Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami : Perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa. (Al-Furqan:74) akhifaizul Blogging Portal


Monday, February 14, 2005

Trip to Penang


Hari ini merupakan hari pertama kerja selepas seminggu bercuti Tahun Baru Cina. Cuti yang agak panjang kukira. Server duk tengah down, nie yang mengambil kesempatan untuk menulis posting. Harap-harap bila server dah ok bulih lah antar posting nie.

Sepanjang cuti seminggu ini banyak sungguh majlis walimah yang dilangsungkan. Alhamdulillah, 3 orang rakan semasa menuntut dan seorang sepupuku mengadakan majlis walimah masing-masing.

Majlis walimah rakan-rakan universiti tidak dapat kuhadiri kerana menghadiri majlis walimah sepupuku di Penang. Kami memulakan perjalanan ke Utara tanahair pada hari Rabu, bertolak ketika masih dalam waktu Asar.

Bila sampai Penang, ramai di antara saudara-maraku yang telah tidoq. Merehatkan badan bagi persiapan untuk hari pernikahan sepupuku pada esoknya di Mata Air, Perlis Indera Kayangan.

Minggu lepas bulih dikatakan minggu tour Northern Region bagi diriku sekeluarga. Alhamdulillah, majlis aqad nikah sepupuku berjalan lancar. Seusai majlis aqad nikah di Masjd Mata Air kami berangkat di rumah persinggahan yang disediakan oleh zaujah sepupuku sebelum ke rumah zaujah sepupuku untuk menikmati hidangan tengahari.

Memang cuti ini hari berjalan-jalan di utara tanahair. Seusai santapan tengahari di rumah zaujah sepupuku, kami sekeluarga dan rombongan memulakan perjalanan pulang ke Penang, rombongan kami singgah sebentar di rumah kakak pengantin setelah mendapat perkhabaran keadaan trafik yang kurang menyenangkan sepanjang perjalanan pulang ke Penang, terutamanya di Jambatan Pulau Pinang.

Andaikata trafik smooth moving sekalipon sudah pastinya adikku dan diriku mahukan putstop kerana kami agak kepenatan. Adikku memandu kereta lain, dan diriku bawa sebuah kereta yang dipinjamkan oleh rakan mak lang (ibu pengantin) ku.

Majlis santapan sepupuku diadakan pada hari Sabtu, iaitu selepas satu hari berehat pada hari Jumaat. Alhamdulillah, majlis berjalan lancar.

Kami sekeluarga sebenarnya bercadang untuk pulang pada wal malam hari Sabtu selepas usai majlis walimah sepupuku. Alhamdulillah, entah macam mana terdapat sumber-sumber berita yang mengatakan keadaan lalu-lintas yang agak sibuk. Jadi kami tundakan sedikit kepada lewat malam. Kami sekeluarga memulakan perjalanan agak lewat sedikit. Lebih kurang jam satu pagi.

Waktu nak memulakan perjalanan pulang adalah beberapa anak-anak sepupuku yang merajuk. Duk buat tarik muka cembeng. Siap melekat depan kereta kami lagi. Sian nengok budak tu. Comei sangat. Selalu suruh den buek dio jadi superman. Nasib baiklah abi dio berjaya amik dio selepas orang lain gagal memujuknya.

Alhamdulillah kami selamat tiba di Seremban lebih kurang jam 8:30 pagi, walaupun kereta kami sebenarnya ada minor problem yang boleh jadi major problem jika perjalanan kami terkandas di dalam kesesakan lalu lintas.

Wallahu ‘alam.
--------------------------------------------------------------
" Dari Abu Hurairah r.a katanya, Nabi SAW pernah bersabda ; “Orang mukmin yang paling sempurna imannya ialah mereka yang paling baik akhlaknya. " (HR Bukhari dan Muslim).

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home