Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami : Perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa. (Al-Furqan:74) akhifaizul Blogging Portal


Wednesday, May 12, 2004

Majalah Mengarut .....

In the Name of Allah The Most Gracious Most Merciful

Al-Islam keluaran mei 2004 semakin melampau!!!! Ada sahaja isu yang tidak sepatutnya (menyesatkan) diketengahkan kepada masyarakat ….
Isu terkini yang diketengahkan oleh majalah ini ialah “Nabi Isa a.s tidak akan turun menjelang qiamat”….. Mungkin isu ini diketengahkan oleh penerbit majalah ini berikutan terhasilnya filem arahan mel gibson yang berjudul The passion of Christ ( tak berapa pasti judul sebenarnya, rasanya macam dah betol )….

Kenapakah majalah seperti ini dibiarkan sahaja di pasaran ? Secara jujur nya diri ini terasa amat kecewa dengan majalah ini ….
Terlalu kecewa …sy yakin ramai di antara kita yang terasa sedemikian ….
Dari satu isu ke satu isu yang bertentangan dengan aqidah kita sebagai umat Islam diketengahkan oleh majalah ini …. Sudah habis modalkah penulis dalam usaha untuk menjual majalah mereka ….

Cuba kita bayangkan, andai kata terdapat segelintir masyarakat Islam di negara ini yang menjadikan majalah ini sebagai sumber rujukan dalam menghayati Islam…..
Bayangkan betapa aqidah segelintir masyarakat ini boleh goyah …malahan hancur ….hanya disebabkan menyerap dan mencerna apa yang diperolehi dari majalah ini …. Astaghfirullah …. Moga-moga kita dilindungi oleh Allah dari dakyah2 yang menyesatkan ini …..
Menjadi satu tanda tanya … Bagaimana majalah seperti ini masih dibenarkan penerbitannya …. Bilakah pihak-pihak yang bertanggungjawab akan bertindak? …. Adakah pihak yang bertanggungjawab akan terus membiarkan segala pendakwaan yang menyeleweng dari ajaran Islam yang syumul ini terus dinodai oleh orang-orang yang tidak ariff dalam bidang ini ….. Adakah pihak-pihak yang bertanggungjawab akan terus bersengkokol dengan pihak majalah ini ?

Dari segi sejarah, pihak bertanggungjawab memang mempunyai kredabiliti untuk mengharamkan penerbitan majalah seperti ini. Berapa banyak majalah-majalah dan buku-buku yang telah diharamkan oleh pihak yang bertanggungjawab. Adakah pihak bertanggungjawab mahu melihat lebih ramai lagi individu yang berkemampuan dalam proses memutar-belitkan fakta terus tumbuh bak cendawan. Bagi diri ku cukuplah ! cukup lah ! cukup lah! Lagi ramai golongan ini tumbuh semakin banyaklah kesan buruknya yang bakal menimpa masyarakat Malaysia, khususnya masyarakat yang beragama Islam.

Bagi diriku majalah seperti ini ku kategorikan “majalah tepi jalan”… tidak layak ianya digelar majalah berbentuk ilmiah ….
Dan rata-rata sahabat-sahabat ku, rakan-rakan ku, kawan-kawan ku, saudara mara ku juga mengkategorikan majalah ini tidak sesuai unuk dibaca ….
Moto nye yang agak kasar … jika tidak silap ku “ Jika tidak mahu berfikir jangan membaca Al-Islam “ agak keterlaluan ….
Adakah dengan membaca majalah ini sahaja kita disaranka berfikir … Sudah pasti tidak jawapan nya .. apa jua makalah yang kita baca menuntut kita untuk berfikir … bukan sekadar berfikir malahan berfikir secara waras, kritis dan rasional untuk dpertimbangkan samaada ia bersesuaian dengan syariat Islam atau tidak …..
Malahan dalam apa jua tindakan yang kita lakukan kita disarankan agar berfikir …
“Dia menundukkan untukmu apa-apa yang dilangit dan apa-apa yang dibumi semuanya (sebagai kurnia) daripadaNYA. Sesungguhnya pada demikian itu beberapa ayat (keterangan) bagi kaum yang mahu berfikir” (al-Jaatsiyah: 13)
Majalah ini pon hanya sempat ku belek2 ditepi kaki lima sebuah kedai sementara menanti bonda dan adikku membeli barang-barang keperluan mereka…
Sempat kubaca apa yang ditulis oleh seorang penulis yang tulisan nya mampu membuat kan diriku beristighfar panjang ….
Penulis mendakwa Nabi Isa a.s tidak akan turun semula untuk membawa sinar Islam semula di atas bumi Allah ini …..
Jika hendak ku tulis memang agak panjang …
Cubalah sesiapa yg teringin membaca nya kedai-kedai buku …

Apa yang paling menyedihkan ku diakhir artikel membentangkan hujah-hujahnya menentang bahwa Nabi Isa a.s akan diturun semula ke bumi … penulis sempat pula membincangkan isu Isra’ Mikraj dalam satu perenggan pendek ….

