Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami : Perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa. (Al-Furqan:74) akhifaizul Blogging Portal


Wednesday, November 17, 2004

Hardtalk - BBC



Alhamdulillah …. 14 November lepas kita telah menyambut ‘Idulfitri. Disebalik kegembiraan menyambut ‘Idulfitri dengan aman damai di negara kita masih ramai diantara saudara kita yang tidak berpeluang merasai nikmat keamanan yang kita rasai sekarang ini. Sesiapa yang ada membaca Mingguan Malaysia 14 November lepas pasti akan tersentuh melihat kebiadapan tentera Amerika ke atas jenazah-jenazah saudara seagama kita. Hatiku memang terasa benar pabila melihat gambar frontpage mingguan Malaysia itu. Semoga perjuangan saudara kita di sana dipermudahkan dan dirahmati oleh Allah. Ameenn… sama-samalah kita memanjatkan du’a agar musuh-musuh kita gentar akan kita.

Pada ‘Idulfitri yang kedua kami sekeluarga berziarah ke rumah saudara-saudaraku di Kuala Pilah dan juga berziarah ke hospital yang mana pak ngah ku dimasukkan ke hospital kerana diserang paru-paru berair. Alhamdulillah, nampaknya pak ngah ku semakin beransur sihat, Cuma kelihatan badannya agak susut sedikit.

Sekembali dari Kuala Pilah lebih kurang jam 0030 diriku tidak ada apa-apa plan. Cuma mengambil peluang membaca sedikit buku ikhtibar perjalanan ke Tanah Suci, didepan bongkah televisyen rumahku. Mula-mula terfikir juga untuk mengupdate blog, tetapi memandangkan streamyx connection teramatlah uzur, hasrat hati terpaksa dibatalkan kerana terlalu slow sangat. Itu yang mengambil peluang sebelum melelapkan mata dengan membaca sedikit bahan bacaan. Duk tengah baca-baca, ada satu rancangan di kaca tv yang menarik perhatianku. Rancangan Hardtalk, disiaran BBC.

Dalam edisi kali ini BBC telah menjemput Amr Moussa, Setiausaha Agung Liga Arab untuk membincangkang isu Palestin. Seperti yang kujangkakan pihak BBC akan berat sebelah. Memang tidak meleset jangkaan ku, sehinggakan Amr Moussa kelihatan sedikit berang dengan penemurah yang asyik memperlihatkan perjuangan pejuang-pejuang Palestin yang mereka sifatkan tindakan keganasan. Langsung tidak disentuh akan kezaliman yang dilakukan oleh rejim zionis Israel. Jelas terlihat kekecewaan diwajah Amma dengan soalan-soalan yang diajukan oleh penemuramah beliau.

Bagi diriku penemuramah beliau kebanyakannya bertanya soalan yang boleh dijawab oleh budak-budak kecil dan memperlihatkan si penemuramah tak buat homework dengan bijak, kalau buat pon sejimput jer kut. Soalan seperti why do the Fatah group and Hamas group keep on firing at the Israeli soldier even after the seize fire order had been instructed? Tak ke soalan yang tak masuk akal ditanya tu? Macam mana depa nak seize fire, their own soil had been invaded, their occupation army (Israelis soldier) had occupied their home soil, keep on killing the innocence, children, women, unarmed men, old citizen or in simple word genocide is underway. Cuba si penemuramah tu duduk di kerusi rakyat Palestine, adakah dia akan diam diri sahaja. Sudah pasti tidak, paling tidak pon, pasti dia akan meniupkan api semangat pada husband dia untuk berjuang untuk kemenangan Palestine. Tanya soalan tanpa berfikir. Isu gencatan senjata ini hanya omong-omong kosong Israel sahaja, cakap tak mau tembak, tapi depa duk gak tembak kat orang-orang awam. Kalau nak seize fire betoi2, keluaq dari bumi Palestine. Habih cerita, end of story.

Itu isu pertama yang tidak masuk akal yang dibawa oleh penemubual BBC itu, isu kedua yang lebih memperlihatkan si penemuramah tidak membuat homework ialah How could possibly United States cooperate with the Palestinian groups (depa baca pejuang-pejuang Palestine such as Hamas, Fatah and etc) if their leadership is elected to ruled the country in the coming election to work out the peace process? Kalau ikut demokrasi yang dicanangkan oleh Amerika, A democracy is a process where the government is being elected by their own people. Kalau dah rakyat Palestine pilih depa punya pemimpin, apa masalahnya? Itu pilihan mereka. It’s a matter want to cooperate or not, apa US ingat pejuang-pejuang Palestine nie tak mau keamanan ka? Apa US ingat depa nie tak bulih pikiaq ka? Soalan memang tak de kualiti langsung lah. Sesiap saja yang dipilih untuk menduduki kerusi Yasser Arafat pasti ingin memperjuangkan sebuah negeri Palestine. Tak kiralah sapa pon, la nie US nie hanya tahu mengecop orang nie terrorist la, org tu terrorist la, depa tak penah terpikiaq ka depa lah kepala terrorist, datang mai negeri org bawak 15000 kekuatan ketenteraan lepas tu pi attack. Tu namanya uncivilized.

Satu lagi soalan yang paling menyakitkan hati. In the reign of Yasser Arafat as President of Palestine, I don’t see much contribution that mr Arafat had promoted to the people of Palestine. What do u see mr Arafat contribution to the people of Palestine? Terlalu banyak kalau nak dihabaqkan oleh Encik secretary General Arab League tu, one of the major contribution that mr Arafat had bring upon to the people of Palestine is the important of having a Palestine state. Dia berusaha menaikkan semangat rakyat Palestine untuk berjuang mendapatkan hak mereka. Semoga rohnya dirahmati Allah..ameen.

Segala yang Baik itu datangnya dari Allah dan segala kelemahan itu berpunca dari diriku sendiri.

Wallahu ‘alam ….

P/S : posting dah ditulis sejak petang semalam, tapi memandangkan streamyx buat hal, tak dapek den upload, sampai ke la nie streamyx slow sesangat.

HOME

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home