Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami : Perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa. (Al-Furqan:74) akhifaizul Blogging Portal


Saturday, July 17, 2004

SJSSAAS


In The Name of Allah The Most Gracious Most Merciful

Alhamdulillah … dapat juga mencoret sesuatu hari ini.Setelah agak lama tidak berpeluang untuk menghantanr posting di dalam blog ini hari ini berpeluang untuk menjengah ke rumah maya ku ini … Hambatan tugas membuat diriku tak sempat menulis posting … malah menjengah pon tak sempat …kesempatan yang ada dalam weekend ini insyaALLAH akan ku cuba untuk berkongsi ilmu.

Sepanjang minggu diriku di tempatkan di Kapar Power Station. Stesen janaelektrik yang berkeupayaan menjana electricity at 2420 MW. Byak tu …. Kalu kene confirm tak hidup. Mungkin kebanyakan dari kita sudah mengetahui, tapi sekadar berkongsi pengalaman, This power plant is the largest plant yang ada kat Malaysia. Dan kosnya toksah cakap lah. Kalau Manjung power plant bernilai hampir 7 Billion, this power plant should be more. Subhanallah…this power plant is really huge. In term of producing power it is the largest and in term of equipment pon this plant is the largest. This power plant is a multi fuelled power plant. Tidak kurang dari 3 jenis system (plant) yang digunakan untuk menghasilkan tenaga di sini. Sebab itu ia dipanggil multi-fuelled plant. Gas turbine plant, conventional thermal (oil/thermal) and another conventional thermal (coal). This plant is divided into three phase, 1,2 and 3. Phase 1 consist of Gas Turbine plant…. MasyaALLAH, those turbine was really beautiful. Alhamdulillah tadi berpeluang tengok turbin nie diservis.

Pertama kali menjejakkan kaki ke Stesen Janaelektrik Sultan Abdul Aziz Shah (SJSAAS) diri ini mampu hanya memuji kekuasaan Allah. Bayangkan Allah mengurniakan manusia akal yang size nyer kecil sahaja tapi berkeupayaan besar. Berkeupayaan besar sehingga boleh menghasilkan sebuah power plant yang sebegini besar dan sebegini cantik. InsyaALLAH kalau berpeluang nanti akan ku kepilkan beberapa foto stesen ini. Stesen ini berkupayaan menjana elektrik sebanyak 2420MW, satu jumlah yang besar. Mampu menyediakan bekalan elektrik hampir kesemua pantai barat semenanjung Malaysia, walaupun tidak semua tetapi hampir kesemua. Keupayaan 2420MW yang dijana oleh stesen ini menelan belanja billion ringgit dan masa yang lama untuk menyiapkan sebuah stesen yang berkeupayaan seperti ini. Tetapi sedarkah kita Allah telah mengurniakan kita dengan satu sumber electricity yang lebih hebat dari mana-mana stesen yang terdapat didalam dunia ini dalam beberapa saat. Kita dipinjamkan aqal oleh Allah dalam proses menjana electricity sebanyak 2420 MW tetapi kita manusia jarang berfikir yang Allah mengurniakan kita dengan satu kuasa yang berkeupayaan lebih hebat dari stesen-stesen ini. Apa yang ana maksudkan ialah kilat, sedar atau tidak kilat boleh menghasil elektrik sebanyak 100 million to one billion volts. subhanallah …. Within a few second the power can be generated at enormous amount. Marilah kita sama-sama melihat kekuasaan Allah dalam menjalani kehidupan kita sebagai hambaNya. Lihat sambil berfikir. Terlalu banyak ayat-ayat Allah yang menyeru kita berfikir tentang kekuasaanNya agar kita hampir kepadaNya.

Demikianlah Allah menerangkan kepada kamu ayat-ayatNya (keterangan-keterangan hukumNya) supaya kamu berfikir. (al-Baqarah:219)

Sesungguhnya semuanya itu mengandungi tanda-tanda kekuasaan Allah bagi kaum yang (mahu) berfikir. (ar-Ra'ad:3)

Bukan dengan terciptanya equipment yang hebat-hebat ini kita mengagumi manusia yang menciptanya. Tanpa keizinan dari Allah tidak mungkin sesuatu perkara itu akan terbina. Sebagai contohnya SJSAAS ini, dengan izin Allah, dengan kepandaian yang Allah pinjamkan kepada hamba-hambaNya yang membina stesen ini maka terbinalah stesen ini. Stesen yang dapat menjana dan memberi manfaat kepada kita semua (end user). Setakat ini Allah mengizinkan manusia bagaimana untuk menjana elektrik pada kadar tertentu dengan membina stesen-stesen seperti ini. Kita manusia belum mampu untuk mengambil dari sumber semulajadi bekalan elektrik ini, walaupun ianya terdapat di merata tempat yakni kilat. Kilat boleh dijadikan sumber tenaga kepada manusia sejagat, Cuma kemampuan manusia terbatas dan tidak mampu untuk tab this natural resources to store and distribute it to us as an end user. Perkara mendapatkan bekalan elektrik dari sumber kilat tidak mustahil boleh berlaku suatu hari nanti dengan izin Allah. At the moment, the major problem for us to tab this natural resources is due  to determine the exact location and time where and when the lightning will strike. Siapa yang tahu bila dan dimana kilat akan berlaku? Tiada siapa yang dapat tahu secara pasti, perkara ini suatu hari mungkin akan berlaku…. InsyaALLAH…

Sebagai contoh, tenaga nuclear, siapa sangka suatu masa dahulu plutonium dan uranium boleh menghasilkan tenaga sehebat yang kita tahu sekarang. La nie ada, nuclear power power plant, nuclear powered carrier, nuclear powered submarine. Apa yang pasti ini semua berlaku dengan keizinan Allah. Rahmat Allah kepada manusia.  
  
wallahu'alam

HOME


0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home