Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami : Perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa. (Al-Furqan:74) akhifaizul Blogging Portal


Saturday, March 26, 2005

Keprihatinan


Assalamualaikum warahmatullah ….

Pihak akhbar sepatutnya lebih prihatin dalam mengedit suatu petikan. Lebih-lebih lagi yang ada mafhum ayat-ayat al-Quran.

Rabu lalu sewaktu duduk makan tengahari sementara menanti sambungan site visit di KEV, SJSSAA berkesempatan membaca akhbar Berita Harian. Di dalamnya terdapat sedikit kesilapan dalam menterjemah satu ayat al-Quran.

Harapnya biarlah kelemahan ini dapat diatasi dan tidak berulang di masa hadapan hendaknya. Bukanlah suatu perkara yang sukar sangat untuk membuka tafsir pimpinan Ar-Rahman bagi memastikan ayat yang dinyatakan itu betul mafhumnya atau tidak.

Jika tidak memiliki tafseer, di alam siber pon dah ada translation Al-Quran yang bagus seperti di al-islam.com.

Bukannya perlu dibaca tafseeran atau pemahaman secara menyeluruh pada satu ayat, kalau mampu lagi bagus, cuma periksa terjemahannya terlebih dahulu sebelum dipublish.

Wallahu ‘alam….

--------------------------------------------------------------
Sebenarnya sembahyang dan ibadat malam lebih kuat kesannya (kepada jiwa) dan lebih tetap betul bacaannya. (Al-Muzzammil : 6)

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home