Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami : Perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa. (Al-Furqan:74) akhifaizul Blogging Portal


Tuesday, January 11, 2005

Nama Allah pada tsunami - Berita Harian (11 Januari 2005)


Assalamualaikum warahmatullah ….
Keratan berita dari akhbar berita harian yang menarik perhatianku hari ini.
Sekadar cut n paste tanpa sebarang komen dari pemilik blog…

Nama Allah pada tsunami

COLOMBO: Pusat Pengajian Islam di ibu kota Sri Lanka berkata, tsunami yang melanda negara itu dan beberapa negara Asia lain pada 26 Disember lalu adalah satu bentuk hukuman kerana manusia tidak menghiraukan larangan Allah.

Pengurus pusat itu, Mohamed Faizen, berkata nama Allah terpampang dan terbukti melalui gambar satelit yang diambil selepas tsunami menyerang pantai barat Sri Lanka berhampiran bandar Kalutara dan ketika ia surut.

“Ia jelas ejaan nama Allah dalam bahasa Arab,” kata Faizeen yang merujuk kepada bentuk ombak itu - menyerupai huruf E besar dilengkapi dengan pusaran yang kelihatan menggabungkan skrip Arab menunjukkan nama Allah.

Gambar itu diambil oleh satelit DigitalGlobe Quickbird pada 26 Disember lalu jam 10.20 pagi waktu tempatan.

“Allah mempamerkan nama-Nya. Dia menghantar tsunami sebagai hukuman. Bencana ini datang kerana manusia mengingkari larangan-Nya,” kata Faizeen.

Dia mengaitkan tsunami dengan banjir besar ketika zaman Nabi Nuh sebagai hukuman kepada manusia enggan menurut perintah.

Faizeen, berkata seorang pelancong asing di perkampungan Ulva di pantai timur Sri Lanka bermimpi tiga malam berturut-turut mengenai ombak besar yang akan melanda.

“Dia memberi amaran kepada penduduk kampung tetapi diketawakan. Dia meninggalkan Ulva pada pagi Ahad, 15 minit sebelum tsunami memusnahkan kampung itu,” katanya.

Faizeen menambah, dia turut melawat penduduk Islam Ulva, berhampiran bandar besar Batticaloa dan mendapati sebuah madrasah tidak terjejas ketika 400 rumah di sekitarnya musnah sama sekali.

Kawasan pantai di banyak negara Asia yang dilanda ombak maut itu termasuk Indonesia, menjadi tempat tumpuan warga Barat dan pengunjung Islam.

Maksiat seperti pelacuran dan amalan meminum minuman keras berleluasa, katanya.

“Allah menurunkan hukuman ringan seperti kerugian perniagaan. Jika tidak mengendahkan amaran itu, Dia akan menurunkan hukuman lebih besar iaitu kehilangan nyawa,” katanya. – AFP

“Jika kita masih lalai dengan peringatan itu, hukuman besar seperti gempa bumi dan tsunami akan datang,” katanya.

Seorang lagi pemimpin Islam Sri Lanka, Muhammed Fawmey, dari Barisan Pemuda Islam Antarabangsa, berkata dia juga percaya tsunami peringatan daripada Allah. — AFP

Gambar yang diambil oleh satelit DigitalGlobe Quickbird
--------------------------------------------------------------
" Katakanlah: Aku tidak berkuasa mendatangkan manfaat bagi diriku dan tidak dapat menolak mudarat kecuali apa yang dikehendaki Allah dan kalau aku mengetahui perkara-perkara yang ghaib, tentulah aku akan mengumpulkan dengan banyaknya benda-benda yang mendatangkan faedah dan (tentulah) aku tidak ditimpa kesusahan. Aku ini tidak lain hanyalah (Pesuruh Allah) yang memberi amaran (bagi orang-orang yang ingkar) dan membawa berita gembira bagi orang-orang yang beriman.. " (Al-‘Araaf : 188).

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home