongan kerajaan juga akan merasa kecewa dengan soalan-soalan yang dikemukakan oleh moderator rancangan tersebut.

Antara soalan yang kukira tak menarik ialah “Why do the ulama’ and the professionals in your party tends to have conflict among yourselves”

Konflik ni sebenarnya suatu benda yang pasti hadir dalam satu organisasi, organisasi tanpa konflik merupakan satu organisasi yang ada masalah. Jika moderator ada mengikuti kelas Management mungkin soalan ini tak keluar. Alhamdulillah ustaz menjawab “Conflict is a normal thing.”

Konflik dalaman dalam PAS jadi besar sebab apa? Salah satu sebab utamanya adalah peranan media. Secara peribadinya diriku merasakan rata-rata orang setuju dengan pendapat ku yang ini, media Malaysia sering mengsensasikan berita konflik dalaman sesebuah organisasi, lebih-lebih lagi yang tidak sealiran. Mungkin agak keterlaluan kalau diriku mengatakan media Malaysia yang suka mensensasikan isu, mungkin semua media begitu kot, diriku bukan menidakkan peranan dan tanggungjawab pihak media menyampaikan perkara yang benar. Tetapi ada kalanya pihak media akan berusaha mensensasikan sesuatu berita.

Soalan kedua yang kukira sekadar nak menembak Ustaz adalah “As we can see in the recent party election Dr Mariah was nominated by Nik Aziz himself, but unfortunately she was not elected by the members, is this happen because in your organization gender biasness is being practice?”

Soalan nie macam terkena diri sendiri buat tuan moderator (maksudku soalan low quality), memula cakap Tn Guru nominate Dr Mariah, lepas tu cakap pasal gender biasness yang diamalkan oleh PAS, kalau kepimpinan PAS mengamalkan gender biasness, mana mungkin Tn Guru calonkan Dr. Mariah. Kalau orang tu mengamalkan gender biasness kenapa dia mesti calonkan seorang perempuan. Pelik-pelik, macam mana soalan macam nie bulih keluar.

Jawapannya mudah sahaja, macam Ustaz jawab, Dr. Mariah kalah sbb tak dipilih, itu sahaja, pemilihan adalah secara adil dan telus. Kalau dah tak cukup undian takkan kita nak umumkan dia menang. Tak mungkin berlakukan?

Sekadar mencoret sebelum melelapkan mata. Kadang-kadang suka gak tengok rancangan macam nie, sbb kita belajar dari kelemahan orang, dan belajar dari kekuatan orang. Kelemahan orang kita jadikan sempadan buat kita, kekuatan orang kita cerna untuk diri kita.

Wallahu ‘alam ..

--------------------------------------------------------------
“Dan bagaimana kamu akan menjadi kafir padahal kepada kamu dibacakan ayat-ayat Allah (Al-Quran), dan dalam kalangan kamu ada RasulNya (Muhammad, s.a.w)? Dan sesiapa berpegang teguh kepada (ugama) Allah, maka sesungguhnya ia telah beroleh petunjuk hidayah ke jalan yang betul (lurus).” (Al-'Imran:101)

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home