Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami : Perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa. (Al-Furqan:74) akhifaizul Blogging Portal


Wednesday, September 01, 2004

Merdeka dan Jalur Gemilang



Ramai di antara kita yang tahu tarikh negara kita Merdeka. Dari anak-anak kecil yang mula masuk sekolah hinggalah kepada golongan warga emas telah sedia maklum tarikh negara mencapai kemerdekaan. 31 Ogos 1957.

Tapi ramai di antara kita yang tidak tahu negara kita mencapai kemerdekaan pada 5 Safar 1377. Ini bermakna negara kita telah merdeka semenjak 48 tahun yang lepas. 5 Safar 1425 jatuh pada 26 Mac yang yang lepas.

Semalam waktu duk pi Stesen Projet, terselak paper Metro 31 Ogos 2004. Ada tpik yang menarik depa duk cerita. Anda kenal siapa pencipta Jalur Gemilang? Saya pon tak kenal sapa pencipta jalur gemilang. Pelik juga. Bila pikir-pikir balik betol jugak ye.Kenapa identiti pencipta Jalur Gemilang nie tak pernah saya tahu. Mungkin disebabkan saya tak pernah diberitahu sewaktu zaman pembelajaran. Tapi itu bukan alasannyakan? Saya sepatutnya lebih peka siapakah yang mencipta jalur gemilang yang kita kibarkan la nie. Artikel Harian Metro membincangkan siapakah orang yang mencipta Jalur Gemilang. Menurut akhbar ini pencipta Jalur Gemilang adalah Allahyarham Mohamed Hamzah. Artikel ini membincangkan siapakah pencipta Jalur Gemilang. Untuk bacaan lanjut sila klik di sini. Ini adalah link Harian Metro.

Sekadar berkongsi….. wallahu ‘alam

HOME

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home