Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami : Perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa. (Al-Furqan:74) akhifaizul Blogging Portal


Monday, August 30, 2004

PKNS oh PKNS .....



Masyarakat kita memang selalu disogokkan dengan unsur hiburan. Perlu sangatkah hiburan nie? Semua orang hampir pasti hiburan merupakan suatu yang melalaikan. Tetapi masih ramai yang masih berhibur. Dalam erti kata lain hiburan yang melalaikan. Tiada salahnya hiburan yang tidak melanggar syariat. Yang menjadi masalahnya ialah hiburan yang tidak berlandaskan syariat.

Hari sabtu lepas, selesai waktu pejabat sy meluangkan sedikit masa untuk ke plaza PKNS, Shah Alam. Mcm biasalah, awal bulan cuba mencari bahan bacaan untuk ditambah sebagai koleksi peribadi. Buku yang dicari out of stock. InsyaAllah minggu depan ada kot. Ikut kata abg din tu la. Moga-moga ada. Tapi biasalah kan bila dah sampai rasa tak beshh lah plak balik tangan kosong. Pusing punya pusing tahu-ahu dah sampai 4 biji kedai masuk. Alhamdulillah last kedai masuk beli gak satu buku. Buku yang betajuk "SANGGAHAN SALAH TAFSIRAN ISLAM" di tulis oleh Prof Dr Yusuf al-Qardhawi. Buku kecil yang isi nya agak menarik juga untuk dibaca oleh kita semua. Membincangkann salah tafsiran tentang Islam.

Apa yang mengecewakan saya waktu duk dalam pusing-pusing tu, plaza PKNS nie dicemari oleh pencemaran bunyi yang amat sangat. Tak tahu la berapa desibel agaknya tahap pencemaran bunyi yang dihasilkan. Konsentrasi menilik dan mencari bahan bacaan terganggu sikit dek bunyi bising konsert mini yang entah apo-apo. Cabutan premium BSN diadakan di Plaza PKNS pada hari itu, tapi secara peribadinya saya rasakan cabutan tu tak perlulah diadakan konsert sekali. Bising rasanya. Kalau nak buat cabutan tanpa ada mini konsert tak bulih ker? Pelik jugak mesti nak ada bunyi-bunyi. Sepatutnya pihak BSN peka sebelum melaksanakan agenda mereka. Ini merupakan pusat membeli belah yang ramai penyewa dan pelanggan. Kalau PKNS nie besar lain lah citernya, mungkin tak berapa kedengaran. Nie dah lah kecik, lepas tu pakai loudspeaker yang amat kuat bunyinya, konpem lah hiruk pikuk dibuatnya. This is just my personal opinion. Cuma terasa kurang selesa sikitlah dengan keadaan yang dilalui pada hari sabtu lepas. Dah lah kita nie jarang-jarang dapat keluar, sekali dapat keluar macam nie plak jadinya.

Berbalik kepada sinopsis buku dr Qardhawi. Di sini saya salin semula sinopsis yang disediakan oleh dr Qardhawi dalam buku kecilnya. Saya rasa buku nie memang menarik untuk dibaca. Kecil, pendek dan padat.

Kefahaman yang benar terhadap ajaran Islam adalah syarat untuk meninggikan darjat umat Islam.Semua kaedah kehidupan didunia ini berjalan diatas landasan ajaran Islam yang sebenar serta diredhai oleh Allah S.W.T.
Oleh yang demikian ajaran Islam perlu disebarkan ditengah masyarakat beserta hujah2 yang benar supaya krisis pemikiran yang melanda umat Islam akan segera berakhir.Akhlak masyarakat mempunyai peranan terpenting bagi membangunkan sebuah bangsa dan negara.Sesebuah masyarakat tidak akan kuat,jika masyarakat tidak berakhlak.

Hanya kepada Allah S.W.T kita memohon supaya kita diberikan kefahaman yang benar terhadap Islam serta menutur kata2 yang benar,niat yang tulus ikhlas dan mengerjakan segala amalan yang manafaat.Semoga beroleh rahmat dan keredhaan Allah S.W.T di dunia dan akhirat.

Sesungguhnya Allah S.W.T Maha Mendengar Lagi Maha Memakbulkan permintaan hamba-Nya.Amin...!

Dan katanya lagi didalam buku tersebut: "Kelemahan umat Islam yang ketara kini ialah perilaku umat Islam yang senang 'mencincang' sesama Islam,bagaikan daging diatas landas..."

Selamat membaca …… wallahu ‘alam

HOME

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home