Perenggan pendek inilah yang membuat diriku sedih sgt …..
Penulis menyatakan bahawa peristiwa Isra’ Mikraj hanya berlaku pada rohani Rasullah saw sahaja ….. Tidak pada jasad nya ….
Sedangkan para mufassirin dan ulama’-ulama ‘ kebanyakannya telah menyepakati bahawa peristiwa Isra’ Mikraj itu berlaku pada jasad dan rohani Rasullah saw
“Maha Suci (Allah) yang memperjalankan hambaNya (Muhammad) pada malam hari dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa, yang telah Kami berkati sekelilngnya, supaya Kami memperlihatkan kepadanya sebahagian ayat-ayat(tanda-tanda kekuasaan) Kami. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Melihat.(al-Isra’:1)
Tiada suatu pun yang mustahi bagi Allah untuk mengIsra’ kan Baginda saw dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa… dan bukan lah suatu yang mustahil Baginda saw di Mikrajkan ke langit ….
Peristiwa Isra’ dan Mikraj ini merupakan aqidah kita sebagai umat Islam …
Kita sebagai hamba Allah tidak layak mempersoalkan apa yang dilakukan olehNYA…
Tidak semua perkara boleh diterangkan melalui pemerhatian,sains,fakta …. Tapi boleh diyakini dengan hati ….
Malahan cebisan ilmu sains yang Allah pinjamkan kepada kita manusia didunia ini pon terdapat perkara yang tidak dapat kita huraikan atau kita perhatikan……
Ini kan pula ilmu Allah yang Maha Luas …. Mana mungkin manusia menggapainya …
Katakanlah (wahai Muhammad): Kalaulah semua jenis lautan menjadi tinta untuk menulis Kalimah-kalimah Tuhanku, sudah tentu akan habis kering lautan itu sebelum habis Kalimah-kalimah Tuhanku, walaupun Kami tambahi lagi dengan lautan yang sebanding dengannya, sebagai bantuan.(al-Kahfi :109)
Cuma hati ini terdetik ….
Mengapakan sampai begitu beani penulis mempertikaikan peristiwa Isra’ Mikraj dan kedatangan semula Nabi Isa a.s ….

Hatiku hanya mampu menitipkan doa agar penulis beroleh taufik dan hidayah daripada Allah agar …. Ameenn

Dan jika keadaan ini berterusan diriku berharap sangat agar pihak yang bertanggungjawab dapat mengambil tindakan ke atas majalah ini …..

Sudah terlalu banyak sangat isu yang menyakitkan hati kita sebagai umat Islam diketengahkan oleh majalah ini …
Aurat wanita …… tiada azab kubur …. Dan yang terbaru adalah isu bulan mei ….

Teringin rasanya mengungkap tulisan ust Pahrol dalam majalah I bulan ini yang mana tumpuan utamanya berkisar Sikap pendakwah terhadap pemerintah di pasaran untuk dikongsi besama …..

Ahli agama dalam UMNO dan kerajaan (pihak bertanggungjawab) juga diharap dapat memadamkan polemik-polemik yang tidak perlu dan telah lama selesai seperti kewajipan menutup aurat, adanya azab kubur dan isu-isu yang seumpamanya. Justifikasi yang kononnya yang mewajarkan isu begini ditimbulkan untuk membuka ruang minda dan horizon pemikiran adalah tidak releven. Jika benar perkara-perkara ini bersifat pinggiran ataupon khilafiah maka apakah rasionalnya isu ini dibangkitkan? Bukankah perkara-perkara yang lebih releven umpamanya bagaimana menyepadukan pembangunan rohani dan material, aplikasi bioteknologi menurut perspektif Islam, penggunaan dinar emas dalam pasaran kewangan Islan dan global, itu yang dibahaskan secara komprehensif? Bukankan perkara-perkara baru yang bersifat ke hadapan ini jauh lebih penting diketengahkan berbanding isu-isu yang telah lama selesayi tapi ditimbulkan semula hanya untuk memuaskan ego keintelektualan?

Sy yakin ramai diantara kita setuju dengan apa yg diutarakan oleh Us Pahrol. Secara peribadinya ana memang tertarik dengan apa yg diutarakan oleh us Pahrol.

Wallahu ‘alam ….

HOME

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home