Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami : Perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa. (Al-Furqan:74) akhifaizul Blogging Portal


Saturday, May 29, 2004

Alangkah Peliknya .....

In The Name of Allah Most Gracious Most Merciful

Mungkin ramai yang sudah pernah terbaca apa yang akan ku selitkan dalam ruangan untuk hari ini. Selama ini kubaca untuk kucerna sendiri ..InsyaALLAH kali ini biarlah kita sama-sama mencerna apa yang ditulis oleh penulis yang tak ku kenali ini.. Cukup menarik dan ayat-ayatnya boleh mebuat kita bermuhasabah kita ditahap mana, biarlah kita tidak berada dimana-mana tahap negatif.

Pelik ya bila duit RM 50 kelihatan begitu beasr bila dibawa ke kotak derma Masjid, tetapi begitu kecil jika bila kita bawa ke kedai untuk membeli barang yang bukan keperluan.

Pelik ya 30 minit terasa terlalu lama untuk berzikir tapi betapa pendeknya waktu itu untuk satu cerita komedi.

Pelik ya betapa lamanya satu jam berada di masjid, tapi betapa cepatnya dua jam berlalu saat menonton wayang.

Pelik ya, tak sampai 30 minit mendengar khutbah jumaat, dah rasa jemu tapi tak pernah puas dengar lagu kesukaan kita walaupon dah ulang 2,3 kali.

Pelik ya dengar iklan jualan murah di dalam tv,rasa tak sabar-sabar nak pergi membeli, tapi bila mendengar azan tak sabar-sabar untuk menukar channel.

Pelik ya, pasar malam yang jauh sanggup pi naik kereta tapi masjid yang dekat tidak mampu untuk dikunjungi.

Pelik ya,susah sungguh untuk merangkai ayat untuk berdoa, tapi betapa mudahnya mencari bahan untuk berbual dengan kawan-kawan.

Pelik ya, betapa seruan dan teriakan yang berpanjangan sepanjang perlawanan bola, tapi betapa bosannya bila imam solat Terawikh bulan Ramadhan bacaanya lama dan panjang.

Pelik ya, rasa susah betul untuk menghabiskan membaca al-Qurn walaupun satu halaman, tapi majalah hiburan atau novel best seller 100 halaman boleh dihabiskan.

Pelik ya orang paling berebut paling depan untuk konsert atau perlawanan bolasepak tapi berebut saf paling belakang bila solat Jumaat supaya cecepat keluar apabila selesai solat.

Pelik ya, agak sukar untuk kita berdakwah, tapi cukup mudh untuk berbual kosong dan menyebarkan gossip.

Pelik ya, kita boleh mengirim ribuan jenaka dan surat berantai dalam email, tapi bila mengirim yang berkaitan agama kita berfikir dua,tiga kali. Takut-takut orang mengatakan, macam alim sangat….

Pelikkan kita ?

Tepuk dada tanyalah iman..

HOME

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home