Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami : Perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa. (Al-Furqan:74) akhifaizul Blogging Portal


Tuesday, September 28, 2004

Khinzir dan ayam dibungkus bersama



Astaghfirullah ..... That was my first impression when I read the link below. It was posted by a friend of mine (rakan sepejabat - TQ Zaid) . Memang menyedihkan masih ada masyarakat majmuk negara kita yang tidak sensitif dengan masyarakat majmuk di negara kita. Hilang rasa tanggungjawab dek kerana mengaut keuntungan semata-mata.

Memang mengerikan sungguh, dalam kita berwaspada dalam mencari sumber rezeki yang halal ada pula segelintir orang yang cuba merosakkan usaha kita. Sama-samalah kita berhati-hati. Bukan sekadar sewaktu kita berada di luar negara sahaja kita memerhatikan asal-usul bahan makanan kita, malahan tatkala kita berada di dalam negara juga kita wajar memerhatikan ingredient bahan makanan kita. Bila membaca kisah ini teringat kisah sahabat-sahabat yang berada di luar negara betapa mereka memerhati betoi-betoi ingredient sesuatu makanan yang mereka ambil. Semoga kita di sini juga begitu jugalah hendaknya.

Edisi KL: Sah kilang tiada sijil halal
Oleh Hadzlan Hassan dan Yusmizal Dolah Aling
am@hmetro.com.my


KLANG: Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) mengesahkan kilang menyembelih ayam dan itik di Serdang, yang diarah tutup serta-merta semalam kerana mencampuradukkannya dengan anak babi siap diproses, tidak mendapat lesen pengesahan halal daripada jabatan itu.

Penolong Pengarah Bahagian Penyelidikan Makanan, Jabatan Agama Islam Selangor (Jais), Ahmad Solihin Maryakon, berkata hasil pemeriksaan pihaknya dan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) mendapati pengusaha kilang itu tidak pernah memohon mendapatkan lesen pengesahan halal.

"Pengusaha kilang ini tidak pernah memohon dengan Jakim atau Jais untuk status halal dan kita juga mendapati ayam yang disembelih di situ dihantar ke pasar raya besar untuk dijual." katanya.

Harian Metro semalam melaporkan, kerajaan Selangor mengarahkan sebuah kilang penyembelihan di Serdang, ditutup serta-merta kerana didapati mencampuradukkan daging halal dengan anak babi yang siap diproses.



HOME

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home