Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami : Perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa. (Al-Furqan:74) akhifaizul Blogging Portal


Wednesday, September 29, 2004

Kereta dipecah...



Jam 2130 malam tadi sewaktu duk tengah berehat-rehat ada satu sms yang mengejutkan ku terima. Memang sungguh terkejut dengan SMS yang ku terima dari sepupuku.

Dia mention yang kereta abiku dipecah orang..astaghfirullah ... terus pening kepalaku sebentar dengar berita yang baru ku terima. Time sepupuku sms depa tengah duk ada kat Balai Polis Serdang. Sebaik sahaja baca sms, terus mendail nombor rumah dan bertanya pada ummi. Seperti yang kujangkakan, gerenti my abah belom call mak. Memang betol jangkaan ku memang abah tak call mak pon. Biasalah, tak nak kasi mak susah hati kot. Tapi mak dah tahu dari my brother. My brother awal sket tipon umah bertanya tentang perkara ini. Lepas jer cakap dengan mak terus call my brother plak.

Kebetulan my brother malam tadi a bit bz sbb hari nie ada test, dia ada discussion di fakultinya. Alhamdulillah . on the way nak pi discussion dia terserempak ngan keter abah. Dia nak jumpa abah tapi abah kata tak po lah., alhamdulillah semuanya dah settle. Maksud dah settle, dah settle urusan di balai polis. Lepas call my brother saya terus call my abah. And alhamdulillah, everything fine according to him. Biasalah, jawapan biasa dari dia, tapi personally dapat kurasakan kesedihan hati dia. Gusar nak bertanya banyak-banyak takut-takut soalanku menambahkan lagi bebannya.

Nie nak cerita lokasi kejadiannya pulak. Lokasi kejadian kereta abiku dipecahkan ialah di Stesen Minyak Mobil dekat Sg Besi. Stesen Mobil yang berhampiran dengan Hotel Mint. Macam tak percaya jer boleh terjadi kat situ, tempat ramai orang tu. Macam-macam orang sekarang nie. Abi dan sepupuku berenti di Mobil untuk minum sebentar. Dalam sela masa yang tak lama bila mereka balik kat kereta tengok cermin belakang sudah dipecahkan orang. The first thing yang abahku periksa ialah beg peribadinya. Dan beg peribadinya itu memang sudah disambar orang. Kebetulan beg abahku diletakkan di seat belakang kereta. Dalam beg tu ada macam-macam dokumen (cheque, geran keter dan beberapa dokumen yang tak teringat olehku) dan juga sedikit wang tunai. Sedih bila diri ini mendengar jumlah wang yang hilang. Sedih dan GERAMMMMMM ... Satu sifat abiku yang aku kagum sampai la nie, dia pretend to be cool. Macam takder apa-apa berlaku.

Moral yang dapat dibuat dari kejadian yang menima abiku ialah walau dimana kita berhenti untuk berehat, tak kira di petrol pump ker, di kawasan R & R ke pastikan barang-barang berharga diletakkan ditempat yang sedikit tersembunyi. Dalam sela masa yang sigkat orang boleh merompak kereta kita jika ada sesuatu yang boleh menarik perhatian mereka. Kalau sesiapa yang
biasa berehat di Stesen Minyak Mobil yang ku maksudkan itu pasti akan merasa pelik bagaimana si perompak mempunyai keberanian yang tidak bertempat dalam melakukan jenayahnya itu. Tempatnya agak terbuka dah ramai orang. Semoga perompak itu dikurniakan taufiq dan hidayahNya agar kembali ke jalan yang benar. Geram tetap geram .tapi macam mana geram pon kita masa yang telah berlalu tidak akan kembali.. Redha dengan ujian Allah. Mungkin itu kot yang difikirkan oleh abiku sampai dia boleh cool. Alhamdulillah .. Semoga pembaca-pembaca blogku ini serta diriku sendiri selalu berhati-hati ketika memandu dan berhenti untuk berehat. Penjenayah tidak mengenal waktu, asal ada peluang pasti depa cuba.

Hajat dihati hari ini hendak menulis sedikit sinopsis buku yang bertajuk La Tahzan (Jangan Bersedih) karya Dr 'Aidh al-Qarni. Tapi lain plak cerita yang ditulis. Kita hanya mampu merancang Allah yang menentukan segalanya. InsyaAllah dikesempatan lain akan ku cuba untuk menulis sinopsisnya. Buku yang ku kira patut di baca, such a phenomenol work .subhanalllah..

HOME

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home