Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami : Perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa. (Al-Furqan:74) akhifaizul Blogging Portal


Friday, October 29, 2004

Nuzul Al-Quran



alhamdulillah, perjalanan ke Penang selama 2 ½ hari telah selesai, dan yang lebih melegakankan segala urusan Testing and Commissioning berjalan lancar di Ibusawat Telekom Komtar.

Last Monday, I read an article about Abdullah ibn Ummu Maktum from a blog belong to to a sahabat. It was a nice perkongsian. Mungkin ramai yang mengetahui Asbabun nuzulnya Surah Abasa. Ramai diantara kita mungkin aware kenapa surah ini diturunkan tetapi mungkin ramai diantara kita yang kurang pasti siapakah hamba Allah yang tidak dapat melihat itu. Namanya ialah Abdullah ibn Ummi Maktum.

subhanallah.. seorang insan yg tidak sempurna fizikalnya spt ibn Ummi Maktum boleh melakukannya.. kita yg diciptakan sbg hambaNya yg sempurna segala sifat masih lagi lalai dgn nikmat2 yg dikurniakan, sdgkan semua nikmat tersebut pasti akan diperhitungkan bila tiba masanya..(Ayat sahabat di dalam blognya yang ana sgt2 setuju) ….

Those who have intention to read a brief history of Abdullah ibn Ummi Maktum can click at this link. Seorang hamba Allah yang kurang dari segi penglihatan tapi tetap teguh dalam menjalankan tugas sebagai hambaNya. Kita bagaimana yer?

Hari ini genap 15 hari kita telah menjalani ibadah puasa.insyaAllah lagi 5 hari kita akan berada di dalam 10 malam terakhir Ramadhan. Dan insyaAllah, kita akan berada pada malam nuzul Al-Quran pada malam Sabtu ini. Sekadar mengwar-warkan satu perkhabaran Majlis 'Ilmu yang telah dikhabarkan dahulu, cuma hendak dikhabarkan sekali lagi sahaja kerana majlisnya sudah hampir tiba. insyaAllah, Surau An-Nur, Fasa 1, Bandar Baru Bangi akan mengadakan ceramah agama bersempena dengan Malam Nuzul Al-Quran. Penceramah jemputan jika tiada aral melintang ialah Yang Berbahagia al-Fadhil Ust. Harun Din. Mari kita pakat2 ramai2 pi Surau An-Nur....

Kepada sahabat-sahabat yang berpeluang mengerjakan ibadah 'umrah dan ziarah di bulan Ramadhan al-Mubarak ini moga perjalanan ibadah kalian dipermudahkanNya, moga beroleh 'umrah yang mabrur ... ameenn.

HOME

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home