Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami : Perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa. (Al-Furqan:74) akhifaizul Blogging Portal


Wednesday, August 11, 2004

Hubungan antara sabar dan syukur

In The Name of Allah The Most Gracious Most Merciful

Terasa lama sungguh tidak sempat berkongsi sesuatu di dalam alam siber ini. Hambatan tugas yang tidak menentu membuat diriku tidak sempat menulis pengisian di alam maya ini. insyaAllah dikesempatan ini ingin berkongsi sesuatu hasil tulisan Hujatul Islam Imam al-Ghazali dalam kitabnya Bimbingan mukminin, versi yang lebih kecil dari ihya ulumuddin.

Tiap‑tiap satu nikmat dari kenikmatan dunia ini, ada di antaranya yang merupakan bencana di samping sifatnya sebagai suatu nikmat. Betapa banyak orang yang hidupnya fakir, miskin, sentiasa melarat dan berpenyakit, tetapi itu dapat dianggap baik baginya. Kerana jika sihat badannya dan banyak hartanya, mungkin ia akan menjadi seorang manusia yang tida berakhlaq.

Allah s.w.t. telah berfirman:

"Dan jika Allah murahkan rezeki kepada hamba‑hambaNya, niscaya mereka akan membuat kedurjanaan di atas muka bumi." (asy‑Syura:27)

Allah s.w.t. tidak menjadikan sesuatu perkara itu melainkan ada padanya hikmat dan nikmat jua. Dalam bencana yang menimpa diri individu tanpa kita sedari sebenarnya terdapat unsur nikmat disebalik bencana yang menimpa diri kita. Kesimpulannya sesuatu keadaan itu tidak boleh disifatkan sebagai bala semata-mata, kita sebagai manusia seharusnya bersabar dengan bala yang menimpa ke atas diri kita disamping bersabar kita hendaklah menanamkan rasa syukur atas bala yang menimpa diri kita. Jika kita lihat keadaan sekeliling masih ramai orang yang tidak memiliki apa yang kita miliki, lebih ramai orang yang diuji oleh Allah dengan ujian yang lebih besar. Ujian yang menimpa diri kita mungkin sekadar sekelumit dari ujian orang-orang yang ditimpa ujian yang lebih hebat.

Bagaimana kedua sifat itu boleh bersatu, sedangkan keduanya bertentangan? Bukankah sabar itu tidak boleh jadi, melainkan jika dilanda kesusahan, dan syukur itu tidak akan diucapkan, melainkan jika didatangi kegembiraan?

Sesuatu perkara itu ada kalanya bila diteliti pada satu segi sangat menyedihkan, tetapi pada segi yang lain pula amat menggembirakan. Justeru itu hendaklah ia bersabar. Bahkan dalam setiap keadaan seperti miskin, sakit, takut dan bala di dalam dunia ini, mengandungi lima perkara yang sepatutnya kita manusia yang waras fikirannya merasa gembira dan memanjatkan kesyukurannya iaitu:

Pertama: Setiap bencana atau penyakit yang dialaminya itu janganlah kita anggap ianya lebih besar bencananya dari yang dialami oleh orang lain, kerana takdir Allah Ta'ala itu tidak terbatas. Andaikata Allah s.w.t. mengganda atau melebihkannya dari yang sedia ada, sudah pasti kita tidak mampu menolak atau menghalangi ujian yang melanda. Oleh itu wajarlah kita bersyukur kepada Allah Ta'ala yang tidak menimpakan ke atas diri kita bencana atau penyakit yang lebih berat dari yang dialami ketika itu..

Kedua: Mungkin bencana yang menimpanya itu ada kaitan dengan urusan agama kita, kalau tidak maka seharusnyalah kita mensyukuri Allah Ta'ala. Dalam sebuah Hadis, pemah Rasulullah s.a.w. berdoa: "Ya Allah! Ya Tuhanku! Janganlah ditimpakan bencana kepada kami atas urusan agama kami."

Ketiga: Mungkin kita selayaknya ditimpa bencana itu. Andaikata bencana itu tidak kita rasai di dunia, dikhuatiri ia akan ditangguh­kan, di Hari Akhirat kelak. Betapa berat sekalipun bencana yang diterimanya di dunia, tentulah masih dapat ditanggung, dan lebih ringan bila dibandingkan dengan bencana yang ditangguhkan di Hari Akhirat. Jika kita berupaya menggambarkan hal ini dengan sedalam-dalamnya, nescaya penanggungannya itu akan menjadi lebih ringan dirasakan, sebab bencana di Akhirat itu akan terus berkekalan. Mungkin Allah s.w.t. tidak mahu menangguhkan balasan seksaNya hingga ke Hari Akhirat, maka sebab itulah didahulukan balasan itu di dunia ini. Kalau begitu bukankah wajar kita bersyukur dan berterima kasih kepada Allah Ta'ala?

Keempat: Bencana dan bala itu memang telah tercatit dalam ummil‑kitab (buku catitan), dan tidak boleh tidak mesti diterima.

Kelima: Bahwasanya pahala menanggung bencana itu adalah lebih besar dari bencana itu sendiri. Bencana‑bencana dunia itu adalah sebagai jalan menuju kepada kebahagiaan Akhirat. Meskipun setiap bala yang menimpa kita di dunia ini adalah seperti ubat yang rasanya tidak disenangi sekarang, tetapi akan mendatangkan manfaat di masa akan datang. Oleh itu barangsiapa yang bisa menggambarkan keadaan ini, tak dapat tidak ia akan mensyukuri atas nikmat bala itu. Tetapi bagi orang yang tidak mengenal nikmat dalarn bala, mana mungkin ia mengucapkan syukur, kerana timbulnya kesyukuran itu sejalan dengan adanya kesedaran terhadap nikmat. Maka barangsiapa tidak mempercayai bahwasanya pahala menanggung bencana itu lebih besar dari bencana itu sendiri, janganlah diharap ia akan mensyukuri Allah atas bencana yang diterimanya. Sebenarnya berita‑berita yang warid tentang besarnya pahala sabar atas bencana itu sangat banyak. Tetapi rasanya memadailah ayat berikut ini sebagai dalilnya:

"Hanyasanya orang‑orang yang sabar itu akan diberikan balasannya tanpa dihisab.” (az‑Zumar: 10)

Sekalipun kita mengetahui bahwa keutamaan nikmat ini berada di samping bala, namun Rasulullah s.a.w. juga sering berlindung diri kepada Allah menerusi doanya, agar terhindarlah segala bala bencana dunia dan siksaan akhirat. Baginda juga sering berlindung kepada Allah, agar jangan sampai musuh‑musuh merasa gembira atas bencana yang menimpa dan sebagainya.

Dalam sebuah Hadis, Rasulullah s.a.w. bersabda: "Mohon kepada Allah keselamatan, tidak ada suatu kumia yang diberikan oleh Allah kepada manusia lebih utama dari keselamatan, kecuali keyakinan saja."

Yang dimaksudkan oleh Rasulullah s.a.w. dengan keyakinan di sini ialah keselamatan hati dari penyakit kejahilan dan syak wasangka, kerana keselamatan hati itu lebih tinggi kedudukannya daripada keselamatan badan.

Akhir sekali, kita bermohon kepada Allah s.w.t. yang amat Pemurah dengan kumiaNya ke atas sekalian makhlukNya, agar Dia bermurah hati mengurniakan keampunan dan keselamatan kepada kita dan sekalian kaum Muslimin dalam urusan agama, dunia dan Akhirat. Amin.


HOME

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home