Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami : Perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa. (Al-Furqan:74) akhifaizul Blogging Portal


Sunday, November 07, 2004

Keperluan Manusia Kepada Kesihatan Jiwa Dan Kekuatan Kerohanian.


Sekali lagi minggu ini aku berupaya mendapat kidmat adikku untuk menaip sedikit artikel yang ku kira menarik. Semalam waktu terbaca catatan bluehikari tersentuh dengan kejadian yang dialaminya. Menguruskan jenazah orang yang membunuh diri akibat beban hutang dan masalah rumahtangga. Kebetulan ketika membelek buku Dr Qardhawi terjumpa akan topik ini, kukira agak menarik untuk dikongsi bersama. Moga sama-sama beroleh manfaat..insyaAllah…Ucapan terima kasih diucapkan buat adikku yang menaip kembali artikel ini.

Keperluan manusia kepada kesihatan jiwa dan kekuatan kerohanian adalah sebahagian dari tuntutan kehidupan manusia, cita-citanya dan penderitaannya… keperluan manusia kepada satu tempat pergantungan yang kukuh dan sandaran yang utuh. Apabila manusia ditekan oleh keperitan, ditimpa oleh bencana sehingga kehilangan apa yang dikasihinya, atau menghadapi sesuatu yang tidak disukainya atau gagal mencapai perkara yang diharapkannya atau berlaku sesuatu yang ditakutinya… maka di sini kepercayaan keagamaan pun datang. Kepercayaan ini akan memberikanya kekuatan di saat dia lemah, harapan baru di saat di kecewa, keinginan di saat ketakutan serta kesabaran di saat menghadapi kesukaran dan putus harapan.

Kepercayaan kepada keadilan dan kerahmatan Allah, kepada balasan baik dan buruk di akhirat, akan memberikan kesihatan jiwa dan kekuatan kerohanian kepada manusia. Lalu hidupnya menjadi ceria, kerohanianya penuh dengan optimis, ruang lingkup kehidupan akan menjadi luas pada pandangannya. Dia akan melihat kepada kehidupan dengan pandangan yang bersih.

Semua kesukaran yang dihadapinya di dalam kehidupannya yang singkat dan fana ini manjadi mudah baginya. Seterusnya dia akan merasakan keselesaan, harapan dan ketenangan yang tidak mungkin dapat dipenuhi oleh sebarang ilmu, falsafah, harta, anak-pinak bahkan kerajaan Timur dan Barat sekalipun,

Semoga Allah meredhai Umar yang pernah berkata: “Apabila aku ditimpa musibah, aku memperolehi empat nikmat Allah kepadaku: musibah itu tidak berlaku pada agamaku, musibah itu tidak lebih besar dari itu, aku tidak terhalang untuk merasa redha dengannya dan mengharapkan pahala darinya”.

Orang yang hidup di dalam kehidupannya tanpa agama dan kepercayaan, dia mengembalikan semua perkara kepada dirinya, terutama apabila kesulitan meliputinya, bencana bertali arus menimpanya dan jalan penyelesaian sudah tiada lagi. Tetapi orang yang mempunyai keimanan dia akan bertanyakan kepada Allah, maka Allah akan memberi jawapan kepadanya, meminta kepada Allah, Allah memberi kepadanya, memohon perlindungan dari Allah, maka Allah melindunginya serta memberikan kepadanya pertolongan yang tidak mungkin dapat diatasi dan dihalangi lagi.

Sebaliknya orang yang hidup tanpa kepercayaan ini, dia akan hidup dalam kebimbangan, kebingungan, hilang arah tujuan dan kehidupannya serabut. Sebahagian ahli falsafah menyamakan kedudukan orang ini seumpama “Raqayak” yang malang. Menurut perkisahan orang tentangnya, dia pada suatu masa dahulu telah membunuh seorang raja. Hukuman yang dikenakan keatasnya ialah diikat kedua tangan dan kakinya pada empat ekor kuda tersebut berlari ke empat arah yang bertentangan sehingga jasadnya habis koyak rabak.

Koyakan jasad yang amat menggerikan ini adalah seumpama kekoyakan jiwa yang dialami oleh orang yang hidup tanpa agama. Boleh jadi yang kedua ini lebih dahsyat dari yang pertama menurut pandangan orang-orang arif yang mendalami persoalan jiwa, kerana koyakanya tidak akan berhenti walau seketika pun. Ia adalah seksaan yang berpanjangan yang sentiasa bersama orang terlekat dengannya sepanjang hayat,

Lantaran ini, kita dapati orang-orang yang hidup tanpa kepercayaan yang kukuh lebih kerap menghadapi tekanan jiwa, ketegangan saraf dan kecelaruan pemikiran, mereka selalu cepat “terjatuh” apabila menghadapi tekanan hidup. Sama ada mereka memilih jalan membunuh diri atau mereka meneruskan kehidupan dengan jiwa yang sakit, seumpama bangkai yang bernyawa. Keadaan ini samalah dengan madah seorang penyair Arab silam:

Bukan mayat namanya bagi orang yang (mati lalu) berehat, sebaliknya mayat ialah mayat yang bernyawa.
Sesungguhnya mayat itu hanyalah orang yang hidup malang.
Kecewa dan putus harap.


Inilah yang diakui oleh ahli-ahli psikologi dan terapi kejiwaan(psychotherapy) di zaman moden sebagaimana yang telah dirakamkan oleh para pemikir dan pengkritik antarabangsa.

Seorang sejarawan dan ahli falsafah yang bernama Arnold Toybee telah berkata:
“Agama adalah pembawaan sejati dan tabie bagi manusia cukuplah kita katakana bahawa keperluan keada agama menyebabkan andaikata seseorang itu merasa putus harapan dia akan mencari hiburan keagamaan untuk menghadapi perkara yang sudah tidak dapat diatasinya”

Dr. Karl Bang telah berkata di dalam bukunya “Manusia Moden yang Mencari Dirinya Yang Sebenar”

“Setiap pesakit yang memintan nasihat dariku sepanjang tiga puluh tahun yang lepas dari setiap pelusuk alam, adalah disebabkan oleh kekurangan dan kegoyahan kepercayaan(akidah) mereka. Mereka tidak sembuh melainkan setelah kembalinya kepercayaan mereka”

William James ahli falsafah pragmatism berkata: “Ubat kepada tekanan (tidak syak lagi) ialah iman (kepercayaan)

Dr. Brill berkata: “Orang yang benar-benar beragama tidak akan menghadapi sakit jiwa”

Dale Carnegie telah berkata di dalam bukunya “Tinggalkanlah Tekanan(stress) Dan Mulakan Hidup Baru”: “Para pakar jiwa menyedari bahwah keimanan yang kukuh dan pegangan kepada agama sudah memadai untuk menghalau serta mengubati tekanan dan ketegangan oerasaan”

Dr. Henry Lang telah menerangkan dengan panjang lebar di dalam bukunya “Kembali kepada keimanan” berkenaan masalah ini serta membuktikannya dengan pengalamannya yang banyak sepanjang tugasnya mengubati sakit jiwa”.

Artikel kupilan al-Madkhal Li Ma’rifah al-Islam (Pengantar Pengetahuan Islam) oleh Prof Dr. Yusuf al-Qardhawi, buku pemberian sahabat….Syukran for the nice book sahabat.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home