Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami : Perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa. (Al-Furqan:74) akhifaizul Blogging Portal


Saturday, October 02, 2004

La Tahzan (Jangan Bersedih)





La Tahzan (Jangan bersedih) merupakan antara karya phenomenol yang dihasilkan oleh Dr ‘Aidh al-Qarni. Ianya merupakan sebuah buku motivasi seperti buku-buku yang lain yang terdapat banyak di dalam pasaran sekarang ini. Terdapat perbezaan yang sangat ketara antara buku ini dan buku-buku motivasi yang terdapat di dalam pasaran. Terlalu banyak ungkapan di dalam al-Quran yang mengingatkan kita agar tidak bersedih. Setiap musibah yang datang melanda pasti ada hikmahnya, dan setiap musibah yang hadir tidak akan selama-lamanya. Dengan izin Allah musibbah yang melanda berupaya membuat kita mengukir senyuman lantaran bersyukur dengan nikmat musibbah yang melanda kita.

Mengapa buku ini dikatakan salah satu karya phenomenol Dr ‘Aidh. Buku ini ditulis di dalam bahasa Arab pada asalnya. Salah satu bukti yang menunjukkan buku ini adalah karya phenomenol adalah kerana ianya telah dialih bahasakan kepada beberapa bahasa. Bahasa Indonesia oleh Qisthi Press, Bahasa Inggeris oleh IIPH (International Islamic Publishing House yang berpengkalan di Riyadh dan juga ke dalam Bahasa Melayu (yang mana ana tak tahu siapa publishernya). Yang ada dalam koleksiku adalah terbitan Qisthi Press. Bukti lain yang menunjukkan ianya adalah satu buku yang laris dipasaran ialah jumlah cetakannya. Buku ini pertama kali dicetak pada Sept 2003 dan pada Ogos 2004 ianya telah dicetak sebanyak 9 kali. Sekadar berkongsi sambutan buku ini dikalangan kita.

Kebanyakan buku-buku self motivation dewasa ini banyak memperkatakan bagaimana mencapai kecemerlangan di dalam kehidupan seharian kita, lebih-lebih lagi kecermerlangan kita dalam beroleh kejayaan material. Contohnya buku-buku motivasi yang dihasilkan oleh penulis-penulis barat. The Magic of Thinking Big karya David J Schwartz, How to Stop worrying and Start Living karya Dale Carnegie mahupun Seven Habit of Highly Effective People tulisan Steven R Covey. Pengaruh buku-buku motivasi penulis-penulis barat ini memang banyak dapat kita lihat dalam kehidupan seharian kita, tidak menjadi kesalahan untuk kita mengikuti apa yang disarankan oleh penulis selagi ianya tidak bercanggah dengan syariat. Kilang Sony di Bangi sanggup menyediakan buku tulisan Covey bagi pekerjanya (sekitar 2003) agar pekerjanya membaca dan melaksanakan pemikiran covey bagi menjamin produktiviti mereka. Satu langkah yang baik ku kira bagi memupuk minat membaca dikalangan eksekutif mereka. Tetapi satu kelemahan yang paling nyata karya tulisan penulis-penulis barat ini lebih cenderung kepada duniawi, dan tiada unsur ukhrawi diselitkan di dalam penulisan mereka. Bagi mereka hidup mestilah dimanfaatkan sebaik-baiknya tidak kira dengan apa cara sekalipun agar beroleh kesenangan yang fana.

Berbalik kepada La Tahzan, alhamdulillah buku ini mencakupi motivasi untuk kebahagian duniawi dan ukhrawi. Buku ini sangat padat dengan nuansa rabbani tanpa mengesampingkan hal-hal duniawi. Kita akan diajak oleh penulis untuk memerhati dunia ini dengan pemikiran yang seimbang. Kita diajak menjadi manusia yang ideal dengan tetap realistic, mempersiapkan manusia untuk masa kini dan tidak lupa akan masa hadapan yang bakal menjelma, diajak bekerja dengan besungguh-sungguh dan diajak juga agar beristirehat dalam kita bekerja bersungguh-sungguh.

Tulisan di dalam buku ini menunjukkan kita resipi-resipi bagaimana kita harus meniti jalan kehidupan dan membangunkan kehidupan yang bahagia dengan pedoman pada satu kata: La Tahzan. Dengan kata kunci ini kita dapat menjalani kehidupan dengan penuh semangat. Kita tidak akan risaukan dengan masa lalu yang telah berlalu dan tidak pula dicemaskan dengan masa hadapan yang bakal tiba. Kita akan mejadi manusia masa kini yang bekerja dan beribadah dengan mencurah segenap kekuatan dan fikiran yang ada dengan keyakinan bahawa hasil akhirnya atau buahnya diserahkan kepada Allah SWT. Dunia ini akan menjadi sangat indah andai kita menjadikannya tempat kita sentiasa menguntumkan senyuman, bukan dengan muram durja serta kesedihan yang berpanjangan. InsyaAllah dengan membaca buku ini kita akan dapat merasakan perubahan kualiti hidup kita. Selanjutnya akan lahir dalam diri kita rasa simpati kepada orang lain, rasa mengambil berat sesama insan dan makhluk dan yang lebih penting kita akan merasakan kita semakin hampir kepada Maha Pencipta.

Bahasa-bahasa yang tidak terlalu panjang, penuh hikmah dan terdapat waqfah(rehat) untuk kita merenung sebelum membaca tulisan-tulisan selanjutnya adalah salah satu ciri menarik di dalam buku ini.

Penulis (Dr ‘Aidh) ada membicarakan ada beberapa hal penting sebelum kita sebagai pembaca meneruskan pembacaan buku ini.

Pertama, buku ini ditulis untuk menghadirkan rasa kebahagiaan, ketenangan, kedamaian, kelapangan hati, membuka pintu optimis dan menyingkirkan segala kesulitan demi meraih masa depan yang lebih baik. InsyaAllah. Buku ini merupakan pengetuk hati agar kita selalu ingat akan rahmat dan ampunan Allah, bertawakkal dan berbaik sangka kepadaNya, mengimani qadha’ dan qadarNya, menjalani hidup sesuai dengan apa yang kita miliki, melepaskan kegundahan tentang masa hadapan, dan sentiasa mengingat dan mensyukuri nikmat Allah yang tidak terhingga.

Kedua, buku ini cuba menyediakan resipi-resipi bagi menghindarkan kita manusia dengan rasa dukacita, cemas, sedih, tertekan dan putus asa.

Ketiga, penulis berusaha menyertakan dalil-dalil Al-Quran dan hadith yang sesuai dengan tema perbahasan.

Keempat, Buku ini bersifat umum, sesuai untuk semua golongan tidak kira tua atau muda, muslim dan juga bukan muslim. Ini adalah kerana dasar perbincangan buku ini adalah berkaitan watak dan sifat naluriah dan persoalan-persoalan umum kejiwaan manusia. Buku ini menempatkan manhaj Rabbani sebagai penyuluh.

Kelima, di dalam buku ini penulis juga mengungkap kata-kata dari penulis-penulis barat yang mana bersesuaian dan bermanfaat. Bahawa hikmah itu laksana barangan yang hilang dari kaum muslim.

sesiapa yang berminat untuk memiliki buku ini boleh cuba menghantar email di alamat ini. mujib_resources@yahoo.com. Harganya juga memang berpatutan, Hasil terjemahan bahasa Indonesia dijual dengan harga RM58.00 (semasa ana beli ari tu, tak tahulah kalau dah turun atau naik plak nanti). insyaAllah... gaya penulisan bahasa Indonesianya juga mudah dibaca.


HOME

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home