Adab dan tertib berdoa
Dalam berdoa kepada Allah Ta'ala itu ada sepuluh adab iaitu:
(1) Sebaik-baiknya, ia memilih waktu-waktu yang mulia untuk memanjatkan doanya ke hadhrat Allah Ta'ala. Misalnya di waktu wukuf di Hari Arafah setahun sekali, atau pada bulan Ramadhan di antara bulan?bulan yang lain, atau pada hari Jumaat dari hari-hari yang lain dalam masa seminggu, dan di waktu tengah malam dalam masa malam hari. Allah telah berfirman:
“Dan pada waktu-waktu tengah malam, mereka memohon keampunan”
(Ad-dzariyat:18)
(2) Hendaklah ia mencari ketika dan keadaan yang baik, seperti masa berkecamuknya barisan-barisan hadapan pada sabilullah (peperangan untuk meninggikan syiar Allah), dan pada masa turunnya hujan lebat (di negara yang sukar dituruni hujan), dan pada masa rnendirikan solat-solat fardhu dan sesudahnya, dan masa-masa di antara azan dan iqamah, dan pada ketika bersujud dalam solat. Pendekata dikira mulianya sesuatu waktu itu kembali kepada kemuliaan keadaannya. Misalnya di waktu tengah malam, ketika itu hati sedang dalam keadaan bersih suci dan ikhlas serta terjauh daripada segala perkara yang meruncingkannya. Begitu juga waktu wukuf di Hari Arafah dan pada hari Jumaat, ketika itu seluruh perhatian sedang berkumpul dan hati sedang tolong menolong pada mencapai kerahmatan yang menyeluruh dari Allah.
(3) Hendaklah menghadapkan mukanya ke arah kiblat ketika memohonkan sesuatu doa, mengangkat tinggi kedua belah tangan., kemudian selesai berdoa, ia menyapu kedua belah tangan itu ke muka.Berkata Umar Ibnul Khattab r.a.: Seringkali Rasulullah s.a.w. ketika mengangkat kedua belah tangannya waktu berdoa, tidak meleraikannya melainkan sesudah disapukan dengan kedua belah tanngan itu ke wajahnya.
Ibnu Abbas pula berkata: Biasanya bila Rasulullah s.a.w. berdoa dirapatkan kedua belah tapak tangannya dan dijadikan bahagian dalam tapak tangan itu bersetentangan dengan wajahnya. Demikian cara-cara tangan ketika dalarn berdoa, dan baginda tidak pula, mengangkatkan pemandangannya ke arah langit.
(4) Hendaklah merendahkan suara antara perlahan dan kuat, Aisyah berkata dalarn memberikan penerangan tentang maksud ayat berikut:
"......Dan janganlah engkau mengangkat suaramu di dalarn solat, dan jangan pula merendahkannya sangat...... "
(al-Isra': 110)
Kata Siti Aisyah, maksudnya ialah ketika membaca doa-doanya. Allah s.w.t. telah memuji Nabi Zakaria a.s. dengan firmanNya:
"Ketika ia menyeru Tuhannya dengan seruan perlahan-lahan."
(Maryarn: 3)
Firman Allah Ta'ala lagi:
"Serulah Tuhan kamu dengan merendahkan diri dan suara perlahan-lahan. "
(al-A'raf: 55)
(5) Janganlah sampai ia memaksa-maksakan dirinya dalam berdoa dengan bersajak-sajak. Sebaik-baiknya janganlah sampai melampaui doa-doa ma'tsurah (doa-doa yang dihafal dari Rasulullah s.a.w.), sebab dikhuatiri ia akan melampaui batas di dalam doanya, lalu ia merninta apa yang tak patut dimintanya. Perlu diketahui bahwa bukan sernua orang pandai menyusun doa terhadap Allah S.W.T.
(6) Hendaklah ia berdoa dengan penuh perasaan rendah diri, penuh kekhusyu'kan, penuh harapan dan kecenderungan dan juga penuh ketakutan.
(7) Hendaklah bersikap tetap di dalam doanya dan meyakini bahwa doanya itu akan dikabulkan oleh Allah s.w.t. serta membenarkan harapannya itu. Dalam hal ini, Rasulullah s.a.w. telah bersabda:Janganlah seseorang kamu berkata ketika berdoa: Ya Allah! Ya Tuhanku! Ampunilah aku jika Engkau menghendaki atau berkata:Ya Allah! Ya Tuhanku! Rahmatilah aku jika Engkau menghendaki. Malah hendaklah menguatkan keazaman dalam doanya itu, kerana Allah tiada pernah dipaksa atas pengabulan doa.
