Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami : Perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa. (Al-Furqan:74) akhifaizul Blogging Portal


Saturday, July 03, 2004

Wasiat Umar Bin Abdul Aziz

In The Name of Allah The Most Gracious Most Merciful

1. Percakapan dengan mengingati Allah adalah suatu yang baik, Berfikir tentang nikmat Allah merupakan sebaik-baik ibadat.

2. Aku lebih menyukai kesakitan ketika sakaratul maut (mabuk kematian) kerana ia merupakan pengakhiran kepada perkara untuk mengkifarah(menghapuskan dosa) daripada seseorang muslim.

3. Wahai Tuhanku berilah kebaikan kepada sesiapa yang mana kebaikannya itu memberi kebaikan kepada umat nabi Muhammad s.a.w. Wahai Tuhanku hancurkanlah sesiapa yang mana kehancurannya itu membawa kebaikan untuk umat nabi Muhammad s.a.w.

4. Jangan engkau bersahabat dengan sahabat yang mana dia begitu berharap kepada engkau ketika mahu menyelesaikan masalahnya sahaja sedangkan apabila masalah atau hajatnya telah selesai maka dia memutuskan kemanisan persahabatan. Bersahabatlah dengan mereka yang mempunyai ketinggian dalam melakukan kebaikan, memenuhi janji dalam perkara yang benar, memberi pertolongan kepada engkau serta memadai dengan amanahnya atau sikap bertanggungjawabnya terhadap engkau.

5. Sebaik-baik niat (qasad) ialah ketika ia ada untuk ditunaikan, sebaik-baik kemaafan ialah ketika berkuasa melakukannya.

6. Sesungguhnya engkau jika sentiasa merasai peringatan hari mati pada waktu malam dan siang maka engkau akan benci kepada setiap sesuatu yang fana (musnah) dan engkau akan mengasihi sesuatu yang kekal dan selamat.

7. Buatlah kebaikan untuk hari akhiratmu maka ia akan memberi kebaikan kepadamu bagi duniamu. Buatlah kebaikan untuk perkara yang tersembunyi maka ia akan memberi kebaikan kepadamu dalam perkara yang nyata. Demi Allah! sesungguhnya seseorang hamba itu tiada antaranya dengan nabi Adam seorang ayah yang hidup melainkan hanyut dalam kematian.

8. Aku berpesan dengan ketaqwaan kepada Allah di mana Dia tidak menerima selain taqwa, Dia tidak kasih melainkan kepada ahli taqwa, Dia tidak memberi ganjaran pahala melainkan atas taqwa. Sesungguhnya mereka yang berpesan dengan taqwa begitu ramai sedangkan mereka yang beramal dengan taqwa begitu sedikit.

9. Ambillah pandangan yang dibenarkan oleh golongan sebelum kamu, Jangan kamu ambil daripada apa yang menyalahi mereka. Sesungguhnya mereka adalah lebih baik daripadamu dan lebih alim.

10. Engkau mesti mempunyai sesuatu yang kekal di sisi Allah kerana setiap sesuatu yang kekal di sisi Allah maka ia akan kekal di sisi manusia. Sesuatu yang tidak kekal di sisi Allah maka ia juga tidak akan kekal di sisi manusia.

11. Sesungguhnya ibadat yang paling baik ialah menunaikan perkara fardhu dan menjauhi segala yang haram.

12. Sesungguhnya Allah tidak akan menurunkan azab kepada umum dengan sebab dosa khusus. Tetapi apabila dilakukan kemungkaran secara nyata maka mereka layak diazabkan secara keseluruhannya.

Sumber :Soleh Ahmad as-Syami, Mawaizh li Imam Umar bin Abdul Aziz, Maktab Islami, 1998


HOME


0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home