Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami : Perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa. (Al-Furqan:74) akhifaizul Blogging Portal


Sunday, February 20, 2005

Tanpa tajuk ...


Alhamdulillah, minggu lepas berpeluang menghadiri dua majlis ilmu. Syukur kelas pada malam selasa dibatalkan. Pembatalan kelas pada hari Selasa (15 Februari 2005) membolehkan diriku menghadiri Forum Perdana Ehwal Islam anjuran Surau An-Nur, Bangi. Majlis diadakan bersempena dengan Sambutan Ma’al Hijrah 1426. Topik perbincangan berkisar “Rahsia di Sebalik Tsunami” yang dikupas oleh tiga orang penalis, Tn Guru Ust Harun Din, Ust Ismail Kamus dan juga Dato’ Ishak Baharom dan majlis dipengerusikan oleh Ust Ridzuan Mohd Nor.

Majlis dimulakan dengan persembahan nasyid yang dibawakan khas oleh kumpulan SKALA, kumpulan yang berasal dari Banda Aceh. Salah seorang anggota kumpulan SKALA ini sendiri telah menemui Maha Pencipta dalam peristiwa 26 Disember. First time dengan suara depa nie waktu tengah drive pulang ‘idul adha tempoh hari, tatkala stranded in traffic jam di sepanjang highway. SKALA dijemput bersama-sama anggota Hijjaz oleh Radio IKIM.fm. Kalau orang Tanya best ker depa, den ghaso macam best jer, vocal depa memang best dan depa nie terrer buek accapella.

Tsunami 26 Disember, ada orang yang kurang ilmu katakan ianya hanya lah fenomena alam yang tiada kena-mengena dengan kita manusia. Betulkah? Secara peribadinya diriku bersetuju dengan Dato’ Ishak Baharom yang menyatakan ianya bukan terjadi semata-mata kerana fenomena alam. Asbabnya berlaku peristiwa 26 Disember adalah kerana kemungkaran yang dilakukan oleh manusia di muka bumi. Fenomena alam hanyalah method yang dilaksanakan oleh Al-Khaliq dalam memberi peringatan kepada kita. Membuktikan bagaimana mudahnya Allah Rabbul ‘Izzati untuk menggegarkan alam ini. Dengan sedikit gegaran manusia berada dalam kelam-kabut.

Apa ibrahnya (pengajaran) daripada peringatan Allah ini? Dalam sejarah moden, adakah satu fenomena alam yang sebegini hebat? Sebegini banyak negara yang terlibat sama. Indonesia, India, Malaysia, Thailand, Sri Lanka, Maldives, Sierra Leon dan beberapa negara lagi yang terlibat sama. Biasanya jika satu bencana alam menimpa ianya lebih bersifat endemic, tidak melibatkan sebegini banyak negara.

Lain pula dengan peristiwa tsunami 26 Disember, melibatkan beberapa buah negara? Kenapa ya perkara ini terjadi? Subhanallah….Allah memperlihatkan kepada setiap makhluk ciptaanNya, bahawa sesungguhnya kiamat itu suatu yang pasti, tiada suatu pun yang sukar untuk dilaksanakan Allah. Hanya dengan kalimah jadilah, maka terjadilah sesuatu perkara itu.

Allah memberi kita satu medium untuk kita berfikir dan mengambil pengajaran dengan peristiwa ini. Mediumnya adalah peristiwa tsunami, tsunami memperlihatkan kepada kita betapa tangan-tangan kita sering alpa dengan hidup. Kita lupa dengan persiapan hari kemudian. Sudahkah kita bersedia untuk menghadapi kiamat? Kiamat yang pasti berlaku, kita pasti akan merasa kiamat, tidak kira sama ada kiamat sughra atau pun qubra. Peristiwa ini seharusnya membuka minda kita bahawa kita semua adalah hamper dengan kematian.
Peristiwa ini merangsang minda untuk berfikir tentang kiamat, minda sub-consious pula sepatutnya menggerakkan kita agar lebih hampir kepada Al-Khaliq. Ini adalah antara pendapat yang diutarakan oleh al-fadhil Ust Harun Din.

Pengajian Sairus Salikin diteruskan pada hari Khamis lepas di Darul Syifa’, Bangi. Al-Fadhil ust banyak membicarakan soal zirullah.

Semalam waktu melihat news tatkala makan di kedai makan terasa jealous melihat PM kita mengerjakan umrah, siap kawalan rapi lagi tu. Dan part yang paling best gambar beliau mengucup Hajarul Aswad jugak ditunjukkan di kaca tv. Tatkala solat sunat di Makam Nabi Ibrahim a.s juga dikawal rapi.

Tiada idea untuk menyambung coretan. Petang nie insyaAllah akan menghantar seorang rakan pulang ke negara pengajiannya.

Wallahu ‘alam….

--------------------------------------------------------------
Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu (yang sempurna imannya) ialah mereka yang apabila disebut nama Allah (dan sifat-sifatNya) gementarlah hati mereka dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayatNya, menjadikan mereka bertambah iman dan kepada Tuhan mereka jualah mereka berserah. (Al-Anfal : 2)

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home