“Mintalah kamu sekelian kepada-Ku nescaya akan Aku kabulkan…,”
(Ghafir:60)
Berkata Rasulullah s.a.w.:
"Bila seseorang kamu berdoa, hendaklah ia memerbesarkan permohanannya, sebab tiada sesuatu pun vang dianggap besar di hadhrat Allah s. w. t."
Bersabda lagi Rasulullah s.a.w.:
"Berdoalah kepada Allah sedangkan kamu penuh keyakinan dikabulkan permintaan kamu itu, dan ketahuilah bahwasanya Allah tidak akan mengabulkan doa orang yang lalai hatinya.
(8) Hendaklah ia bersungguh-sungguh dan jangan berputus asa dalam doanya. Dan sebaik-baiknya diulang-ulangkan sampai tiga kalii, dan jangan sampai merasa terlalu lambat menerima pengabulan.
(9) Hendaklah ia memulakan doanya dengan sebutan nama Allah dan janganlah sekali-kali memulakan dengan permintaan dulu. Usai menyebut nama Allah, disebut pula salawat atas Nabi s.a.w. dan menutup doanya juga dengan sebutan salawat atas Rasulullah s.a.w juga.
(10) Mengerjakan adab kebatinan, dan itulah punca pengabulan dalam semua doa, iaitu bertaubat dan menghentikan segala macam penganiayaan serta menuju kepada Allah dengan penuh hati dan perasaan. Yang demikian itu adalah sebab yang paling hampir kepada terkabulnya segala permintaan.
Sumber:Bimbingan Mu'minin, Imam Al-Ghazali r.h
(1) Sebaik-baiknya, ia memilih waktu-waktu yang mulia untuk memanjatkan doanya ke hadhrat Allah Ta'ala. Misalnya di waktu wukuf di Hari Arafah setahun sekali, atau pada bulan Ramadhan di antara bulan?bulan yang lain, atau pada hari Jumaat dari hari-hari yang lain dalam masa seminggu, dan di waktu tengah malam dalam masa malam hari. Allah telah berfirman:
“Dan pada waktu-waktu tengah malam, mereka memohon keampunan”
(Ad-dzariyat:18)
(2) Hendaklah ia mencari ketika dan keadaan yang baik, seperti masa berkecamuknya barisan-barisan hadapan pada sabilullah (peperangan untuk meninggikan syiar Allah), dan pada masa turunnya hujan lebat (di negara yang sukar dituruni hujan), dan pada masa rnendirikan solat-solat fardhu dan sesudahnya, dan masa-masa di antara azan dan iqamah, dan pada ketika bersujud dalam solat. Pendekata dikira mulianya sesuatu waktu itu kembali kepada kemuliaan keadaannya. Misalnya di waktu tengah malam, ketika itu hati sedang dalam keadaan bersih suci dan ikhlas serta terjauh daripada segala perkara yang meruncingkannya. Begitu juga waktu wukuf di Hari Arafah dan pada hari Jumaat, ketika itu seluruh perhatian sedang berkumpul dan hati sedang tolong menolong pada mencapai kerahmatan yang menyeluruh dari Allah.
(3) Hendaklah menghadapkan mukanya ke arah kiblat ketika memohonkan sesuatu doa, mengangkat tinggi kedua belah tangan., kemudian selesai berdoa, ia menyapu kedua belah tangan itu ke muka.Berkata Umar Ibnul Khattab r.a.: Seringkali Rasulullah s.a.w. ketika mengangkat kedua belah tangannya waktu berdoa, tidak meleraikannya melainkan sesudah disapukan dengan kedua belah tanngan itu ke wajahnya.
Ibnu Abbas pula berkata: Biasanya bila Rasulullah s.a.w. berdoa dirapatkan kedua belah tapak tangannya dan dijadikan bahagian dalam tapak tangan itu bersetentangan dengan wajahnya. Demikian cara-cara tangan ketika dalarn berdoa, dan baginda tidak pula, mengangkatkan pemandangannya ke arah langit.
(4) Hendaklah merendahkan suara antara perlahan dan kuat, Aisyah berkata dalarn memberikan penerangan tentang maksud ayat berikut:
"......Dan janganlah engkau mengangkat suaramu di dalarn solat, dan jangan pula merendahkannya sangat...... "
(al-Isra': 110)
Kata Siti Aisyah, maksudnya ialah ketika membaca doa-doanya. Allah s.w.t. telah memuji Nabi Zakaria a.s. dengan firmanNya:
"Ketika ia menyeru Tuhannya dengan seruan perlahan-lahan."
