Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami : Perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa. (Al-Furqan:74) akhifaizul Blogging Portal


Saturday, October 09, 2004

My Boss



Sekadar mencoret pengalaman yang ku alami di upis ari nie. Satu soalan yang membuatkan ku terkejut dari bossku. Pengalaman yang ku rasa amat best, terharu and macam-macam yang bestlah… subhanallah alhamdulillah.

Tengah duk buat sikit documentation untuk projek melaka tetiba boss ku bertanya. “Akak dengar kamu ada website yer faizul?” Terkedu sebentar diriku. “Na’am” ku jawab. Tapi bukan na’am lah yang ku sebut. “Ya Boss” (kengkadang den panggil boss den boss kengkadang akak). I would rate my boss as nice woman. Dia memang best. Of Course she’s not the big boss, but she’s still my boss. A humble malay lady. Dio pon mintak lah den punyo address. Den kasik la macam biaso. Selama nie, dalam upis nie hanya beberapa orang jer yang tahu dengan kewujudan web den, sobab nyer tak ghamai yang muslim dan ramai yang selalu takdo kek upis. Den torkojot gak mano dio tahu, kebetulan waktu dio tanyo den tu, dio kato Jas ada kato den ado website. Ohoooo … Jas(rakan sekerjaku) yang bagitau. TQ jas …..

Bukan hendak kegembiraan bossku membuka weblog ku yang ingin ku kongsikan di sini. Aku ingin berkongsi sesuatu yang kurasa patut ada dalam diri kita as a muslim. Tak ku sangka bossku duk lamo membelek weblog ku. Sogan pon ado raso nyer, maklumlah bahasa den hampeh. Dio bulih lak puji bahaso den, dio kato ok….Posting den yang lamo-lamo den post pon ado dio baco. MasyaAllah duk tengah type ado lak lagu “Di Hati”, nie lagu favorite sahabat den nie.

Bagaimana ku tahu yang boss den ado baco the old posting? Tengah duk buat the documentation tetiba boss ku menyelitkan beberapa keping nota wang. Torkojut lah den. Apo lak akak nie bagi den duit? Den raso dio tak do hutang dengan den. Dan den bukannya baru balik dari outstation pun, biasa nya kalu den poie outstation den akan tanyo ado apo-apo nak beli dari tempat den outstatation to my upismate. Kalau ado posanan den akan boli, boss den nie pon ada gak kengkadang posan kek den. Biasalah kan orang pompuan. Tapi ari nie den bukannya baru balik dari outstation. Bertambah torkojut lah den.

Rupa-rupanya, boss ku ada membaca postingku yang lepas. Yang mana di dalam posting itu ada kukhabarkan sedikit kepayahan hidup sepupuku yang bernama Shafie yang kini sedang menuntut di Politeknik Tanjung Malim. MasyaAllah …… Sempat boss ku membisik kepadaku, berikan sedikit bantuan ini pada Shafie. Pada mulanya aku sedikit keliru sebab terkejut. Within a few second barulah ku teringat, yang aku pernah meletakkan posting tentang sepupuku ini. Barulah ku tahu bossku ada membaca posting-posting lama ku dan berhajat untuk menghulur sedikit bantuan kepada sepupuku ini. Syukran boss.Moga rezeki akak sentiasa dimurahkan olehNya….ameenn..

Rezeki manusia boleh dating dengan pelbagai cara. Kita tidak tahu dari mana Allah akan mengurniakan rezeki itu. Maha Suci Allah yang sentiasa mengurniakan rezeki kepada hamba-hambaNya. Sesungguhnya Allah tidak mengharap kepada makhluk ciptaanNya tetapi kita lah yang mengharap kepadaNya. Ini merupakan rezeki sepupuku yang yatim itu. Alhamdulillah …..

Kami tidak meminta rezeki kepadamu, (bahkan) Kamilah yang memberi rezeki kepadamu dan (ingatlah) kesudahan yang baik adalah bagi orang-orang yang bertakwa.(Taha:132)

Sifat kedermawanan sepatutnya ada dalam diri kita. Tidak kira lelaki atau wanita, tidak kira tua atau muda. Jika yang muda sentiasa di latih agar selalu mengeluarkan sedeqah, insyaAllah kedermawanannya akan berpanjangan. Jika dari kecil kita telah ringan tangan untuk menghulur, insyaAllah kita akan berasa sesuatu tidak cukup dalam hidup kita jika kita tidak bersedeqah. Terlalu banyak medium bagi kita untuk menghulur. Tidak kira lelaki atau wanita.

Mereka yang suka bersedeqah ini merupakan manusia yang telah diberi nur oleh Allah. Mereka nampak akan kepentingan hidup disana. Sekadar berkongsi satu kisah yang pernah di dengar dari satu kuliah. MasyaAllah …kagum dengan kedermawanan seorang wanita yang di ceritakan oleh penceramah. Menurut penceramah, beliau pernah dihampiri oleh seorang wanita yang ingin membantu anak-anak yatim. Lalu dihulurkan oleh wanita itu satu envelope itu kepada penceramah tersebut. Ustaz itu lalu mengucapkan terima kasih dan mengucapkan jazakallahu khairan kepada wanita itu. Seusai urusan penyerahan, wanita itu pon beredar dan ustaz itu pon membuka envelope, dan beliau sungguh terkejut dengan amount yang diinfaq kan oleh wanita tadi. Lebih kurang RM5,000.00, jika dilhat dari apa yang dinaiki oleh wanita itu agak mustahil untuk dia menhginfaqkan duit sebanyak itu. Wanita itu memandu sebuah Perodua Kancil. Inilah orang yang nampak akan saham akhirat, kata-kata ustaz itu. Mereka memiliki dan menikmati sekadar apa yang perlu di kehidupan ini, dan selebihnya dipersiapkan diri mereka untuk saham di negeri abadi.

Sekadar berkongsi pengalaman agar sama-sama beroleh manfaat. InsyaAllah.

Segala yang baik itu sesungguhnya datang dari Allah dan segala kelemahan itu datangnya dari dalam diri ini.

Wallahu ‘alam.

HOME

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home