Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami : Perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa. (Al-Furqan:74) akhifaizul Blogging Portal


Saturday, January 08, 2005

Massive Black Hole


Hari ini hari Sabtu yang bekerja untuk diriku dan rakan setugas yang lain walaupun orang lain semuanya bercuti. Sektor kerajaan dan sector swata kebanyakannya bercuti hari ini untuk menggantikan cuti 1 Januari lalu yang jatuh pada hari Sabtu. Tapi kompeni dimana den berkerja tidak bercuti.

Pihak pengurusan telah mengambil inisiatif untuk mengalihkan cuti yang jatuh pada 1 Januari lalu kepada 22 Januari, yang mana jatuh pada 11 Zulhijjah, yakni ‘Idul Adha yang kedua. Ini bermakna kami akan bercuti pada hari Sabtu (22 Januari) di mana sector kerajaan dan sebahagian sector swasta bekerja di ‘Idul Adha yang kedua. Terima kasih pada pihak pengurusan yang agak prihatin.

Sekadar ingin berkongsi suatu berita dari Berita Harian hari ini. MasyaAllah, sungguh mengkagumkan apa yang berlaku. Di luar jangkaun manusia. Most Powerful Eruption in the Universe Discovered.

Saintis kagum letupan besar di angkasa lepas


WASHINGTON: Saintis Amerika Syarikat mengesan letupan terbesar di angkasa lepas yang menyaksikan bahan menyamai 300 matahari disedut masuk ke dalam lohong hitam.

Agensi Pentadbiran Angkasa Lepas dan Aeronautik Amerika Syarikat (NASA) dalam satu kenyataan semalam menyatakan, letupan yang berlangsung lebih 100 juta tahun itu menghasilkan tenaga yang menyamai beratus-ratus juta percikan sinaran gamma.

Penemuan itu dibuat alat pemantau NASA, Chandra X-ray yang mengelilingi bumi dan dikawal dari pangkalannya di Cambridge, Massachusetts.

Letupan besar itu dilihat dalam rakaman imej diambil Chandra yang memaparkan penghasilan gas oleh galaksi dikenali MS 0735.6+7421 yang terletak sejauh 2.6 bilion tahun cahaya dari bumi. Secara ringkasnya, setahun tahun cahaya adalah bersamaan jarak 10 trilion kilometer.

Saintis turut percaya kejadian itu adalah fenomena baru yang berlaku disebabkan penghasilan tenaga graviti yang menyebabkan sebahagian besar objek itu disedut lohong hitam berkenaan.

“Saya sendiri agak terkejut melihat bahan yang menyamai 300 juta matahari itu dapat disedut masuk,” kata Brian McNamara dari Universiti Ohio, ketua penyelidik yang turut menulis penemuan dalam isu terbaru Nature.

Tenaga yang dihasilkan menunjukkan lohong hitam dalam MS0735 itu berkembang secara dramatik dalam letupan itu.

Kajian sebelum ini mendakwa lohong hitam lain mencatat pembesaran yang kecil.

“Penemuan terbaru ini mengejutkan dan menarik,” kata penulis bersama, Paul Nulsen daripada Pusat Astrofizik Harvard-Smithsonian di Cambridge. – AFP

Untuk Bacaan lanjut boleh pergi ke yang dinyatakan dibawah.

1. Most Powerful Eruption in the Universe Discovered

2. MS 0735.6+7421:Most Powerful Eruption in the Universe Discovered

3. Ohio University astronomer Brian McNamara and colleagues reported the discovery of the most powerful outburst known from a supermassive black hole


--------------------------------------------------------------
"Selain itu (sungguh ngeri) ketika langit pecah-belah lalu menjadilah ia merah mawar, berkilat seperti minyak."(Ar-Rahman:37)

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home