Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami : Perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa. (Al-Furqan:74) akhifaizul Blogging Portal


Monday, March 21, 2005

Fenomena Ekuinoks


Assalamualaikum warahmatullah ….

Fenomena ekuinoks dijangkakan akan dirasai oleh negara-negara yang berada di garisan khatulistiwa.

Mungkin ramai yang dah tahu apa itu fenomena ekuinoks yang bakal berlaku hari ini. Cuaca terpanas Malaysia bakal berlaku hari ini, dan berkemungkinan besar siang di Malaysia juga akan menjadi lebih lama dari biasa.

Semalam sewaktu menanti abiku pulang sempat diriku dan ustaz berbual tentang fenomena ekuinoks ini.

Mengikut perkiraan kami, jika waktu siang sudah menjadi agak panjang, sudah pasti waktu solat juga berubah. Seperti yang dialami oleh sahabat-sahabat di luar negara yang mengalami empat musim. Ini bermakna matahari juga agak lewat gelincir, agak lewat terbenam, bermakna waktu solat juga akan masuk sedikit lewat. Please correct me if our assumption is not rite.

Soalnya sekarang tiada siapa yang mengwar-warkan perkara ini ke pengetahuan umum. Kami bimbang ada yang bersolat dalam waktu haram plak nanti. Seperti yang semua orang tahu solat adalah tiang agama, kenapa dalam perkara pokok tiada siapa yang mengwar-warkannya, bab perkara lain macam Konsert Force of Nature ramai plak yang war-warkan….tensen betul den. Masa sure heboh, heboh betol TV3.

Diriku berharap jika apa yang diperkatakan ini tidak menepati apa yang berlaku dapat kiranya pembaca blogku yang lebih arif akan hal ini memperbetulkan apa yang silap. Sekadar ilmu ku yang serba sedikit ini, itulah assumption yang dapat kami utarakan malam tadi.

Wallahu ‘alam.
--------------------------------------------------------------
"Segala yang ada di langit dan di bumi tetap mengucap tasbih kepada Allah dan Dialah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.(al-Hasyr:1)

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home