Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami : Perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa. (Al-Furqan:74) akhifaizul Blogging Portal


Wednesday, January 05, 2005

Duduk ditepi Jalan


Suatu hari Rasulullah SAW menjumpai sekumpulan sahabat yang sedang duduk di pinggir jalan. Baginda kemudian bersabda “ Jauhilah olehmu duduk-duduk di pinggir jalan.” Sahabat menjawab “Wahai Rasulullah kami tidak mendapat jalan lain untuk tempat kami berbincang.” Sabda Baginda SAW, “ Jika kalian enggan meninggalkannya, maka berikanlah hak jalan.” Mereka bertanya, “Apakah yang menjadi hak jalan itu?” Jawab Baginda SAW, “Hak jalan itu ialah memejam mata (mencegah dari memandang yang haram), mencegah gangguan, menjawab salam, amar makruf dan nahi mungkar (H.R Bukhari dan Muslim)

Dari hadith di atas serta beberapa hadith Rasulullah SAW yang lain, dapat kita peroleh pengajaran bahawa sesungguhnya duduk-duduk ditepi jalan itu tidak baik. Sebagaimana yang kerap kita lihat setiap hari dewasa ini. Orang yang duduk-duduk ditepi jalan sangat cenderung untuk mengganggu orang lain ditepian jalan. Biasanya, wanita-wanita menjadi sasaran mereka untuk diganggu, bermula dengan gangguan mental dan seterusnya melarat kepada gangguan fizikal.

Fenomena ini rupanya telah wujud sejak dahulu lagi, sehinggakan Rasulullah SAW melarang umatnya duduk-duduk ditepian jalan. Jika ada tempat yang lebih baik, pindahlah ke tempat tersebut. Jika tiada tempat lain, bolehlah duduk di situ dengan bersyarat. Sebahagian dari syarat yang dihimpunkan daripada beberapa hadith adalah.

- Menunduk pandangan. Makna menunduk pandangan adalah mengalihkan pandangan dari sesuatu yang haram dipandang, misalnya memandang perempuan yang sedang lalu.
- Tidak mengganggu orang lain yang sedang lalu, samada dengan perkataan atau perbuatan.
- Melaksanakan amar makruf. Misalnya, menolong orang yang terkena musibah.
- Melakukan nahi mungkar.
- Mendu’akan orang yang bersin.
- Menjawab salam orang yang lalu dan memberi salam pada mereka.
- Membantu menaikkan barangan ke atas tunggangan.
- Menolong orang yang lemah.
- Menunjukkan jalan ibnu sabil.
- Sentiasa mengingati Allah sehingga mereka tidak dilupakan dan disibukkan dengan permasalahan yang berlaku diperjalanan.
- Menghilangkan gangguan yang ada dijalanan.
- Tidak membuang sesuatu yang boleh menganggu orang yang menggunakan jalan berkenaan.

Demikianlah sempurnanya ajaran Islam yang syumul, adab dijalanan juga ada panduannya. Dengan adab itu ada orang yang kelak beroleh pahala dari perbuatannya dijalanan, dan sebaliknya ada juga manusia yang beroleh dosa diperjalanan.

--------------------------------------------------------------
Allah Pelindung orang-orang yang beriman; Dia mengeluarkan mereka dari kegelapan (kekafiran) kepada cahaya (iman). Dan orang-rang yang kafir, pelindung-pelindungnya ialah syaitan, yang mengeluarkan mereka daripada cahaya kepada kegelapan. Mereka itu adalah penghuni neraka; mereka kekal didalamnya (Al-Baqarah:257)

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home