Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami : Perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa. (Al-Furqan:74) akhifaizul Blogging Portal


Thursday, September 02, 2004

Syirik yang kita tak Sedari



Tanggal 2 September merupakan hari lahir adikku yang ke 25. Selamat Hari Lahir adikku. Moga dikurniakan kebahagiaan dunia wal ukhrawi. HAPPY BESDAY doBot.

Pagi tadi sewaktu cek mailbox, ada satu mail yang menarik perhatianku. And I think it is worth to be shared.

Hidup di kalangan masyarakat majmuk kebanyakan kita akan berjiran dengan keluarga yang bukan Islam. Bagi kaum Tionghua dan Hindu mereka selalu mempunyai tempat penyembahan masing-masing, kaum Cina mungkin di luar rumah manakala Hindu di dalam rumah.

Bila kaum Cina yang beragam Taoisme atau Buddha sering melakukan upacara penyembahan mereka di luar. Adik-adik atau anak-anak kita yang masih kecil akan lihat, dan mungkin pernah bertanya kepada kita....

"Uncle sebelah buat apa tu Alonng/Angah/Abah?" secara amnya, kita akan menjawab... "Dia org tgh sembahyang atau tengah sembah tuhan dia" jawaban itu sebenarnya boleh menjerumuskan kita ke lembah syirik. Kerana ia bercanggah dengan prinsip dua kalimah syahadah kita."Tiada tuhan yang disembah melainkan ALLAH" tetapi apabila kita memberikan jawapan "Dia tengah sembah tuhan dia" kita menggambarkan pada adik atau anak kita bahawa ada tuhan yang lain dari ALLAH, kita memberi gambaran pada adik atau anak kita, bahawa kaum Cina punya satu tuhan, India satu tuhan, Kristian satu tuhan dan cara mereka menyembah tuhan mereka lain dari kita.

Sedangkan kita mengucap kalimah kita "Tiada tuhan yang disembah melainkan ALLAH" Jadi mana datangnya konsep atau pengertian "dia sedang sembah tuhan dia "Sekiranya jawaban ini diteruskan.....maka anak kita akan terus keliru dengan konsep dan prinsip syahadah kita " Tiada Tuhan yang disembah melainkan ALLAH." Di samping itu kita telah menidakkan usaha para anbiya’ dalam menyebarkan ajaran tauhid. Allah Maha Esa. Ahad.

Jawaban yang sebenarnya, "Adik / anak, pertamanya perlu faham, tuhan kita dengan tuhan uncle sebelah sama, kerana ada hanya satu tuhan sahaja iaitu ALLAH, tapi cara dia menyembah tuhan itu salah"

Jangan ambil mudah jawaban yang diberikan kepada adik atau anak, kerana jawapan yang salah akan hanya merosakkan aqidah mereka.

HOME

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home