Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami : Perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa. (Al-Furqan:74) akhifaizul Blogging Portal


Friday, October 22, 2004

1 Minggu...


Alhamdulillah, hari nie kita sudah sampai ke hari yang ke 8 melaksanakan ibadah puasa. Antara sedar dengan tidak sedar 8 hari telah berlalu dengan pantas meninggalkan kita semua. Terasa lama tidak mengupdate blogku ini. Terasa untuk mengupdate sedikit blogku pada hari ini. Sudah 8 hari yer? Bagaimanakah amalan kita semua ye? Ada improvement? Atau masihkah di takuk lama? Tepuk dada tanyalah iman.

Terasa ingin berkongsi pengalaman diriku selama seminggu lebih berpuasa. Hanya kenangan manis yang hendak kucoretkan di sini. Alhamdulillah, Solat terawikh ku yang pertama tahun ini di Masjid Istiqamah di dalam qariah tempat ku menetap. And the best part is, the Jemaah was really ramai. Alhamdulillah. Tak kira lah tua atau muda, jarang-jarang dapat ku lihat orang seramai itu di masjid tersebut. It was a really nice feeling flowing thro my vein to see ppl are pushing to their limit to grab the opportunity of Ramadhan al-kareem. Alhamdulillah. Moga ianya berterusan sehingga at least berakhirnya Ramadhan. ameenn …

Masjid Sultan Salehuddin Abdul Aziz Shah adalah masjid pertama iftarku tahun ini. Alhamdulillah, the jemaah yang iftar di masjid pon ramai. Bukan orang bujang sahaja yang ada di sana, malahan yang sudah berumahtangga juga kelihatan. Ada orang Tanya, awat buka kat masjid? Takkan kedeku sgt kot..heheheh? Takkan saving sgt kut? Alhamdulillah, in term of money I am capable of buying goods for the iftar, but in term of gaining experience (ukhwah) breaking fast with other muslim is the thing I could not gain. Yesterday I had my iftar at Masjid Uniten. A place where I used to had my Iftar during my study years. Pon seronok jugak. Masih ramai sahabat-sahabat lama yang menetap di sekitar Bangi dan Kajang yang masih menghadirkan diri untuk sama-sama memeriahkan masjid walaupun masing-masing sudah berkerjaya yang bulih dikatakan mantap.alhamdulillah … dapat lah jumpa beberapa orang kawan-kawan lama di sana dan ramai familiar face yang kelihatan tapi tak sure nama ..hehehe..

Kalau orang tanya diriku, masjid atau surau mana yang paling best sepanjang diriku mengembara untuk berterawikh, kan ku jawab .. setakat ini Masjid Putrajaya (MP) dan selepas itu surau Taman Guru. MasyaAllah….. the first day I perform my solat Isya’ and Terawikh at MP I was really impressed with the attendance (jemaah) that came to perform the solat. Dengan izin Allah MP offer us a great atmosphere. Diriku rasa most of us know that MP is located beside a lake which make it a bit breezy while we perform the solat….subhanallah …. Kalau nak best, duk lah saf pertama, really breezy.

Surau taman guru ku katakana best kerana disanalah diri ini berpeluang berjumpa rakan-rakan sepermainan sewaktu zaman remaja dahulu. La nie masing-masing dah besar. Kenangan yang bulih dikatakan ada manis dan pahit. Hujung minggu sudah ramai juga rakan-rakan yang pulang untuk iftar bersama family, tu yang ramai rakan-rakan yang berpeluang kutemui last week. Diriku sebenarnya bukanlah dari kecil menetap di Taman Guru, hanya mula tinggal di taman guru sewaktu tingkatan tiga and above. Itupon bila masuk tingkatan 4 dah tak duk umah, sampai lah la nie. Anyway kesempatan sekali-sekala berjumpa sahabat-sahabat sepermainan diwaktu remaja membuat diriku berasa best….alhamdulillah….

Semalam adik ku mengkhabarkan hosting dia down, di sebabkan hosting dia down maka dengan itu kebanyakan gambar yang ada di dalam blogku juga bermakna tidak boleh dilihat. insyaAllah in a few days nanti sihat lah tu. Sebab utamanya ialah Bandwidth Limit Exceeded.

Esok, diriku akan menghantar adikku ke perhentian bas UPM. Adik den nak poie Kelantan. He and the rest of the team are assigned to do the lab testing on the ayam and burung di sana. Nak determine level of contimination kat sana (virus selsema burung).Doakan adik ana and the rest of his team selamat dan dipermudahkan urusan olehNya.....ameennn.

HOME

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home