Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami : Perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa. (Al-Furqan:74) akhifaizul Blogging Portal


Tuesday, January 11, 2005

Luahan hati selepas lunch


Assalamualaikum warahmatullah ….
Kenapa ya masih ada ramai orang yang mempertikai derma yang dinampakkan oleh seseorang individu atau pertubuhan-pertubuhan terutamanya artis?

Siapalah kita untuk menilai keikhlasan mereka. Dari kita memperkatakan derma yang mereka hulurkan ada baiknya kita yang menghulur sama. Ramai juga staff2 ditempat ku bekerja (bukan tingkat den yo)dan juga orang-orang yang kadangkala kutemui (bila singgah diupis sahabat) mempertikai tindakan sesetengah individu yang menderma sambil muka mereka terpampang di dada akhbar atau berita.

Lebih2 lagi pada hari dimana Siti Nurhaliza menderma tempoh hari, kedengaran bunyi-bunyi sumbang yang mengecam tindakan Siti menghulurkan bantuan sambil disnap fotonya ketika dia menghulurkan cek. Saya bukan peminat Siti yer, saya antara orang yang tidak menyokong pembawakan Siti Nurhaliza dalam industri muzik tanahair, baik imej atau pon kebolehan dia mennyanyi. Mengapa? Biarlah tidak dikongsi bersama buat masa ini.

Keihklasan Siti bukan kita yang menilainya, ianya hanya layak dinilai oleh Pencipta kita. Dan tidak menjadi kesalahan untuk Siti atau sesiapa sahaja menampakkan sumbangan mereka pada mata masyarakat Malaysia hatta dunia sekali pon. Mungkin ada sesetengah dari kita yang lupa akan dalil membolehkan kita menzahirkan sumbangan kita. Kita sering diajar agar menyorokkan sedekah kita. Memang ia satu yang baik, tetapi janganlah sampai kita mengatakan orang yang menderma masuk tv nie tak ikhlas. Itu pada perkiraan ku agak keterlaluan.

“Kalau kamu zahirkan sedekah-sedekah itu (secara terang), maka yang demikian adalah baik (kerana menjadi contoh yang baik) dan kalau pula kamu sembunyikan sedekah-sedekah itu serta kamu berikan kepada orang-orang fakir miskin, maka itu adalah baik bagi kamu dan Allah akan menghapuskan dari kamu sebahagian dari kesalahan-kesalahan kamu dan (ingatlah), Allah Maha Mengetahui secara mendalam akan apa yang kamu lakukan.” (Al-Baqarah : 271)

Jika hendak dibandingkan sedekah yang Siti hulurkan dengan sedekah yang kuhulurkan, berpuluh kali ganda banyaknya Siti hulurkan. Dengan jumlah yang Siti hulurkan dan juga semua yang menderma, insyaAllah sedikit sebanyak beban mereka yang merasai tsunami akan teringan.

Niat Siti atau mana-mana individu yang menderma sambil disnap fotonya oleh pemberita sewajarnya tidak dikritik. Tindakan mereka itu membolehkan mereka dicontohi oleh setiap individu. Contohilah mereka-mereka yang menderma dengan ikhlas.

Happy Birthday to Siti Nurhaliza and Pakdi. Den tahu besday Siti sobab baco blog pakdi.Pakdi nyer besday samo ngan Siti Nurhaliza.

Wallahu ‘alam.
--------------------------------------------------------------
" Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat: Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi. Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?. Tuhan berfirman: Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya.. " (Al - Baqarah : 30).

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home