(Maryarn: 3)
Firman Allah Ta'ala lagi:
"Serulah Tuhan kamu dengan merendahkan diri dan suara perlahan-lahan. "
(al-A'raf: 55)
(5) Janganlah sampai ia memaksa-maksakan dirinya dalam berdoa dengan bersajak-sajak. Sebaik-baiknya janganlah sampai melampaui doa-doa ma'tsurah (doa-doa yang dihafal dari Rasulullah s.a.w.), sebab dikhuatiri ia akan melampaui batas di dalam doanya, lalu ia merninta apa yang tak patut dimintanya. Perlu diketahui bahwa bukan sernua orang pandai menyusun doa terhadap Allah S.W.T.
(6) Hendaklah ia berdoa dengan penuh perasaan rendah diri, penuh kekhusyu'kan, penuh harapan dan kecenderungan dan juga penuh ketakutan.
(7) Hendaklah bersikap tetap di dalam doanya dan meyakini bahwa doanya itu akan dikabulkan oleh Allah s.w.t. serta membenarkan harapannya itu. Dalam hal ini, Rasulullah s.a.w. telah bersabda:Janganlah seseorang kamu berkata ketika berdoa: Ya Allah! Ya Tuhanku! Ampunilah aku jika Engkau menghendaki atau berkata:Ya Allah! Ya Tuhanku! Rahmatilah aku jika Engkau menghendaki. Malah hendaklah menguatkan keazaman dalam doanya itu, kerana Allah tiada pernah dipaksa atas pengabulan doa.
“Mintalah kamu sekelian kepada-Ku nescaya akan Aku kabulkan…,”
(Ghafir:60)
Berkata Rasulullah s.a.w.:
"Bila seseorang kamu berdoa, hendaklah ia memerbesarkan permohanannya, sebab tiada sesuatu pun vang dianggap besar di hadhrat Allah s. w. t."
Bersabda lagi Rasulullah s.a.w.:
"Berdoalah kepada Allah sedangkan kamu penuh keyakinan dikabulkan permintaan kamu itu, dan ketahuilah bahwasanya Allah tidak akan mengabulkan doa orang yang lalai hatinya.
(8) Hendaklah ia bersungguh-sungguh dan jangan berputus asa dalam doanya. Dan sebaik-baiknya diulang-ulangkan sampai tiga kalii, dan jangan sampai merasa terlalu lambat menerima pengabulan.
(9) Hendaklah ia memulakan doanya dengan sebutan nama Allah dan janganlah sekali-kali memulakan dengan permintaan dulu. Usai menyebut nama Allah, disebut pula salawat atas Nabi s.a.w. dan menutup doanya juga dengan sebutan salawat atas Rasulullah s.a.w juga.
(10) Mengerjakan adab kebatinan, dan itulah punca pengabulan dalam semua doa, iaitu bertaubat dan menghentikan segala macam penganiayaan serta menuju kepada Allah dengan penuh hati dan perasaan. Yang demikian itu adalah sebab yang paling hampir kepada terkabulnya segala permintaan.
Sumber:Bimbingan Mu'minin, Imam Al-Ghazali r.h
3 Comments:
thanx for the wonderful info.may Allah bless u in the Palm of His hand.Amin.
AV,無碼,a片免費看,自拍貼圖,伊莉,微風論壇,成人聊天室,成人電影,成人文學,成人貼圖區,成人網站,一葉情貼圖片區,色情漫畫,言情小說,情色論壇,臺灣情色網,色情影片,色情,成人影城,080視訊聊天室,a片,A漫,h漫,麗的色遊戲,同志色教館,AV女優,SEX,咆哮小老鼠,85cc免費影片,正妹牆,ut聊天室,豆豆聊天室,聊天室,情色小說,aio,成人,微風成人,做愛,成人貼圖,18成人,嘟嘟成人網,aio交友愛情館,情色文學,色情小說,色情網站,情色,A片下載,嘟嘟情人色網,成人影片,成人圖片,成人文章,成人小說,成人漫畫,視訊聊天室,性愛,性感影片,正妹,聊天室,
情色論壇
餐飲設備 製冰機 洗碗機 咖啡機 冷凍冷藏冰箱 蒸烤箱 關島婚禮 巴里島機票 彈簧床 床墊 獨立筒床墊 乳膠床墊 床墊工廠 產後護理之家 月子中心 坐月子中心 坐月子 月子餐 銀行貸款 信用貸款 個人信貸 房屋貸款 房屋轉增貸 房貸二胎 房屋二胎 銀行二胎 土地貸款 農地貸款 情趣用品 情趣用品 腳臭 長灘島 長灘島旅遊 ssd固態硬碟 外接式硬碟 記憶體 SD記憶卡 隨身碟 SD記憶卡
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home