Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami : Perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa. (Al-Furqan:74) akhifaizul Blogging Portal


Friday, November 12, 2004

Iftar Ansara Pusat


Alhamdulillah …. Semalam dalam pukul 1230 mlm diriku memulakan perjalanan pulang ke Seremban. Seperti biasa, jika kurasa hari ini bakal menempuh satu perjalanan yang tersangkut2 akan ku telefon no PLUS hotline untuk bertanya keadaan trafik disepanjang perjalanan Sg Besi ke Seremban. Alhamdulillah, “Setakat nie perjalanan adalah lancar, encik.” Itulah antara jawapan yg diberikan oleh operator yang bertugas. Sempat juga ku mengucapkan Selamat Hari Raya buat operator yang bertugas. Operator yang bulih kukira friendly jugalah dalam melaksanakan tugasnya.

Sesampai jer di Seremban selepas bersalaman dengan kedua orang tuaku, terus bertanya khabar adiku yang baru pulang dari Kelantan yang baru selesai praktikelnya disana. Dia duk test blood ayam di sana, bagi memastikan Kelantan bersih dari virus selsema burung. Kelakor juga tengok dia berpakaian ala-ala astronaut dalam dia menjalankan tanggungjawab dio mengambil sample darah ayam. Di sini kuletakkan contoh pakaian yang digunakan oleh adikku sepanjang dia menjalankan tugas beliau di sana.



Hari ini Gmie menelefonku jam 1100 pagi, beliau membawa perkhabaran tentang majlis Iftar Ansara Pusat yang diadakan di Muzium Kesenian Islam, Kuala Lumpur. Dia cadangkan bertolak seusai solat Zuhur. Den dengan selamba menjawab, “ Hang nie nak buka puasa lepas solat Asar atau lepas solat Maghrib?” torgolak dio ngan soalan den. Ye lah, awal sangat tu nak bertolak, KL – Seremban bukannya jauh sangat. Akhirnya kami bersepakat bertolak dalam jam 1500. Tujuan utama bertolak awal adalah untuk sampai sebelum jam 1730. Katanya TPM tiba time-time macam tulah.Kalau diikutkan hati nie, memang dah tak mau dah menghadiri iftar tu. Tapi mengenangkan sudah berjanji dengan Gmie, nak tak nak kena lah pergi juga sebab tiada keuzuran. Dalam perjalanan, kami singgah di Keramat untuk mengambil seorang lagi rakan sepengajian sewaktu di MRSM dulu. Dari sana kami bertolak ke Muzium dihujani dengan hujan yang berselang-seli kejap-kejap sederhana kejap-kejap lebat yang biasa turun di Kuala Lumpur sejak kebelakangan ini. Alhamdulillah, perjalanan agak smooth dan tiada tersangkut2 di sepanjang perjalanan ke Muzium.

Sampai di muzium hujan sedikit lebat, walaubagaimanapun dapat juga masuk ke dalam muzium dengan bantuan payung simpanan Gmie. Duduk-duduk punya duduk dalam pukul 1800 Najib pon sampai. Personally, takde apa pun yang speselnya dengan kehadiran Najib nie, sbb personally ana rasa kredebiliti Najib nie takde apa pon yang menarik perhatian (Just a personal tought).

Biasalah bila VIP dah sampai, majlis pun dimulakan. Majlis dimulakan dengan ucapan Presiden ANSARA, Dato’ Mukhriz. Selepas itu diikuti dengan ucapan TPM. Majlis ini juga diadakan bagi meraikan dan memberi sumbangan sedikit kepada adik-adik yang kurang bernasib baik dan juga ibu-ibu tunggal dari Kubang Pasu.


Gambar yang kurang clear, gambar yang lebih baik tidak dapat disnap. Kameraku kehabisan bateri semasa majlis ini, sian kek Gmie. Disebabkan den ado kamera dio tak bawak turun kamera dio.. Bilo bateri dah abih tak dapek la amik gambo banyak-banyak.

Selesai berbuka puasa ringan kami mendirikan solat Maghrib di Surau di dalam Muzium. Apa yang menariknya adalah tempat wudhu’nya yang ku kira agak menarik. Fountain yang indah dijadikan tempat untuk berwudhu’. Berwudhu’ bertemankan fountain yang mencurah-curah. Suatu pengalaman baru kukira.

Alhamdulillah, perjalanan pulang ke Seremban juga agak smooth. Entah macam mana tipon den bulih tertinggal dalam kereta Gmie. Nampak gayanya esok kena pi Rantau lah untuk amik tipon den. Cuai betol la den. Mungkin disebabkan jarang memakai baju Melayu membuat diriku sedikit cuai. Tapi nak buat macam mana, jika sesuatu perkara itu telah disuratkan untuk berlaku, ianya tetap juga berlaku. Berdu’a dan Saborlah yang dapat kupanjatkan. Moga selamat tipon den.

HOME

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home