Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami : Perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa. (Al-Furqan:74) akhifaizul Blogging Portal


Tuesday, February 01, 2005

Maha Suci Allah


Subhanallah…. Maha suci Allah.
Pagi nie sebelum memulakan tugas, berkesempatan membuka akhbar Berita Harian Online.

Di dalam Majalah i bulan Februari 2005 banyak memaparkan isu berkaitan sekitar tsunami. ”Bicara Tuhan Melalui Tsunami”. Dapatkan naskhah Majalah i bulan Februari sementara masih ada di pasaran.

Di sini ana sekadar cut and paste, untuk simpanan ana di masa hadapan. Maklumlah, Berita Harian nie beritanya hanya ada seminggu sahaja di dalam talian secara free, lepas tu masuk archives depa. Bila dah masuk archives kenalah bayar kalau nak baca balik.

Dua mayat pelajar kita ditemui belum reput
Daripada Mohd Azis Ngah di Aceh

DUA mayat wanita dipercayai pelajar Malaysia, ditemui dalam keadaan duduk dan sedang berdoa serta lengkap berpakaian purdah atau telekung serba hitam, selepas lebih sebulan bencana gempa bumi dan ombak tsunami memusnahkan wilayah ini.

Kedua-dua mayat itu yang masih belum reput, ditemui tertimbus di celah runtuhan bangunan dalam operasi mencari mangsa tsunami di Perkampungan Desa Bilang Krueng, Aceh Besar, Sabtu lalu.

Kedua-duanya pelajar itu dipercayai menyewa rumah berhampiran rumah sewa seorang pelajar lelaki, dikenali sebagai Ali juga dipercayai rakyat Malaysia, tetapi sehingga kini masih dilaporkan hilang.

Mayat kedua-dua pelajar itu ditemui kira-kira 100 meter dari rumah sewa mereka.

Mangsa dikenal pasti oleh seorang penduduk yang memang mengenali pelajar berkenaan dan kerap memanggilnya dengan gelaran ‘cewek Malaysia’.

Perkara itu sudah dimaklumkan kepada Polis Republik Indonesia (Polri) dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) untuk urusan pengebumian.

Saksi yang dikenali sebagai Mohd Rizal, 30, berkata ketika mayat kedua-dua mangsa ditemui, mereka lengkap memakai purdah atau telekung serta dalam keadaan sedang berdoa.

Penolong Pegawai Medan PDRM, Deputi Superintendan Mohd Isa Yahya, mengesahkan menerima laporan mengenai penemuan kedua-dua mayat itu, tetapi masih memerlukan maklumat lanjut berhubung kerakyatan mangsa.

“Berdasarkan maklumat awal, mereka dikatakan pelajar Pusat Pengajian di Banda Aceh Besar, tetapi kami belum mempunyai identiti kedua-duanya.

“Jika benar kedua-duanya rakyat Malaysia, kami mohon kerjasama semua pihak termasuk Wisma Putra bagi mengesan waris mereka. Mungkin mereka mempunyai maklumat yang boleh membantu,” katanya ketika ditemui di kem PDRM di sini, petang semalam.

Mayat kedua-dua pelajar itu sudah dikebumikan di tanah perkuburan beramai-ramai mangsa tsunami, tetapi sehingga kini PDRM belum dapat mengesahkan lokasi sebenar tanah perkuburan itu.

Wisma Putra bagaimanapun sebelum ini mengesahkan tiada pelajar Malaysia di Aceh dilaporkan hilang atau terkorban dalam bencana 26 Disember lalu.

Wallahu ‘alam.
--------------------------------------------------------------
" Hadis Abu Zar r.a katanya: Aku pernah bertanya Rasulullah s.a.w: Wahai Rasulullah! Apakah amalan yang paling utama? Rasulullah s.a.w bersabda: Beriman kepada Allah dan berjuang pada jalan-Nya. Aku bertanya: Hamba yang bagaimanakah paling utama? Rasulullah s.a.w bersabda: Hamba yang paling baik menurut pemiliknya dan paling banyak harganya. Aku bertanya lagi: Bagaimana Jika aku tidak bekerja? Rasulullah s.a.w bersabda: Engkau boleh membantu orang yang bekerja atau bekerja untuk orang yang tidak memiliki pekerjaan. Aku bertanya lagi: Wahai Rasulullah! Apa pendapatmu jika aku tidak mampu melakukan sebahagian dari amalan? Rasulullah s.a.w bersabda: Engkau hendaklah memberhentikan kejahatanmu terhadap orang lain kerana, hal itu merupakan sedekah darimu kepada dirimu " (HR Muslim).

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home